lauantai 1. joulukuuta 2007

MASTERSTROKE -YRITYS, EREHDYS, ONNISTUMINEN

Musiikki- ja elokuvateollisuus ovat suuria viihteenaloja, mutta harvemmin bänditouhuissa rullaavat kuin elokuvissa. Tamperelaisella Masterstrokella on tästä omia karvaita kokemuksia, mutta joskus pään takominen seinään voi puhkaista siihen reiän jota kautta avautuu uusia mahdollisuuksia.

Vuonna 2002 perustettu Masterstroke on reilun viiden vuoden aikana kokenut suhteellisen tyypillisen elonkaaren, miehistöä on vaihtunut ja demoja on tehty. Kolmisen vuotta myöhemmin bändi tunsi olevansa valmis äänittämään debyyttinsä, jolle löytyi jopa julkaisija. Levy saatiinkin markkinoille Japanissa ja Venäjällä 2006, muttei koskaan Suomessa. Musiikkibisnes osoitti raadollisen puolensa ja jälleen kerran taloudelliset realiteetit olivat liian armottomat.

Vastoinkäymisistä sisuuntuneena orkesteri jatkoi päättäväisesti puurtamista ja samalla musiikki alkoi kehittyä entistä aggressiivisempaan suuntaan. Esituotetusta materiaalista kiinnostui Dynamic Arts Records ja tarjosi sopimusta, jonka täyttymyksenä julkaistiin marraskuussa 2007 Sleep -täyspitkä.
Perustajajäsenet Niko Rauhala (kitara ja laulu) sekä Janne Juutinen (rummut) ovat yhtä mieltä siitä, että vaikka debyytti Apocalypse osoittaa jälkikäteen tarkasteltuna selkeästi vielä kypsymättömän bändin, puolustaa se silti paikkaansa.

Janne: – Juuri tänään pistin ihan piruuttani Apocalypsen soimaan ja tuumin, että onneksi on sentään tehty tämä levy.

Niko: – Tuolloin opeteltiin yleensäkin tekemään levyjä, joka kuuluu varmasti tuotantonsa puolesta tällä uudella hyvin ja seuraavalla levyllä vielä paremmin. Toisaalta debyytti on mulle henkilökohtaisesti myös aikamoinen kiviriippa juurikin vokalisointien takia ja myös siksi, että ihmiset lokeroivat meidät sen perusteella power metaliksi. Noista lähtökohdista on ollut vähän vaikea lähteä tekemään mitään muuta, vaikka kovasti olemmekin halunneet karistaa tuon power metal –viitan pois harteiltamme.

Janne: – Onni onnettomuudessa, että levyä ei ole julkaistu monessa paikkaa (naurua). Ainut uusi selkeä power metal-biisikin tulee Japanin version bonukseksi, kappalehan on ihan tuku-tukua mun osalta, vaikka onkin muuten suhteellisen rankka. Hyvä rallihan se on, mutta heti äänitysten jälkeen huomattiin, että se ei olisi vaan sopinut muiden sekaan.

Niko: – Pakko Apocalypsestäkin on kuitenkin ylpeä olla ja onhan sillä hetkensä. Levyllä oli materiaalia niin pitkältä aikaväliltä, että sekin osaltaan selittää että se kuulostaa siltä kuin kuulostaa. Nyt meillä on kuitenkin ollut sama kokoonpano viimeiset kaksi vuotta ja sitä kauttakin Sleep on enemmän bändilevy. Vaan ihmiset, mieli ja musiikkimaku muuttuvat.

Janne: – Meikeläisen musiikkimakukin on laajentunut noista ajoista niin kevyempään kuin raskaampaan suuntaa aika paljonkin ja toki se heijastuu sitä myötä myös omaan musiikkiin.

Niko: – Laulajalla on kyllä aina kaikkein vaikein paikka kuunnella omia suorituksiaan eikä niitä pysty itse koskaan täysin sulattamaan. Jos joskus tietää olevansa oikeasti hyvä, sitä muuttuu varmaan perinteiseksi laulajaksi eli ihan kusipääksi.

Janne: – Jota ei näy enää reeneissä, pelkkä kitarapiuha vaan vilahtelee jostain kamojen takaa.

MITÄ HÄH?

Jos tilulilu ja tuku-tuku ei sitten enää kuulu Masterstroken musiikissa, mistä sitten oikein on kysymys?

Janne: – Multa kysyttiin kerran asiaa ja levy-yhtiön kaveri sattui olemaan vieressä. Sanoin Pepelle, että sanoppas sinä kun kerran olet meidät kiinnittänytkin, että miltä me oikein kuulostetaan. Vastaus oli, että jotain Machine Men meets Diablo ja kyllä tuota vastausta joutui vähän aikaa sulattelemaan.

Niko: – Vaan niinhän se on, että niin monta kuin on kuuntelijaa, on myös lokeroa. Pääpointti kumminkin on, että meidän musiikki on aggressiivista ja että se tuodaan suoraan kuuntelijan naamalle. Haluaa sitä joku kutsua sitten vaikka aggressiiviseksi melodiseksi power metaliksi tai miksi vaan.

Kun aiempia tekemisiä nyt on jälkiviisaina ruodittu, oletteko sitä mieltä että vasta nyt olette oikeasti ansainneet levytyssopimuksen?

Janne: – Kyllähän levy-yhtiöt antavat nykyisin aivan liian helpolla sopimuksia bändeille.

Niko: – Antoikos meillekin?

Janne: – Joo, mutta ne kävi sentään katsomassa ensin meitä keikalla. Livenähän sitä oikeasti näkee miten kaverit vetää ja mikä niiden meininki yleensä on. Kyllähän sitä aikoinaan ihmeteltiin ekojen demojen aikaan miksi me ei saada diiliä, mutta nyt asian ymmärtää erittäin hyvin miksei niin käynyt.

Niko: – Vaan ei tämä ole pelkkä metallimusiikin ongelma, tyhmät suomalaisethan ostavat jotain helvetin Pikkuoraviakin. Ennen bändit vielä valittiin niiden mahdollisen potentiaalin ja kaverien soittotaidon mukaan. Nykyään kaikessa haisee vaan raha. On paljon bändejä, jotka paiskovat kovasti töitä ja niillä ei ole sopimusta ja sitten on bändejä, jotka levyttävät ja kuulostavat aivan samalta kuin kaikki muutkin. Eihän Masterstokekaan välttämättä kaikkien korvissa kuulosta sen kummallisemmalta kuin muutkaan, mutta itse ainakin kuullaan se niin.

Niko: – Onhan se kuitenkin myönnettävä, että vaikka melkoisia työvoittoja on saavutettu, niin kyllä meillä hyvä tuurikin on käynyt.

Janne: – Tavoitteita pitää olla ja meillähän se on aina ollut tehdä levy tavalla tai toisella. Eihän sitä lopuksi tarvitse olla kuin yksi oikea ihminen joka kuulee bändiä.

PUNAINEN LANKA

Niko: – Joku sanoi joskus mulle, että sun täytyisi tehdä sellainen hittibiisi. Onhan siihen tietynlainen kaava toki olemassa, mutta ihmisistähän se on lopulta kiinni tuleeko jostain hitti vai ei. Kyllähän radiokanavalta voidaan pakkosyöttää ihmisille mitä tahansa paskaa, siitä voi joku jopa alkaa tykätä. Faktahan kumminkin on, että musiikissa kaikki on jo kertaalleen tehty. Kysymys vaan on siitä, että miten niitä tuttuja elementtejä käyttää. Sama se loppujen lopuksi on, onko siellä kierrätetty vaikka jotain Sweet Home Alabama -sointukulkua vai ei.

Niko: – Musiikin pitää herättää jotain fiiliksiä, on ne sitten vaikka jotain vuorimaisemia ja sellaisia me olemme yrittäneet saada meidän biiseihin. Kyllä kappaleissa pitää olla fiilispohjainen punainen lanka, vaikka mahdotontahan se on tietää miten kuuntelijat ne kokevat.

Janne: – Mutta sen fiiliksen kuulee vasta esituotantovaiheessa kuuntelemalla…

Niko: – …ei silloin kun itse soittaa.

Niko: – Studiosessioihin pitää tietty jättää aina vähän pelivaraa tuoreita ideoita varten. Niin meille kävi esimerkiksi Sleep –kappaleen laulumelodioiden kanssa, jotka syntyivät vasta studiossa. Olemme jopa muuten alettu hyväksymään ajatus mahdollisesta ulkopuolisesta tuottajasta tulevaisuudessa. Aikaisemmin asiaa karsastettiin ja kuviteltiin ehkä hieman väärinkin, että tuottaja on kaveri joka puuttuu biiseihin jo niiden tekovaiheessa aina riffejä myöten.

Janne: – Olen aika varma, että kaikkien jo debyytillään vähänkin eteenpäin päässeiden bändien takana on ollut joku tuottaja.

Niko: – Lisää hyviä tuottajia siis Suomeen, jotka tekisivät hommansa vielä halvalla.

Julkaistu Inferno #52/2007

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti