Dew-Scented
Incinerate
Nuclear Blast
3 Kovasti I-kirjaimen käyttöön
mieltynyt Dew-Scented innovoi kerta toisensa jälkeen uusia nimiä,
vaikka itse musiikissa konstit pysyvät levy levyltä hyvin pitkälti.
Incinaratella bändi ei ole löystynyt tippaakaan, vaan orkesterin
ajoittain death metalia lähestyvä neo-thrash tuntuu olevan jopa astetta
räväkämpää ja rankempaa kuin koskaan aiemmin. Maukkaita riffejä
syljetään edelleen runsaasti, äärimmäisen vauhdikkaat rallit liikkuvat
komeasti ja kokonaisuuden kuorruttaa aidon aggressiivinen joskin
aavistuksen monotoninen haukunta. Kaikki vaikuttaakin olevan enemmän
kuin kohdallaan, mutta jostain merkillisestä syystä läpi albumin kytevä
vahva kipinä ei jaksa leimahtaa ilmiliekkeihin.
Vaikka tympeähköön edeltäjäänsä Issue VI –levyyn verrattuna Incinerate
onkin astetta toimivampi kokonaisuus, voi vain ihmetellä mikä salainen
ainesosa Dew-Scentedin musiikista oikein uupuu. Hyvistä ideoista ja
korkeasta osaamistasosta huolimatta orkesterin kipakka mäiske ei tahdo
nousta millään lentoon, vaikka se jo vuonna 2003 ilmestyneellä
Impactilla kulkikin suurempaa menestystä saavuttaneen The Hauntedin
vanavedessä. Levyä ei missään nimessä voi mollata kehnoksi, sillä se
sisältää edelleenkin kovempaa materiaalia kuin mihin kymmenen saman
genren kymmenen tusinabändiä yhdessä pystyvät koko uransa aikana.
Näinkin ilmeisen lahjakkaan viisikon pitäisi vain liittää huomattavasti
lähempänä aurinkoa uransa järjestyksessään kuudennen levyn kohdalla.
Kruger
Redemption Through Looseness
Listenable
2 Sveitsi ei ole kaikista tunnetuin
laivasto tai metallivaltio Euroopassa, mutta on silti pystynyt
synnyttämään 80-luvulla kaksi innovatiivista hevihistoriaan olennaisen
osana kuuluvaa orkesteria yhä aktiivisen Celtic Frostin sekä kuolleen ja
kuopatun Coronerin. Vaikka maassa epäilemättä heviä kuunnellaan ja
soitetaankin, kahdelle edellä mainitulle legendalle ole seuraajia
löytynyt eikä Krugeristakaan manttelinperijäksi ole.
Kakkoskiekollaan hardcore henkisyyttäkin puhkuva Kruger yrittää kyllä
olla innovatiivisempi kuin monet raskaan musiikin edustajat, mutta
raskas jyrääminen ei yllä lähellekään erääksi esikuvaksi mainitun
Entombedin vaikuttavaa groovea saati fiilistelyosuudet Neurosiksen
yksinkertaisen toimivaa maalailevaa ahdistuneisuutta. Vaikka
kappalerakenteita onkin rikottu perinteiseen malleihin verrattuna, on
kokonaisuus näennäisestä erikoisuudestaan ja mielenkiintoisuudestaan
huolimatta tasaisen latteaa.
Erikseen kuunneltuna minkä tahansa yksittäisen kipaleen jaksaa
kiinnostuneena kuunnella loppuun, mutta kokonaisuuden kanssa onkin jo
vähän niin ja näin. Nopeammin ja äänekkäämmin –mentaliteetti ei ikävä
kyllä tuota kaivattua murskaavaa lopputulosta.
Nightrage
A New Disease Is Born
Lifeforce
2,5 Lupaavan Sweet Vengeance -debyytin
jälkeen Nightragen kakkoskiekko Descent Into Chaos oli aikamoinen
pettymys. Vaikka Tomas Lindbergin repivä laulutyyli olikin tallella
tuoden musiikkiin sen kaipaamaa repivää raivoa, oli kappalemateriaalia
yksinkertaisesti tylsän tasapaksua. Nyt niin ”Tompan” kuin kitaravelho
Gus G:n poistuttua vahvuudesta on jäljellä enää Marios iliopouloksen
johtama nelikko, joka tuntuu uuden albumin aikamoisen tyylimuutoksen
myötä puhdistaneen pöydän kunnolla.
Vaikka Nightragen musiikki nojaa yhä ruotsalaiseen melodiseen death
metaliin, on lähestymistapa aiempaa huomattavasti kevyempi ja
melodisempi. Tämä kuuluu selkeinä vaikutteina monien amerikkalaisten
metallibändien näkemyksestä mm. In Flamesin tunnetuksi tekemästä
genrestä aina rääkynä ja puhdasta laulua myöten ja onpahan mukana myös
paljon perinteisestä melodisesta heavy metalista ammennettua melodiaa ja
kitaranvingutusta. Kun kokonaisuus on tyylillä ja taidolla tehty,
pitäisi lopputuloksen olla kelvollista vaan kun ei.
A New Disease Is Born kuulostaa merkillisen hengettömältä ja vaisulta
tuotokselta, vaikkei siitä pysty sormella osoittamaan mitään
varsinaista vikaa. Vaikka orkesterin kappaleet eivät olekaan klisee
vapaita, on kappaleissa paljon hyviä ideoita ja melodioita joiden puute
nousee monen muun bändin kohdalla kynnyskysymykseksi. Ihan kiva
–tasolle jämähtäminen jää vain mysteeriksi jonka syitä ei syvällisempi
analysointikaan tahdo paljastaa.
Orne
The Conjuration By The Fire
Black Widow
4 Musiikkia voidaan tarkastella
monella tapaa, joista yksi on määritellä sen suhde nykyaikaan. Orne ei
ole metallia eikä nykyaikaa, vaan hämyistä ja progelle vahvasti
tuoksahtavaa musiikkia, joka vahvoista 70-lukulaisista musiikillisista
ja tuotannollisesta sävyistään huolimatta kuulostaa ajattomalta. Vaikka
moinen tuoksu voikin monelle tuoda mieleen haisevat maailmanrauhaa ja
rakkautta julistavat hipit ja käsittämättömän koukeroiset ja omituiset
kappaleet, ei Orne istu helpolla moiseen ennakkoluuloiseen käsitykseen.
Debyytin suurin vahvuus onkin hyvä tasapaino monipuolisen materiaalin
rullaavuuden ja fiilistelyn välillä sekä kyky luoda vahva tunnelataus
kuuntelijan pään sisällä. Tästä kuuluukin kiittäminen Kimi Kärjen
vahvaa musiikillisten esikuviensa tuntemusta ja selkeää näkemystä
omasta linjasta sekä hämmästyttävän hienoa Albert Witchfinderin herkkää
ja kuulasta mystiikkaa tihkuvien sanojen tulkintaa.
The Conjuration By The Fire on väkevä ja vahva kokonaisuus, jolle
kannattaa antaa mahdollisuus ilman ennakkoluuloja ja oletuksia sen
sisällöstä jäsenten aikaisempien tekemisien perusteella. Aidon ja
suoraan sydämestä tulevan musiikin tunnistaa aina
Megan Metalli -blogissa nostetaan esille mielenkiintoisia koti- ja ulkomaisia artisteja sekä levyjä, jotka ansaitsisivat enemmän huomiota nykyisenä musiikin ylitarjonnan aikana.
Olen kirjoittanut haastatteluja sekä CD/DVD arvosteluja myös raskaan rockin erikoislehti Infernoon aina sen perustamisesta vuodesta 2001 alkaen. Näiltä sivuilta löytyvät nyt myös lähes kaikki lehteen tekemäni tekstit sekä myös aikoinani Tuhma-lehteen tekemäni kolumnit sekä Hamaraan raapustamani arviot.
sunnuntai 1. huhtikuuta 2007
Inferno #45/2007
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti