Vuosi sitten julkaistun EP:n aikoihin omenaa espanjan kielellä
tarkoittava Manzana kuvaili itseään adjektiiveillä vihreä, herkullinen,
kirpeä ja myrkyllinen. Kuluneen vuoden aikana nelihenkinen kokoonpano
on kuitenkin kypsynyt töitä paiskoen ja tuloksena on entistä maukkaampi
hedelmä täyspitkän albumin muodossa.
– Kyllä omena on tainnut vähän kypsyä, kanelia ja kaikennäköistä on
saatu kuorrutukseen, mutta uuniin on vielä tuhat mailia matkaa, solisti
Piritta leikittelee kielikuvilla orkesterin viimeisimpiä kuulumisia.
Tunnelma on tiivistynyt ja samassa veneessä ollaan kaikki neljä. Paljon
on tehty keikkoja, solmittu levytyssopimus, päästy ohjelmatoimiston
listoille, hierottu äänityksiä ja nyt vain odotellaan että josko
rekikoirat pääsisivät juoksemaan. Levyn lisäksi tyytyväisyyttä on
alkanut tuottaa myös ympärillä pyörivien joukkojen laatu ja onkin ihan
mahtavaa kun ihmiset haluaa osallistua meidän hyvän boogien
ompputalkoisiin!
Albumin nimi ”Nothing As Whole As A Broken Heart” antaa olettaa levyn
keskeisen teeman olevan erilaiset sydänsurut sekä niiden eheyttävät ja
vahvistavat vaikutukset. Feminiinistä sukupuolestaan huolimatta solisti
ja tekstittäjä ei koe sanoituksiensa olevan sukupuolisidonnaisia.
– Yksityisestä yleiseen käy tie, eli en minä tiedä mistään mitään
paitsi itsestäni. Kun oikein täsmällisesti yrittää kuvata mitä omassa
kropassa ja sielussa tapahtuu, niin koska olen ihminen, ehkä ja tai
toivottavasti joku muukin voi tuntea ja kokea sen musiikkimme kautta
jotain. En koe olevani nainen tai mies kun kirjoitan sanoituksia, vaan
ihminen, joka koittaa vähäisellä älyllään tajuta jotain.
– Suomennettuna levyn nimi kuuluu jotakuinkin ”Mikään ei ole niin ehjää
kuin särkynyt sydän” ja se on muistaakseni suoraan raamatusta.
Ajattelen ennemminkin, että se on laajemmin katsottuna sellaisen
keskeneräisen ja ristiriitaisen, oikean ihmisen ylistys. Vasta kun
menee kertaalleen säpäleiksi niin ”todellinen ihminen” alkaa näkyä ja
vasta sellaista ihmistä voi rakastaa. Kukaan ei ole ehjä, ja jos niin
väittää niin valehtelee.
– Edeltävä EP:me kantoi myös muuten samaa nimeä ja se tulee olemaan
kaikkien tulevienkin julkaisujemme nimi. Saavat sitten ihmiset puhua
sinisestä, punaisesta tai keltaisesta levystä. Ja kun värit loppuu niin
siirrytään numeroihin, Piritta virnistelee.
ROCK VAI METAL?
Orkesteri on luonnehtinut itseään rockmetalliksi, jonka suurimmat
vaikutteet ovat 90-luvulta. Mikä Manzanassa sitten on rock ja mikä
metal? Falling To Pieces –singlen hyvän vastaanoton perusteella teidän
rockin ja metallin ristisiitokselle tuntuu ainakin olevan kysyntää.
– Rumpalimme Heikki on metal, Henkan kitara on rockmetal, Ville
basistina on bad-ass metal-groove ja minä siinä välissä rock sekä soul.
– Ilmeisesti jonkun mielestä meille on kysyntää, kun kerran olemme
saaneet näitä hommia viedä eteenpäin. Kysyntä-sana on taas niin
merkantiili, että menen ihan mykäksi. Kaikkiaan musta tuntuu, että rock
on jo niin vanha juttu joka saavuttaa tietyn ajattomuuden hyvinkin pian
ja joka saa olla liittymättä mihinkään aikaan kovinkaan vahvasti. Rock
vapautuu ajasta niin kuin jazz tai klassinen musiikki.
Manzanan suurin eroavaisuus monesta muusta vastaavan tyylisestä
bändistä tuntuu olevan se, että bändi oikeasti kuulostaa raskaalta ja
rankalta esimerkiksi levyllä kitaroiden ja livenä rumpujen suhteen eikä
keventele liiaksi pop-elementein.
– Ei meistä kukaan ole ollut ikinä ”pop”, sana vain liitetään
useimmiten siihen, että meillä on sellaisia jankutusmelodioita
kertosäkeissä ja että en tuuttaa suoraa huutoa koko ajan. Livenä ollaan
aina rankkoja, koska se tuntuu ainoalta ja oikealta tavalta Ehkä se
pop on myös siinä, että sanoudutaan irti metalli/rock-skenen
konservatiivisesta säännöstä jonka mukaan pitäisi koko ajan raivota ja
paahtaa samaa miehistä aihetta. Kyllä biisi saa rullata ja olla
melodinen muullakin kuin sankarimelodia-tyylillä. Ei sankarimelodioissa
ole todellakaan mitään vikaa, mutta itse olen kiinnostunut myös naisen
tavasta ilmaista angstia ja vihaa, johon kuuluu myös juonittelua,
seksuaalisuutta, taikuutta ja itsetuhoa eikä miekan heiluttelua.
– Kappaleissa tärkeintä minulle on kuitenkin sen sisältämä maailma
johon voi astua ja kertoa mitä siellä näkyy ja tapahtuu. Onko joku
kenties jätetty, tapettu vai onko sillä ehkä syömishäiriö. Jos biisissä
ei ole ovea, niin sille näytetään ovea ja jos taas tyypit alkavat
vilistä silmissä, niin otan ne kiinni ja rekrytoin. Yleensä ne ihmiset
ovat aika paljon minun näköisiäni eri-ikäisinä ja minä vain keksin
niille kaikkea lisää tai sitten vaan kerron kuinka asia ovat.
Tunnetilat, niiden pauloihin heittäytyminen ja asioilleen
omistautuminen onkin Pirittalle tärkeää ja kaikki tai ei mitään –asenne
erittäin tuttu huolimatta musiikillisen lopputuloksen kiinnostavuuden
suuruudesta kuuntelijoiden keskuudessa.
– Itsensä kanssa sitä pitää herätä aamulla ja itsensä kanssa pitää
myös mennä nukkumaan. Jos vähättelen omaa haluani tehdä musiikkia,
päädyn katkeraksi paskaksi ja siksi asiat on tehtävä kunnolla jos
kerran tekee. Ihmisille soittaminen on helvetin hauskaa ja menestyminen
olisi kiva bonus, mutta loppujen lopuksi tärkeätä on vain rehellisenä
oleminen omalle rakkaudelleen.
Julkaistu Inferno #43/2007
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti