Blizzard Hunter
Heavy Metal to the Vein
Pure Underground
3
Jääräpäinen,
tarpeeksi ikääntyneiden perinteiden kunnioittaminen ja jopa
suoranainen kopioiminen on lähes aina jonkinlaisella hellyttävällä
tavalla arvostettavaa, vaikka lopputulos harvemmin nousee lähellekään
pioneerien tasoa. Nuoremmat kuuntelijat voivat toki kokea musiikin
toisinkin kuin me tuoreeltaan tuleviin klassikoihin tutustuneet
nykyiset vanhat jäärät, joista ainakin osa yrittää välttää
kaavoihin kangistumista.
Näin käy myös Blizzard
Hunterin esikoisalbumin kohdalla. Vaikka bändi paikoitellen
pystyykin varsin riemastuttavaan 80-lukulaiseen vauhtiheavyyn kuten
esimerkiksi levyn nimibiisissä, ei vastaavantasoisia ilopilkkuja
löydy kuin muutama yhdeksän muun kappaleen joukosta. Tämä on
harmi, sillä Sebastian ”Dragon” Palman komeasti korkeuksiin
yltävä ja dramaattisuuttakin sopivasti sisältävä tulkinta on
kerrassaan huippuluokkaa.
Jos Heavy Metal to the
Vein onkin perustuksiltaan kuosissa ja metalli virtaa mukavan
vallattomasti perulaisten suonissa, voi vain toivoa että seuraavalla
kerralla puroista on kasvanut kunnon kohiseva koski jota ei pidättele
mikään.
Hammerhead
High Roller
3
Lähtötiedoiltaan ja nyt
julkaistavan toisen albuminsa muutaman valikoidun biisin perusteella
tämä brittiläinen Hammerhead on kaikista niistä maailmalla
olevista kiinnostavampi tapaus teoriassa kuin mitä The Sin Eater
lopulta käytännössä osoittaa olevansa. Tämä saattaa myös
osaltaan selittää miksi jo vuonna -78 perustettu bändi hajosi vain
kahden demon ja yhden singlen jälkeen ennen 80-luvun puoliväliä
vain tullakseen uudelleenkasatuksi reilusti 2000-luvun puolella.
Levyllä on vallan
runsaasti hyvää, mutta ideoiden toteutus tai loppuun vienti
onnahtelevat lähes jokaisessa biisissä kummallisesti. Osin bluesiinpohjautuva hämyinen ja synkähkö tunnelma on kyllä usein hienosti
kohdallaan ja näissä rauhallisissa hetkissä on vielä lisänä
kiehtovaa herkkyyttä ja kauneutta. Mutta vastavuoroisesti useita
biisejä onnistutaan enemmän tai vähemmän sössimään joko
tönköillä sovituksilla, tylsillä junttauksilla, liiallisilla
pituuksilla tai pahimmillaan kaikkien näiden kombona.
Juuri tästä syystä The
Sin Eater onkin ärsyttävän ristiriitainen julkaisu. Se ikään
kuin kiusoittelee koko ajan kovuudellaan paljastaen itsensä
kuitenkin vain puolijäykäksi tapaukseksi. Tästäkin huolimatta se
onnistuu lähes väkisin penetroitumaan mieleen ja nähtäväksi
jääkin, minkä luonteinen ja kuinka pitkäkestoinen suhde levyyn
muodostuu.
Hope Drone
Cloak of Ash
Relapse
3
Sanotaan, että nuorilla
miehillä akti kestää keskimäärin 30 sekuntia veltosta velttoon.
Näin hieman varttuneemmalla Hope Dronen ensimmäistä täyspitkää
kuunnellessa efekti on likimain sama jokaisen kappaleen kohdalla.
Albumi esileikityttää ensin muhkeat 20 minuuttia kun lopuille
jynkytyksille riittää keskimäärin kymmenen minuuttia. Vaan eipä
mieskunto kyllä kestäkään seitsemää varvia tuntiin ja varttiin,
yksikin coitus on aivan riittävä on se näistä sitten mikä
tahansa.
Monet tosimiehet- tai
naiset eivät todennäköisesti koe näitä ausseja kovinkaan
pornoina, sillä vaikka bändi ryskää ja sahaa black metalistatutuin rujoin ja tummin keinoin, sekoittaa se joukkoon myös paljon
melodisempaa ja rauhallisempaa fiilistelyä. Kokonaisuus onkin
kaukana alkuperäisestä puhtaasta mustasta manauksesta lähempänä
jälkijättöisyyttä, jota katsantokannasta riippuen voi kutsua
kehittymiseksi tai vesittymiseksi. Taitamattomia tai tylsiä ei
orkesterin pitkät yksittäiset kudelmat kuitenkaan ole.
Cloak of Ash on
genreuskollisesti joka suhteessa järkälemäinen teos, joka
kuitenkin on aivan liikaa kerralla sulateltavaksi. Kiihkon se
nostattaa parhaiten heti alussa, mutta melkoinen nymfomania tai
satyriaasia saa ihmisellä genreä kohtaan olla, jos kokonaisuus
kovia kiksejä koko ajan antaa kerta toisensa jälkeen.
Inkvisitor
Doctrine of Damnation
Haje
3
Sitten puolentoista
vuoden takaisen esikoispikkuisensa Inkvisitor vaikuttaisi
järkevöityneen ja kasvaneen isommaksi yksilöksi. Vaikka kyse onkin
nykyajan perinteiden suuntaan nyökkivästä thrash metalista, jossa
ainakin jonkin sortin aivojen narikkaan asettaminen ja kohkaaminen on
musiikillisesti vähimmäisvaatimus, on keskimaalaisten kehitys
edennyt silti oikeaan suuntaan.
Delirious Talesilla vielä
näkynyt vauvankasvoinen pyöreys on Doctrine Damnationilla selkeästi
kadonnut. Omat ilmeet ovat alkaneet hahmottua aiempaa selvemmin ja
ilkeän irvistelyn seassa vilahtelee myös selkeää ilkikurisuutta.
Mistään tätejä hurmaavasta herrantertusta ei kuitenkaan ole
kysymys. Vaikka lapsi osaakin käyttäytyä genrelle asetettujen
sääntöjen mukaisesti, löytyy siitä jo nyt sitä uhmakkuutta,
joka teini-iässä voi puhjeta oikeanlaiseksi riehakkuudeksi.
Jos harmonia- ja
soolopuoli ovatkin jo hyvällä mallillaan, kaipaisi sekä riffit
että kertosäkeet lisää napakkuutta ja tarttuvuutta yleisestä
rouheudesta puhumattakaan. Tällaisenaan levy lupaileekin enemmän
kuin lopulta antaa aivan kuten entinen tyttökin. Kommunikaatioyhteys
on kuitenkin avattu ja nimi on mielessä, mikä sekin on jo oikein
hyvä alku.
Majestic Downfall
...When Dead
Pulverised
4
Perusasioiden äärellä
oleminen on hienoa ainoastaan silloin, kun ne on sisäistetty
riittävän hyvin ja mukaan osataan laittaa vielä sopivasti jotain
omaa. ...When Deadin perusteella kaikesta rumpujen takomista lukuun
ottamatta vastaava Jacobo Córdova on taatusti diggaillut pitkään
vanhaa Paradise Lostia, Anathemaa ja muita aikalaisia genretovereita,
sen verran väkevä 90-luvun doom-deathin kaiku tältä neljänneltä
albumilta kumisee.
Levyssä viehättääkin
eniten juuri sen sopivasti yllätyksiä sisältävä
konstailemattomuus. Se laahustaa alati eteenpäin raskain askelin
suoraviivaisesti mutta määrätietoisesti eteenpäin läpi karujen
maisemien, joita tähdittävät niin yksinkertaisten kauniiden
melodioiden muodostamat valonpilkahdukset kuin yhä syvemmälle
murheen alhoon painavat black- ja death metal takaiskut. Introa
seuraavissa neljässä pitkässä etapissa on kuitenkin osattu jättää
mainiosti tilaa niin soundillisesti kuin sävellyksellisesti
huokaista syvään, painaa leukaa syvemmälle kohti rintaa ja jatkaa
matkaa kohti uusia pettymyksiä.
Vahvoja tunnetilojen
ääripäitä läpikäymällä ja hyödyntämällä syntyy usein
kaunista musiikkia, joka käy kotikutoisena mielialalääkkeenä niin
tekijälle kuin vastaanottajalle. Majestic Downfallin neljäs
lohduttoman oloinen täyspitkä onkin samaan aikaan sekä toiveikas
muistutus menneestä että hyvä osoitus musiikin ajattomuudesta.
Susivainaa
Susivainaa
Omakustanne
3,5
Asemansa jo
vakiinnuttaneita muutamia kokoonpanoja lukuun ottamatta suomeksi
laulettu raskas rock ei juuri nyt ole kovinkaan kiinnostavaa tai
suosittua. Etenkään jos vielä muistaa vuosituhanteen alun lähes
järjettömiin mittoihin paisuneen buumin, jolloin lähes kaikki
kuuntelivat ansioituneen Niskalauksen jynkytystä ja muita vastaavia.
Vaikka nopeasti sisällöllisestikin tympeäksi muuttunut ilmiö
muutti lähtemättömästi kotimaista populaarimusiikkikenttää, on
genre tuottanut kovin harvakseltaan mitään kiinnostavaa.
Susivainaan esikoinen ei
ole musiikillisesti mitenkään erityisen yllättävä, mutta silti
sen biisit kiehtovat jollain mystisellä eteläkarjalaisella tavalla.
Yksi tärkeimmistä tekijöistä tässä on moniäänisen Kaisu
Kärrin tummat tekstit ja niiden tumman tulkinta, jotka herättänevät
myös tuntemuksia sekä puolesta että vastaan. Toki muutama lanttuun
tarttuva kertosäe ja melodia levyltä löytyy, mutta ei Susivainaan
musiikki helpon hitikästä ole tarkoituskaan olla, vaan se
vaikuttaisi kumpuavan jostain aidommasta ja syvemmästä
alkukantaisesta lähteestä.
Jos kokonaisuus ja osin
kappaleet tuntuvatkin jollain lailla debyyteille ominaisella tavalla
hajanaisilta, tuntuu se yhtä lailla olevan myös yhtyeen
luonnollinen tyyli. Sen verran monessa ja pitkään mukana ovat
nämäkin rokut olleet, että omat suuntaviivat on jo tässä
vaiheessa hyvin hallussa. Loppu onkin enää pelkkää jalostamista,
johon onkin vielä tarvetta mutta myös epäilemättä taitoa ja
tahtoa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti