Atrocity
Werk 80 II
Napalm
2,5 Jollain perverssillä tapaa pakkohan
tästä levystä on ainakin osittain pitää. Tuo tunne ei ole vaihtunut
mihinkään reilussa kymmenessä vuodessa, jolloin sakut pukkasivat ulos
ensimmäisen kerran levyllisen raskaammalla kädellä sovitettuja 80-luvun
pop-kipaleita. Tuolla monessa mielessä kultaisella vuosikymmenellähän
tehtiin paljon naivilla tavalla viehättävää ja hienoja melodioita
sisältävää pop-musiikkia, joista hevibändinkin on järkevämpää ja
haastavampaa muokata omankuuloisensa versio kuin raskaammin rockin
ralleista.
Atrocity ei onneksi ole omien versioidensa kanssa mennyt siitä missä
aita on matalimmallaan, vaikka useampi laiskempi sovitus on mukaan
mahtunut. Pelkän särökitaran lisääminen kevyemmän musiikin tuotoksiin
kun on yhtä haastavaa ja omaperäistä kuin Paranoidin versioiminen.
Bändi ei onneksi ole edes yrittänyt lähteä tekemään kappaleista oikeasti
rankkoja heviversioita lisäämällä örinälaulua sekä lisäämällä tempoa,
vaan sen versiot ovat yllättävänkin maltillisia ja alkuperäisiä
kunnioittavia. Kerrankin saksalainen tyylitaju toimii varsin
kohtuullisesti.
Tisseillä ja perseellähän tätäkin levyä myydään aivan kuten
ykkösosaakin, vaikka tällä kertaa lopputulos onkin huomattavasti
halvemmin näköinen. Werk 80 II ei sinällään ole pöllömpi cover-levy,
vaikka lopulta sen anti jää kuitenkin varsin kepeäksi. Mieluummin
tätäkin tosin kuuntelee, kuin nykyaikaista trendikästä tusinahumppaa ja
r’n’b:tä.
Blotted Science
The Machinations Of Dementia
Spastic Music
4 Instrumentaalisella
instrumenttipornolla on yleensä paha tapa muistuttaa liikaa toimintaa
aikuisviihde-elokuvissa ts. tylsää akrobatian ja jynkytyksen yhdistelmää
vailla juonen häivää. Blotted Sciencen muodostava trio Jarzombek
(Watchtower), Webster (Cannibal Corpse) ja Zeleny (Behold…the Arctopus)
ovat kuitenkin sen verran tunnettuja ja taitavia tekijämiehiä siinä
missä XXX-vastineensa Ron Jeremykin, että herrojen debyytti on
yksinkertaisesti varsin kovaa tavaraa.
Vaikka albumin kuuntelun voisi kuvitella pistävän korvakarvat
solmuun ja alkavan sattua aivoon, voi lopputuloksesta hämmentävää kyllä
aidosti nauttia myös ne, joiden soittotaito rajoittuu lähinnä
ovikelloon. Vaikka kolmikon tekninen taituruus on paitsi ilmeistä ja
kiistatonta, näkyy osaaminen kuitenkin parhaiten itse sävellyksissä ja
sovituksissa. Kaiken vauhdikkaan, kiharaisen, mielipuolisen ja rankankin
liruttelun ja tiluttelun seasta erottuu kuitenkin selkeästi kaikista
tärkein asia eli hyvät kappaleet.
Kieltämättä lähes tunnin mittaisella albumilla biisien erottaminen
toisistaan on vaikeaa, vaikka niissä eroavaisuuksia onkin aina kestoja
myöten. The Machinations Of Dementia onkin enemmän kokonaisuus kuin
joukko yksilöitä ja kaikessa komeudessaan se tarjoaa todellisen
irtioton kaikesta perinteisestä metallimusiikista ja kiehtovan
tutkimusretken tekijöidensä aivoituksiin.
Cradle Of Filth
Harder, Darker, Faster: Thornography Deluxe
Roadrunner
2,5 Roadrunnerin perinteiden mukaisesti
tarjolla on taas yksi parisen vuotta sitten julkaistu levy, jonka
myyntiä yritetään taas herätellä. Komealta kalskahtavan setin sisältöä
mainostetaan Music Video Interactive (MVI) –nimikkeellä, mikä
käytännössä tarkoittaa tavallista DVD:tä, jossa on sekä pelkkää audio-
että myös videosisältöä. Varsinainen Harder, Darker, Faster –osuus eli
kuusi bonusbiisiä löytyy ainoastaan tältä ykköskiekolta, sillä
kakkoskiekko on perinteinen CD-versio alkuperäisestä Thornography
–albumista.
Musiikillisesti levy oli jo ilmestyessään vaisu ja selkeä pettymys
edelliseen Nymphetamine –kiekkoon verrattuna, vaikka bändi olikin
hieman yrittänyt laajentaa musiikillista ilmaisuaan ja kokeilla pieniä
uusia jippoja. Ei levy edelleenkään kuulosta yhtään sen paremmalta,
vaikka bonusmateriaali saattaakin monen kiinnostusta julkaisua kohtaan
hieman nostattaa. Intro ja kolme omaa veisua kuulostavat kuitenkin juuri
varsin mitäänsanomattomilta ylijäämiltä Devil To The Metalia lukuun
ottamatta, joka sekään ei yllä edes kehnohkon albumin parhaimmiston
joukkoon. Halloween II –laina on kelvollinen esitys Samhainin
alkuperäisestä, mutta coveri Shakespeare’s Sisterin Staystä valuu
kuuloelimestä toiseen lyhintä mahdollista reittiä.
Löytyyhän tuplalta vielä siltä tehdyn kolmen biisin videot ja yhden
making of sekä ties mitä sälää lisää, jos sen tuuppaisi tietokoneen
DVD-kieputtimeen. Kokonaisuutena Harder, Darker, Faster: Thornography
Deluxe on kyllä mallikas ja muhkea setti, mutta kärjistetysti sanottuna
paskasta ei saa kummoista konvehtia edes uusilla käärepapereilla.
Devillac
Three Hours To Coma
Omakustanne
3 Turkua mollaavat vääräleuat
saattaisivat Devillacia kuultuaan nähdä samankaltaisuutta
tapahtumaköyhän ja karun aavikon ja itse kaupungin välillä, ainakin jos
kuulemansa perusteella osaa nimetä orkesterin selkeän esikuvan
Kyussin. Sen verran vahva desert rock –tatsi suomalaisilla on.
Onneksi bändi on sentään kuunnellut tarkasti ja ottanut opikseen
esikuvistaan, sillä niin bändin soitto, soundit kuin itse kappaleetkin
ovat kokonaisuuksina varsin mallikelpoisia. Vaikka tuotanto on sopivan
surisevaa, tunnelma osuvan hypnoottista ja instrumenttien hallinta
laulua myöten miellyttävän eloisaa, tuntuu albumia kuunnellessa koko
ajan siltä kuin bändi ei aivan päästelisi täysillä. Aivan kun kopla
käyttäisi antiperspiranttia tilanteessa, jossa miehinen odööri pitäisi
löyhkätä avoimesti valtoimenaan.
Keikalla Devillacin ei varmasti koomaile, sillä sen verran hyvin sen
voisi olettaa osaavan pistää usvaa putkeen. Vaan eipä ole Three Hours
To Coma ensimmäinen julkaisu, jolla hyvän live-esiintymisen hikinen ja
intensiivinen tunnelma ei välity toivotulla tavalla. Syyttävän sormen
kohdistaminen tässä tapauksessa on kuitenkin varsin mahdotonta, mutta
kun ei ihan tahdo lähteä, niin ei vaan lähde.
Fastkill
Nuclear Thrashing Attack
World Chaos
3,5 Eihän tästä voi olla pitämättä!
Nousevan auringon maan jannut vääntävät vanhan liiton kliseistä rässiä
aina valuvaa logoa, levyn piirrettyä sotaisaa kansikuvaa ja biisien
nimiä myöten. Hymyilyttää kyllä, mutta ei bändille nauraa voi. Nuclear
Devastation! Kill And Possess! Annihilation Betrayer!
Toki Fastkill on nimensä mukaista lähes koko ajan täysillä etenevää
kohkausta, joka kuitenkin on tarkkaan hallittua. Komeuden kruununa on
lähes hysteerisesti kiekuva vokalisti, jonka tulkinta on kuitenkin
erittäin piristävää ja osuvaa aikana, jolloin huuto- ja
örinävokalisoinnit ovat vallitsevia itseilmaisun muotoja rankemman
musiikin parissa.
Kun albumin soundipuolikin on positiivisessa mielessä suoraan
80-luvulta ja kymmenen veisun kesto tasan tarkkaan puoli tuntia, on
albumi helppo tyrkytä soittimeen lähes koska vain pieksennän
puutostilan iskiessä. Uhriluku jäänee kumminkin vähäiseksi, sillä
todellisia tapporalleja ei kiekolta löydy. Kiva on silti pelkillä
mustelmillakin olla. Hate, Destruction, Kill!
Grief Of War
A Mounting Crisis... As Their Fury Got Released
Prosthetic
2,5 Mitä japanilaiset edellä, sitä
jenkit perässä ja päinvastoin. Em. viisaus kiteyttää niin albumin
tarinan kotikaupunkinsa pikkulafkan julkaisusta Amerikan ihmemaan
pikkulafkan julkaisuksi kolme vuotta alkuperäisen jälkeen kuin itse
musiikkityylin, jonka juuret ovat vahvasti juuri amerikkalaisessa
sivistyneemmässä thrash metallissa aka Testament.
Grief Of War ei ole ollenkaan niin keskinkertainen bändi, kuin miksi
sen voi arvottaa. Sillä on naseva ote ja paljon hyviä ideoita
musiikissaan, eikä se edes palvo mitenkään suoranaisesti vanhoja
mestareita. Poppoon viheliäinen ongelma on kuitenkin sen kappaleiden
täydellinen kaksijakoisuus. Parhaimmat osuudet ovat lähes timanttisia,
mutta hengettömimmillään ne ovat silkkaa hiiltä.
Sääli, että hiili painaa vaakakupissa enemmän upottaen kokonaisuuden
ilkeästi keskinkertaisuuden hetteikköön. Artistin ensimmäiselle
tuotokselle tämän voi vielä antaa anteeksi, kun voimavaroja kuitenkin
selkeästi on olemassa. Seuraavalle levylle tarvitaan vain rutkasti
enemmän näkemystä tarvittaessa vaikka orkesterin ulkopuolelta
tiivistämään yhtyeen visiot entistä paremmin.
Hindvir
Roth Cingetos Taxonaria
Behemoth
3 90-luvun alkupuoli oli black metalin
kultakautta ja tuolloin julkaistiinkin useita levytyksiä, jotka yhä
edelleen toimivat genren suunnannäyttäjinä ja virstanpylväinä.
Intensiivisyys yhdistettynä kylmään ja kolkkoon ilmapiiriin oli jotain
täysin uutta, mitä metallissa ei aiemmin ollut juurikaan kuultu eikä
koettu. Yhtä nopeasti kuin oma kiinnostuksen liekki tätä äärimetallin
muotoa kohtaan oli roihahtanut, hiipui se myös yhtä nopeasti jäädäkseen
vain kytemään genreklassikkojen kanssa.
Ranskalaisen Hindvirin historialliset juuret eivät ylety kuin neljän
vuoden taakse, mutta musiikillisesti se kumartaa vahvasti pohjoiseen ja
15 vuoden päähän. Kuunneltuna nelikon musiikillinen lähtökohta on
yllättäenkin varsin kiehtova, jota korostaa osin akustisin kitaroin
luotu vahva pakanatunnelma. Mistään äärimmäisen raa’asta ja
primitiivisestä Les Légions Noires –materiaalista ei siis ole kysymys,
vaikka bändin soundi onkin kaukana hiotusta ja viilatusta. Jos vain
levy olisi yhtä vahva kuin sen aloitus Howl Of The Iron Bells.
Tässä piileekin sitten se suuri jos. On levyllä toki muutama muukin
kappale, joka on lähes samaa tasoa em. kipaleen kanssa, mutta loput
ovatkin sitten ainoastaan ”ihan hyviä”. Hyvästä keskitason albumista on
helppo nauttia, mutta sen korkeammalle pari veturiveisua ei riitä Roth
Cingetos Taxonariaa nostamaan.
Kingdom Of Sorrow
Kingdom Of Sorrow
Relapse
3,5 “The members of this band are
legendary and will be treated accordingly by the press!” Vai pitäisi
sitä legendojen joukkoon nostatettujen herrojen Jamey Jasta (Hatebreed)
ja Kirk Windstein (Crowbar, Down) aiempien saavutusten takia alkaa
paapoa kirjaimellisestikin isojen miesten nykyisiä tekemisiä. Onneksi
levyllä on todellisia musiikillisia ansioita eikä kiekon hyvyys jää
pelkäksi levy-yhtiön vouhkaamaksi sanahelinäksi.
Loppujen lopuksi ei ole kovinkaan kummallista huomata, että Kingdom
of Sorrow kuulostaa suurimmalta osin Crowbarilta ja vähäisemmin
Downilta ja Hatebreediltä. Ei nyt sentään missään biisissä kaikilta
kolmelta yhtä aikaa, mutta kyllä jokaiselle albumin raidalle löytyisi
helposti paikkansa myös kaksikon pääbändien tuotannossa.
Parhaillaan albumi onkin näissä crowbarmaisissa
isoa-miestä-ahdistaa-ja-vituttaa -tunnelmoinnissa kuten With Unspoken
Words tai puhtaasti Downilta kuulostavassa Screaming Into The Skyssa,
mutta menevimmissä hardcore-pohjaisissa viisuissa ei ole läheskään
samaa imua. Vaikka duon debyytti on sinällään tasaisen naseva esitys, ei
sen sisältämien tunnelmien vaihtelu tahdo kuitenkaan oikein toimia
loppuun asti. Tämä analyysi saa kelvata levy-yhtiölle kunnioituksen
osoituksena yhteensä pari miljoonaa aiemmin myyneen kaksikon tekemisiä
kohtaan.
Metsatöll
Iivakivi
Nailboard
2,5 Eteläisen sukulaiskansamme edustaja
Metsatöll on ammentanut paljon niin musiikkiinsa kuin teksteihinsä
omasta kulttuuristaan ja sekoittanut niistä omanlaisensa
kansanmusiikkimetallikeitoksen. Bändin musiikillaan luoma pakanallinen
tunnelma on parhaimmallaan ollut erittäin alkuvoimaista ja vahvaa
vedoten hyvin suomalaisen metalliväestön mielenlaatuun.
Iivakivellä kaivatunlainen tunnelma harvoin muodostuu ja kohoaa
oikeanlaiseksi paria poikkeusta lukuun ottamatta. Albumin yleisilme ja
soundimaailma on aivan liian modernia ja steriiliä ylikorostaen
kappaleiden yksinkertaisia rakenteita. Toki simppeli musiikki on
parhaimmillaan hypnoottisella tavalla tehokasta, mutta tällä kertaa
lopputulos on turhan usein mitäänsanomatonta riffittelyä niin metalli-
kuin perinneinstrumenttien kanssa.
Nelikko kuulostaa urbanisoituneelta tai vähintäänkin astetta
sivistyneemmältä kuin ennen ja kaikki Conan Barbaaria lukeneethan
tietävät kuinka kaupunkilaistuneille ex-villeille käy. Metsatölille
siihen meni kymmenen vuotta ja kolme täyspitkää, mutta toivon mukaan
bändi ennen pitkää palaa vielä juurilleen.
Powers Court
The Red Mist Of Endenmore
Dragonheart
3,5 Musiikkiteollisuuden syövereissä
täysin omaehtoisia pitkän linjan ja raskaan tien puurtajia ei voi olla
arvostamatta. Tehokas markkinointikoneisto yhdistettynä massojen
julkisuuden ihannointiin kun on lähes yhdessä yössä nostanut esiin
artisteja, joiden musiikilliset arvot ovat vähintäänkin kyseenalaisia.
Mutta viis niistä, kunhan musiikki on kivaa eikä vahingossakaan vaan
ärsytä millään tavalla.
Powers Courtin on kahdeksantoista vuoden taipaleensa aikana
julkaissut levyjä harvakseltaan. Vuonna -96 julkaistun debyytin
aikoihin laulaja/kitaristi Danie Powersiin tuli oltua vielä yhteydessä,
mutta seuraaja Nine Kinds Of Hell (2001) on mennyt kokonaan ohi. On
kuitenkin ilahduttavaa huomata, että kaikkien näiden vuosien jälkeen
bändi kuulostaa yhä edelleenkin samalta kuin toistakymmentä vuotta
sitten – aidolta ja monimuotoiselta.
Danie ei ole niitä naisia, jotka haluavat näyttää pelkästään nätiltä
ja laulaa sen mukaisesti. Powers Court on täysiverinen power metal
bändi amerikkalaiseen malliin. Mistään tissinläpsyttelystä tai
kikkelimeiningistä ei todellakaan ole kysymys, vaan vahvasta ja
mutkikkaastikin etenevästä metallista, jonka kirkkaana kruununa on
Danien äärimmäisen kantava ja joitain taatusti ärsyttävä puhdas ja
voimakas vokalisointi.
Bändin kolmas albumi on vahva, joskaan ei täysin helposti
sulatettava kokonaisuus. Pienet miinukset sille voi antaa ohuehkosta
tuotannosta etenkin kielisoitinten suhteen sekä tappokertosäkeiden
uupumisesta. Isot plussat taas ropsahtaa tinkimättömyydestä ja itsensä
kuuloisesta ajattomasta materiaalista.
Megan Metalli -blogissa nostetaan esille mielenkiintoisia koti- ja ulkomaisia artisteja sekä levyjä, jotka ansaitsisivat enemmän huomiota nykyisenä musiikin ylitarjonnan aikana.
Olen kirjoittanut haastatteluja sekä CD/DVD arvosteluja myös raskaan rockin erikoislehti Infernoon aina sen perustamisesta vuodesta 2001 alkaen. Näiltä sivuilta löytyvät nyt myös lähes kaikki lehteen tekemäni tekstit sekä myös aikoinani Tuhma-lehteen tekemäni kolumnit sekä Hamaraan raapustamani arviot.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti