Vaikka Rotten Sound onkin tullut tunnetuksi armottomasti
tykittävästä grindistään ja teknisestä kyvykkyydestään, osoittaa yhtye
silti uudella Exit –levyllä ettei sitä kaasupoljinta tarvitse pitää aina
pohjassa.
Suomessa metalli on aina pärjännyt hyvin ja noussut säännöllisesti
jopa Suomen viralliselle listalle, voidaan Rotten Soundin uusimman Exit-kiekon
viihtymistä listalla ja toista viikkoa peräkkäin pitää silti pienoisena
ihmeenä. Saman pöydän ääreen ennen illan Kouvolan keikkaa istutetut
solisti G (Keijo) ja kitaristi Q (Mika) pistetään heti aluksi pohtimaan,
miksi näin on käynyt ja kumpi on muuttunut bändi vai ostava yleisö.
G: – Bändi, koska me olemme oppineet soittamaan vähän paremmin ja
toisaalta taas uusi levy-yhtiö antoi meille mahdollisuudet tuottaa levy
sellaiseksi kuin se haluttiinkin. Ja kyllähän maailma on toisaalta
menossa rankempaan suuntaan musiikin ja ikävä kyllä muidenkin asioiden
suhteen. Kyllähän me nyt toivomme, että grindi olisi se seuraava
”juttu”, kun aikaisemmin oli black ja death metal.
Miksi juuri Rotten Sound oli sitten ensimmäinen suomalainen äärimetallibändi, joka onnistui valloittamaan listan?
Q: – Ei grindibändejä pahemmin ole aiemmin Suomessa ollut, mikä sinänsä
on aika ihme juttu, kun esimerkiksi Ruotsissahan niitä on aina ollut
vaikka kuinka. Toisaalta tällainen mekkala on niin asenne-musaa, että
eihän tätä soita kuin ainoastaan ne jotka tosissaan tästä tykkää. Me
ollaan kuitenkin soitettu jo yli 10 vuotta ja tehty aika helvetisti
keikkaa, vaikka eihän tällaisella musiikilla koskaan tule rahaa saamaan
tai pääse isoihin paikkoihin soittamaan. Nyt levyjä saa kumminkin
Anttiloista ja ties mistä, kun ennen niitä saattoi tulla Suomeen vain
jokunen sata kappaletta ja niitäkin sai ostettua vain erikoisliikkeistä.
G: – Suomesta on aika hankala päästä ulkomaille näin rankalla
musiikilla. Mekin olemme jaksaneet tehdä tätä näinkin kauan, koska
aloitimme aikanamme ihan projektibändinä eikä odotettu hommalta yhtään
mitään. Yhtäkkiä sitten alkoikin tulla ulkomailta keikkailupyyntöjä ja
se avasi oikeastaan meidän silmät, että kyllähän tästä voikin päästä
jonnekin kunhan vaan jaksaa painaa ja miettii vähän tarkemmin mitä
tekee.
G: – Keikkamyyjä Welldonen kautta olemme päässeet vähän isommille
lavoille ja sen kautta uusia ihmisiä on oppinut tuntemaan meidät. Vaikea
sitä on kuitenkin lähteä ylistämään itseään muiden yli. Toisaalta
kyllähän olen jo aiemminkin sanonut, että luultavasti kohta tulee uusi
sukupolvi, joka pistää meidät vanhat ihan kyykkyyn niin että tukka ja
parta lähtevät, G hekottaa.
Kaipaatteko sitten mitään takaisin vanhoista ajoista, jolloin mm. kaikki keikkajärjestelyt piti hoitaa itse?
G: – Eipä oikeastaan, olemme aina pyrkineet pitämään kaikista tärkeistä
asioista kiinni. Voimme esimerkiksi nytkin julkaista jotain
erikoisvinyylijulkaisuja, jos vain haluamme ja tällainen pykälä on aina
haluttu lisätä sopimuksiin.
Q: – Uudesta levystäkin tulee vinyylipainos…
G: – …jossa on jopa kaksi bonusbiisiä.
Kaksi kappaletta ei varmasti kestoa kauheasti pidennä?
G: – Minuutin verran, Keijo toteaa ja purskahtaa nauruun.
TIUKASTAKIN TIUKEMPAAN
Jos edellinen Murderworks oli kipakka kiekko, menee Exit joka suhteessa vieläkin pidemmälle. Voiko kahden näinkin intensiivisen kiekon jälkeen enää tehdä mitään uutta grindin rajoissa?
Q: – Parempia biisejä.
G: – Kyllähän meidän seula tulee koko ajan tiheämmäksi ja mietimme
tarkemmin, miten tätä musiikkia voi tehdä. Ei minusta asiaa tarvitse
miettiä liiaksi, meidän musiikki on jo tällaisenaankin hauskaa soittaa
ja meidän mielestä myös hauskaa kuunneltavaa. Ehkä meidän musiikissa
onkin se hyvä puoli, että siinä on jotain tuttua ja turvallista. Ainahan
sitä tietty pitää jotain uutta keksiä ja tietenkin me toivomme, että
meidän musiikissa on mukana jotain omaa soundia. Liika kokeilu on
helposti sellainen syöpä, jonka kautta hyvätkin ideat saattaa mennä
hukkaan ja muututaan niin radikaalisti, että lopputulos on linjatonta.
Kumpikaan mättömiehistä ei koe grindcorea mitenkään rajoittavana genrenä, vaan liikkumatilaa kuulemma löytyy paljonkin.
G: – Kyllähän grindissäkin voidaan yhdistellä vaikka kuinka paljon eri
juttua, laittaa vähän crustia mukaan ja miksei tietty heittää sekaan
vähän death ja black metalliakin. Exitillähän uutta on se, että aloimme vähän vaihdella sitä grindinkin nopeutta. Murderworksilla
mentiin lähes sitä vauhtia mitä K (Kai, rumpali) pystyi ja mikä oli
sille luonnollista. Nyt kun K pystyy pistelemään entistä vieläkin
nopeammin, niin silti levyllä mennään välillä sillä Murderworksin vauhdilla. Tiedä sitten onko se jotain raskasta grindiä, G naurahtaa.
Q: – Turha soittaa kaikkea ihan täysillä.
G: – Nyt musiikki groovaa ja menee paremmin eteenpäin. Levyllä on
muutama piikki, joka on niin äärinopeata, kuin K vaan pystyy
paukuttamaan. Tarpeeksi kun käyttää luovaa mieltä, niin kyllä sitä
pystyy tekemään aika erilaisiakin juttuja.
Vaikka G:n vastuulla onkin yksinomaan Rotten Soundin sanoitukset
muun orkesterin keskittyessä biisientekoon, on luomisprosessissa silti
jokaisella oikeus tuoda mielipiteensä esiin.
G: – Jos joku sanoo, että biisi on ihan paska niin tuloksena on sen
hylkääminen. Aivan samalla lailla joku voi sanoa minulle, että minun
laulusuoritukseni on ihan paska, jolloin muutan ja teen niistä vähemmän
paskat. Kaverit pääsevät treenailemaan keskenään usein, joten siksi
heiltä syntyy kappaleetkin luontevasti. Kun minä menen treeneihin ja
kuulen uutta materiaalia, nauhoitan ne, kuuntelen myöhemmin luureilla ja
teen niihin sanat. Näinä hommat ovat meillä oikeastaan aina toimineet.
OTSA HIESSÄ SINUN ON HANKITTAVA LEIPÄSI
Exitin kannessa pukuun pukeutunut mies on
lohduttomassa tilassa päättämässä päiviään oman käden kautta. G:n mukaan
eräs levyn teemoista onkin työnteko yleensä ja miten työläisiä
käsitellään nyky-yhteiskunnan yrityksissä. Vaikka herra itse
työskentelee eräässä kotimaisessa ja ulkomaillakin hyvin tunnetussa
suuryrityksessä, ei hän kuitenkaan myönnä että tekstit olisivat suoraan
lähtöisin omasta elämästä.
G: – En halua nostaa omaa työpaikkaani mitenkään esille, vaikka
sieltäkin on varmasti jotain ideoita saatu. Sanoitukseni käsittelevät
aika arkisia asioita ja vaikka niistä teksteistä onkin toki puolet
totta, niin onhan ne vedetty aika äärimmilleen. Kun meidän musiikillinen
ilmaisu on sitä äärilaitaa, niin toki se pitää näkyä myös kansissa ja
sanoituksissa. Työ on pakollinen paha, jota meidänkin pitää vielä tehdä
kun on kerran valittu tällaisen epäkaupallisen musiikin soittaminen, G
virnistää.
Onko tähän mennessä töissäsi sitten tullut esille mitään ongelmia johtuen siviilihommistasi Rotten Soundissa?
G: – No katsellaan, Keijo naurahtaa. Voi olla, että jos ajattelisin
asiaa, niin tulisi enemmän ongelmia. Mutta kun en ole koskaan ajatellut,
niin kyllähän ihmiset osaavat ottaa ihmiset ihmisinä, vaikka ne
näyttäisivätkin ehkä hieman erilaisilta. Toki nyt vähän katson mitä
laitan päälleni kun menen vaikka asiakastapaamisiin, ettei aina ole sitä
Nasum-hupparia päällä, mutta en silti pistä pukua päälleni.
Levyn kannessa esille tuotu ulospääsykeino työnteon oravanpyörästä ei kuitenkaan ole sellainen, jota orkesteri suosittelisi.
G: – Kyllähän se kansikuva pitäisi ottaa enemmänkin sellaisena rivien
välistä lukemisena, pyrkiä itse tekemään asialle jotain, ennen kuin
tilanne menee noin pahaksi. Vaihtaa vaikka työtehtäviä vähemmän
stressaaviksi.
Mikä sitten on modernin yhteiskunnan suurin ongelma?
G: – Ihmispoloisten loppuun kuluttaminen, voitontavoittelu ja ahneus.
Jos asiat pyörivät liiaksi rahan ympärillä, niin lopputulos ei edes
välttämättä ole sitä mitä halutaan eli rahaa. Suomessahan tilanne ei
tosin ole niin paha, kuin ehkä joissain muissa maissa.
Onko ahneus sitten ihmisten perussynti vai yritysten, joita ihmiset pyörittävät?
G: – Kyllähän varmaan jokaisen ihmisen sisimmässä on jonkinlainen
ahneusgeeni ja kun saa mahdollisuuden tehdä rahaa, niin helposti sitä
lähtee kasaamaan varantoja ja maallista mammonaa. Ostaa vaikka
widescreen taulutelkkarin, mutta tekee sen hankkimisen eteen niin paljon
töitä, että unohtaa elää ja nauttia.
Vaikka G:n sanoitukset ovatkin varsin kantaaottavia, ei herra
kuitenkaan halua alkaa julistaa omaa näkemystään asioiden tilasta.
G: – Levyn lyriikat ovat osittain sellaista itsetutkiskelua, että
joutuisin itse vähän miettimään asioita ja välttämään etteivät moiset
tapahtumat osuisi omalle kohdalle. Sanoitusteni tarkoitus on saada
itselle jotain sellaista huudettavaa, joka tuntuu itsestä uskottavalta
huutaa. Kappaleen ilmaisun kannalta on saatava tarpeeksi aggressiota ja
vihaa siihen huutamiseen. Toki haluan kehittyä myös kirjoittajana, eli
kun teksteihin saa jotain sanomaa niin se on huomattavasti haastavampaa,
kuin jos laittaisi vain sanoja peräkkäin ja leikkisi niillä. Jos joku
pitää teksteistäni ja saa niistä vaikutteita, niin hyvä, mutta toki
pyrin olla osoittelematta liikaa sanoituksissani.
… SILLÄ VÄLIN TREENIKÄMPÄLLÄ
Kalsaritoimittaja Kuusisen tentatessa G:tä ja Q:ta
Rytmikatin alakerrassa ajamme K:n, eli tuttavallisemmin Kai Hahdon
kanssa bändini treenikämpälle. Tarkoituksena on saada hieman särmäystä
omiin soittotaitoihin, sekä puhua myös Exit–levystä.
Reilun tunnin ajan puhumme pelkkää rumpuasiaa, ja Hahto avaakin
silmiäni melko tavalla, mitä tulee jalkojen tekniikkaan, ergonomiaan ja
setin asetteluun. Saan pari hyvää harjoitusta, joiden kanssa tulee
epäilemättä hikoiltua vielä pitkään. Kai pulppuaa elävää puhetta
rummuista, ja miehen innostus soitinta kohtaan on todella tarttuvaa ja
inspiroivaa. Jo opetuksen aikana Hahto puhuu eläväisesti myös uudesta
levystä, ja tunnin jälkeen paneudumme hieman tarkemmin Exitin maailmaan.
Kai kertoo Rotten Soundin lähteneen studioon kotiläksyt varsin
perusteellisesti tehtynä. Yhtye treenasi raskaasti ennen varsinaisia
nauhoituksia rumpalin kotona, jossa mies nauhoitti yhtyeen kaikki
treenit sekä kappaleita hiottiin hieman eri tavalla kuin edellisen levyn
aikoihin.
– Soitimme Murderworksin tueksi todella paljon keikkoja,
aloittaa Kai. Tekihän se jollain tavalla positiivista bändisoitolle.
Mutta aina kun mentiin aiemmin studioon, niin jälkikäteen sitä on
ajatellut, ettei homma mennytkään niin kuin sitä ajatteli. Sen vuoksi
hommasin perus mikkisetin rummuille sekä mikit kitaraa, bassoa ja laulua
varten. Behringerin kuusitoistakanavaisen pöydän kautta ajoin
instrumentit sitten tietokoneelle. Mulla oli aina luurit päässä
treeneissä. Kuulin ensimmäistä kertaa kunnolla, minkälaisia riffejä Q
soittaa, miten ne toimivat, ja mitä pystyin soittamaan. Kaikki treenit
vedettiin kovolle, pystyimme konkreettisesti kuuntelemaan miltä ne
kappaleet kuulostavat, ja mitä niiden parantamiseksi voitaisiin tehdä.
Lisäksi otin paljon huomioon sitä, miten G laulaa. Laulujakin hinkattiin
todella paljon. Murderworksilla tuli välillä sitä, että kitara ja rummut menevät mahdotonta vauhtia, ja laulut tulevat hitaasti siihen päälle. Exitin laulut
ovat paljon vihaisemmat, ja laulujen nopeuden vuoksi myös musa
kuulostaa vielä nopeammalta. G:tä ei päästetty helpolla, kaikki
yrittivät puskea itseään eteenpäin.
Murderworksin kaiken materiaalin tuotti Q, mutta Exitillä
on koko yhtye mukana. Hahto kertoo itse tuoneensa pöytään kitaralla
vääntämiään riffejä sekä erilaisia rumpujuttuja, jotka tuplattiin
kitaroilla. Samoin myös basisti T (Toni) toi kappaleiden runkoja
treeneihin. Biisejä hiottiin porukalla, ja niistä saattoi olla kymmeniä
eri sovitusvariaatioita. Hahto kertoo treenimoraalin olleen myös siksi
kova, että yhtye on rehellinen fanejaan kohtaan.
– Meillä on aina ollut se, että emme tee vain levyä, ne jutut pitää
pystyä soittamaan myös livenä. Siellä ei leikitä koneen kanssa, että
korjaillaan, liimaillaan ja levy kuulostaa hyvältä, muttei sitä pysty
koskaan soittamaan keikalla. Kaikki pitää pystyä tekemään livenä, mikä
on levyllä.
Studioreissusta tuli Rotten Soundille hyvin selkeä, koska armottoman
treenaamisen ja sovittamisen ansiosta yhtyeellä oli tarkasti selvillä,
minkälainen uudesta levystä tulee. Studiossa ei enää suuria muutoksia
tehty muutamia rumpusovitusten muutoksia lukuun ottamatta. Kai toteaa,
että Exitistä tuli toimiva levy, mutta lisäajalla siitä olisi
tullut vielä parempikin. Kiire siis näkyi omalta osaltaan negatiivisesti
levyllä?
– Kyllä, koska me oltaisiin pystytty parempaankin, ja pystytäänkin.
Mielestäni olemme vasta nyt löytämässä sitä meidän omaa juttuamme. Murderworksia
vaivaa se, että tulee tietty puutuminen siihen levyyn, se on vain
nopeaa nopean perään. Sitäkin on kiva tehdä, mutta nyt kun saatiin
erilaisia riffejä ja raskaita juttuja sinne, niin nyt ne nopeat kohdat
kuulostavat nopeammilta. Siellä on kontrastia, dynamiikkaa ja vaihtelua.
Levy on kasattu siten, että levyn alun ja lopun välissä tapahtuu paljon
asioita, kuuntelija ei pääse väsymään levyn aikana. Murderworksilla näin pääsi vähän käymään. Hyvä levy sekin oli, mutta yhteissoitto ei ole läheskään sitä luokkaa kuin tällä uudella levyllä.
Miksi teillä jäi se materiaalin kirjoittaminen sitten niin viime tippaan?
– Ihan oma vika. Me emme tehneet kahteen vuoteen yhtään uutta biisiä! Soitimme Murderworksin
jälkeen vain paljon keikkoja ja kiersimme. Huomattiin sitten jossain
vaiheessa, ettei meillä ollut yhtään uutta biisiä. Pikku hiljaa niitä
kappaleita alkoi syntyä, mutta sen jenkkikiertueen jälkeen tajuttiin,
ettei meillä ole tarpeeksi kappaleita, ja studioonkin pitäisi mennä
elokuussa. Tuli kauhea kiire tehdä musiikkia. Nyt ollaan viisaampia,
koska olemme jo treenanneet uusia kappaleita kämpällä. Ei tehdä enää
samaa munausta, seuraava levy tehdään enemmän rauhassa, ja biisit saavat
kypsyä, toteaa Kai, ja jatkaa pohdintaa tempojen merkityksestä Exitillä.
– Ei tarvitse aina tehdä nopeampaa. Tällä levyllä tein tietoisen
valinnan, teimme nopeita ja hitaita kappaleita, otin tempot tarkempaan
syyniin. Kokeiltiin eri nopeuksia biiseihin, katsottiin milloin kappale
groovaa. Esimerkiksi Mass Suicide. Se ei ole maailman nopein
biisi, mutta se etenee hienosti. Ja huomasin, että kun otan tempoja
hieman alaspäin, mun ei tarvitse soittaa sinne edes mitään turhia
fillejä vain sen takia, että äijä alkaa hyytyä. Tiputin tempoja
kontrastin ja grooven vuoksi. Siellä on parinsadan hujakoilla olevia
tempoja, ja pahin on varmaankin Slavessa, jossa se on 288.
Nopeudestakaan ei siis levyllä ole pulaa. Lisäksi yhtyeen fanit olivat melkoisen nopeita ostamaan uutukaista, sillä Exit nousi
Suomen virallisen listan sijalle 22. julkaisuviikollaan. Onko tämä nyt
palkkiota yhtyeen pitkäaikaisesta puurtamisesta, vai onko mahdollista,
että grindistä olisikin tulossa jonkinlainen hetken muoti-ilmiö? Onhan
esimerkiksi To Separate The Flesh From The Boneskin kerännyt kovasti huomiota, vaikka ehkä hieman vääristäkin syistä.
– Tuohon on todella vaikeaa vastata. Toivon, että ihmiset ovat löytäneet
grindin. Sehän on punkin ja death metallin sekoitusta, jossa se nopeus
viedään äärimmäisyyksiin. Grindi on saanut huonon maineen, koska useat
bändit eivät ole tiukkoja. Kaikki yrittävät soittaa liian nopeasti.
Rotiskossa olemme aina halunneet soittaa tiukasti, ja me olemme ennen
kaikkea bändi. Toki välillä kärsii, jos joku yksittäinen ihminen
nostetaan jalustalle. Itse olen joutunut tästä kärsimään, koska puhutaan
vain yhdestä ihmisestä ja muut unohdetaan. Minulle bändi on tärkeintä,
en mä yksin himassa soittelisi blastbeattia, jos sillä ei olisi mitään
tarkoitusta. Ei se minua niin paljon kiinnosta. Soittaisin varmasti
jotain ihan muuta, vaikkapa jazzia. Bändillä on tarkoitus. Kaikki
tekevät helvetin hyvää duunia tässä yhtyeessä. Se on kokonaisuus, jota
tässä viedään eteenpäin, ei mikään yhden miehen show. Ja toivoisin, että
ihmiset sen joskus käsittäisivät, antaisivat yhtä paljon arvostusta
näille muillekin herroille lavalla. Koska samalla tavalla hekin tätä
hommaa tekevät ihan puhtaasta sydämestä, ei sen vuoksi että pääsisivät
listalle. Sen takia tuo sijoitus oli meillekin täysi ylläri, ei me
koskaan uskottu että niin voisi käydä. Ja nyt vielä toista viikkoa,
päivittelee Kaitsu. juttutuokiomme lopuksi.
Julkaistu Inferno #24/2005. Teksti Miika "Mega" Kuusinen & Niko Kaartinen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti