perjantai 25. toukokuuta 2012

Inferno #97/2012

The Great Old Ones
Al Azif
Ladlo

3 Kun yhtye viittaa julkaisullaan näinkin suoraan klassiseen kauhukirjailijaan H.P. Lovecraftin (1890-1937) ja hänen luomaansa Cthulhu-myyttiin, sitä odottaisi musiikista löytyvän samankaltaista kolossaalisuutta, kosmisuutta ja pahaenteistä tunnelmaa mitä kirjailijan tekstitkin huokuvat. Näitä elementtejä ei The Great Old Onesin ensimmäiseltä täyspitkältä kuitenkaan löydy, vaikka varsin onnistuneesti sävellettyä, vahvaa post-henkeä sisältävää black metalia onkin.

Pitkähköissä, mukavaa doom-henkistä synkistelyä sekä tunnelmointia että räväkämpää melankolista vauhtihurjastelua sisältävät kappaleet pysyvät mainiosti kasassa, mutta näinkin monipuolinen musiikki vaatii toimiakseen entistä vahvempaa latausta tunnepuoleen noustakseen toisiin ulottuvuuksiin. Puhtaasti henkimaailman asioitahan tämä on, mutta musiikin suhteen en ole agnostikko.

Hour of 13
333
Earache

3,5 Vokalisti Phil Swansonin omalaatuisen kuuluako-bändiin-vai-ei jahkauksen kohteena ollut Hour of 13 on mennyt pari vuotta uuden täyspitkän tekemisessä. Suuria musiikillisia muutoksia ei yhtyeelle kuulu tapahtuneet sitten The Ritualist -albumin, mitä nyt tarttuvuuden määrässä on menty mukavasti eteenpäin. Muuten yhtyeen linja perustuu edelleen vahvasti pääasiassa amerikkalaiseen 80-luvun tummasävyiseen hämyheviin, jonka petikumppanina on myös tuomitsevampi metallin osasto. Brocas Helm, Cirith Ungol ja mitä näitä nyt onkaan.

Vaikka bändin kuin bändin kolmannen levyn kohdalla on viimeistään kiristettävä kritiikkiruuvia hiukan, on ilo todeta etteivät nämä amerikaanot ole taantuneet paikalleen tai menneet alaspäin, vaan kehitystä on tapahtunut juuri niillä osa-alueilla joissa aiemmin oli heikkouksia. Nyt 333:lta löytyy mukavaa pikkunäppärää melodiaa sekä leppoisaa rullaavuutta, vaikka mistään omaperäisyyden tai svengin riemujuhlasta ei voidakaan puhua.

Hour of 13 on kaikin tavoin underground-uskottava porukka, jota suurempi yleisö tuskin tulee koskaan löytämään saati ymmärtämään. Genren kärkeen sillä on vielä paljon matkaa, mutta ainakin tämän levyn perusteella se on oikeaan suuntaan etenemässä.

Naam
The Ballad of the Starchild
Teepee

4 Johan alkaa usvaa tulvimaan ämyreistä, kun Naamin EP:n läväyttää Compact Disc – soittimeen ja viimeistään neljännen, yli kymmenen minuuttia kestävän The Starchildin -kappaleen kohdalla alkaa harmittaa, ettei julkaisun koko ole 12” ja väri musta. Trion 70-lukulainen soundi on erittäin vahvasti psykedeelinen Syd Barretin aikaisen Pink Floydin tai alkuaikojen Hawkwindin tapaan, mutta löytyypä siitä myös raskaampi ja synkempi puolensa a'la alkuaikojen Black Sabbath.

Korkeampia sfäärejä kurottavaa tunnelmaa vahvistaa myös minijulkaisun taitavasti pohdittu rakenne, sillä lähes kokonaan akustinen intro herkistää sopivasti tunnelman verkkaisesti leijuvalle Lands Unknownille. Pariminuuttinen hypnoottisten tribaaliperkussioiden varaan rakennettu History's Son toimii puolestaan oivana introna em. kaikki yhtyeen eri puolet esittelevälle kolossaaliselle The Starchildille, johon koko EP myös kulminoituu. Reilu neljä minuuttia kestävä, rauhallinen koskettimilla soitettu Exit Theme päättää nimensä mukaisesti julkaisun palauttaen kuuntelijan korkeuksista ja syvyyksistä takaisin maanpinnalle.

Alun pienoiset sisäistämisvaikeudet ratkesivat kasvattamalla sekä volyymiä että toistojen määrä. Pikkuhiljaa The Ballad of the Starchild imaisi sisäänsä eikä laskenut enää pois.

The Nimmo Brothers
Brother to Brother
Armadillo

2,5 Nimmon veljekset ole mitään märkäkorvaisia blues rokkareita, sen kuulee jo kaksikon soitosta. Mitä taas ei Brother to Brother -albumi aisti on innovatiivisuus ja sielukkuus, joista edes toista olisi syytä olla tämän genren musiikissa mukana. Nyt kaksikon musiikki etenee viivasuoraan syviksi kuluneita äärimmäisen tuttuja uria pitkin, joista ei osata tai edes haluta poiketa missään vaiheessa toisaalle. Sama etenemismalli on käytössä jokaisella kiekon kahdellatoista raidalla.

The Nimmo Brothersin arovaisesti rokkaava ja bluesahtava radioystävällinen musiikki kuulostaa ensimmäisen parin kappaleen ajan ihan mukiin menevältä, mutta häipyy jo parin seuraavan kipaleen jälkeen totaalisen harmittomaksi taustamusiikiksi vain muuttuakseen lähes täydellisen tasapaksuksi ja tylsäksi kohti levyn loppua. Genrediggarit saattaisivat ymmärtää armahtaa Stevien ja Alanin tuotoksen, minä en.

Scythe
Beware the Scythe
Primitive Reaction

3,5 Usurperin hajottua kitaristi Rick Scythe on valjastanut viikatemiehen hommiinsa ja varsin laaja-alaisesti ja terävästi herran instrumentti heiluukin ensijulkaisulla. Scythen esittämässä death metal ei ole mitään brutaalia mäiskettä, vaikka osaakin tarpeen tulle edestä myös varsin kipakasti. Sen sijaan bändi luottaa runsaaseen monipuolisuuteen, melodisuuteen ja kauhutunnelmaan, joista se saa loihdittua itsensä näköistä, muttei kovinkaan amerikkalaiselta kuulostavaa maistuvaa mäiskettä.

Paikka paikoin yhtye onnistuu merkillisesti kuulostamaan 2000-luvun Ruotsiin aikakoneella heitetyltä alkuaikojen Venomilta. Trion soundissa onkin yhtä paljon vanhaa kuin uuttaa eikä ero ole aina edes suuren suuri. Jos albumin alkupäästä löytyvät ne tarttuvimmat ja vauhdikkaimmat kappaleet, luottaa loppu enemmänkin tummaan tunnelmaan ja hitaampaan tempoon. Molemmissa puoliskoissa on omat hyvät osumansa, mutta tulevaisuuden kannalta tuonen viikatteen olisi liipattava likemmäs ja useammin eikä vain tyytyä huitomaan uhkaavasti turvallisen etäisyyden päästä.

Scythe of Orion
Sun-Dial
Omakustanne

3,5 Ilman minkäänlaista ylenkatsovaa asennetta Scythe of Orionin ensimmäistä täyspitkää ei voi kuvailla kuin adjektiiveilla hellyttävä ja mukava. Äärettömän kepeästi ja jopa yltiörauhallisesti eteenpäin soljuvassa osin pop, hiukan kiemuraa sekä pikkuriikkisen uusklassisuutta että vähän poweria ja akustisuutta sisältävässä musiikissa on mukana myös hyppysellinen goottisävyjä ja ripaus sinfonisuutta. Nämä elementit yhdistettynä hauraan heleästi tulkitsevaan naisvokalistiin ovat yleensä melkoista tervanjuontia kaikille muille paitsi haltioituneille keski-eurooppalaisille, mutta kas kummaa, tämä kotimainen melodiantajulla porukka saakin sekoituksensa toimimaan aika mukavasti.

Vaikka Sun-Dial onkin kauttaaltaan varsin taitavasti toteutettu tuotos, on siinä silti mukana paljon demomaisuutta, jota ilman kyseessä olisi paljon kovempi ja kansainvälisempi levy. Biiseissä tapahtuu kauttaaltaan paljon, mutta mitään ei silti ole varsinaisesti liikaa. Koskettimien, sellon, viulun, rytminvaihdosten ja eri osuuksien runsaasti värittämiä kappaleita olisi vain hiukan voinut hioa sovituksellisesti enemmän ja sama pätee myös vähän turhan latteaan ja tasapäistävään tuotantoon. Molemmilla osa-alueilla dynamiikkaa kasvattamalla ääripäiden välille olisi muodostunut enemmän nyt hiukan vajaaksi jäävää jännitettä.

Bändin ehdoton vahvuus on kuitenkin säveltämisvastuun kantavan kitaristin Petri Lamminsaaren hyvä tyylitaju, kyky yhdistää suuri joukko erilaisia elementtejä sekä tarkka korva yksinkertaisen tarttuville melodioille sortumatta missään vaiheessa liialliseen kliseisyyteen tai yliampuvuuteen. Scythe of Orioniolle toivoo pelkästään kaikkea hyvää, kovan työn ja onnistumisten kautta bändille voi helpostikin kuvitella suurempaakin tunnettavuutta.

Sektarism
Le Son De Stigmates
Daemon Worship

2 Eipä tahdo fransmannien Suuren Himskatin palvontamenot avautua härmäläiselle. Preludin jälkeiset kaksi parikymmenminuuttista improvisoitua messuamisraitaa ovat musiikillisesti hidastempoista ja suurelta osin black metalin vahvasti värjäämää junnausta, josta löytyy myös osin drone-kiertoa ja pörinää.

En epäile hetkeäkään etteikö teoksen henkinen puoli ole luojilleen jopa tärkeämpää kuin itse musiikki, mutta tavallisen kuolevaisen tätä on Sektarismista lähes mahdotonta aistia niin millään tasolla. Laulajan korinasta, muminasta ja vaikerruksesta kuuluu yritys tulkita koettua maailmantuskaa ja piinaavaa ahdistusta, mutta minkäänlaista (epä)pyhää hypnoottista tai ritualistista tunnetta ei nelikko onnistu luomaan.

Le Son De Stigmates jää ontohkoksi ja tylsäksi yritykseksi luoda aitoa, synkemmästäkin synkempää syvällistä ja alkukantaista musiikkia, mutta improvisointikin vaatii lahjakkuutta voimansa valjastukseen. Tältä levyltä sitä ei löydy.

Witchtrap
Vengeance Is My Name
Hell's Headbangers

2,5 Kolumbialaiskolmikko Witchtrapin ajatus yhdistää vanhan koulukunnan thrashia ja heavy metalia lähes tasaisessa suhteessa on lähtökohdaltaan hyvä, mutta kahdenkymmenen vuoden kokemuksesta huolimatta toteutus nilkuttaa ikävästi. Korvaa ja mieltä miellyttävillä köppäsoundeilla taltioidut rivakat sekä simppelit rallit eivät kompuroi edes soittoteknisesti, mutta niiden suurin ongelma on se, etteivät ne saa irti parhaita puolia kummastakaan genrestä. Vengeance Is My Namelta ei löydy melodisen tarttuvia kitarajuoksutuksia tahi sooloja, muttei myöskään thrashille olennaisen tärkeää intensiteettiä tai taidokasta sahausta. Lopputulos ei näin ollen ole mikään fiasko, vaan välimallin limboon juuttunut levytys.

Ydintuho/Kylmä Sota
Split 7" EP
Psychedelica

3,5 Nyt on pirun tymäkkää d-beat pauketta kahdelta kotimaiselta juuri sopivan kokoisena latauksena. Kitarat surisee ärhäkästi, rumpu paukkuu kiivaasti ja mies huutaa kurkku suorana. Tuotapa molempien porukoiden musiikki noin ytimekkäästi ilmaistuna on.

Vaan jos reaalimaailmassa kylmä sota olisi syy ja ydintuho seuraus, niin tällä pikkumustalla roolit kääntyvät juuri toisin päin. Ei Ydintuhon neljä repäisyäkään mitään lepsuilua ole, mutta käännettäessä puolta Kylmä Sota osoittaa jo heti ensimmäisellä Kuka kestää...? -repäisyllään, kuinka paljon intensiivisempi ja raivokkaampi porukka se on joka suhteessa. Eikä kyse ole pelkästä suomeksi tulkitsemisesta, vaikka toki sekin tuo oman pienen aggrolisänsä kokonaisuuteen.

Kylmä Sodan äärimäisen rivakan räyhäämisen rinnalla splittikaveri vain alkaa väkisinkin kuulostamaan turhan tavanomaiselta ja hivenen liian lepsulta. Soundillisesti seiska on muuten sen verran asiaankuuluvan karua kuultavaa, että kaikenlaisten hifistien on turha vaivautua. Kulttuuria tämä silti on, vaikka turkulaiset underground-keikkapaikan sulkeneet päättäjät saavatkin ansiosta osansa EP:n hitiksi nousevassa ”Anti-kulttuuri (R.I.P. TVO)” -kappaleessa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti