Useiden bändien ura alkaa neljännen albumin kohdalla muistuttaa
suossa tarpomista, mutta toisin on helmikuun lopussa The Black Waltzin
-albumin julkaisseen Kalmahin laita. Kitaristi Antti Kokon mielestä
orkesterista ei kuitenkaan ole tullut aiempaa salonkikelpoisempi.
Aikaisempiin levyihin verrattuna moni asia tuntuu Kalmahissa
kokeneen pieniä muutoksia. Uutukaisellaan bändi pyörähtelee
uudistuneena säveltämänsä mustan valssin tahtiin.
– Itse asiassa The Black Waltz on Ancestorin aikainen biisinnimi
vuodelta -96, ajateltiin käyttää se vaan uudestaan hyödyksi. Uusi
kosketinsoittajamme Marco Sneck teki levylle kolme kappaletta, joten
musiikissa on tapahtunut muutoksia. Laulukin vaihdettiin takaisin
örinäksi aivan kuten Ancestorin aikana. Tuolloin vokaaleissa kuului
ehkä enemmän se nuoruuden into, nyt örinä lähtee hiukan matalammalta.
Ja vähän veikkaan, että seuraavalla levyllä vedetään vielä alempaa.
Uudistuminen näkyy myös levyn kannessa, sillä Juha Vuorman
maalaukset ovat saaneet väistyä valokuvaaja Vesa Rannan näkemyksen
edessä.
– Suoherrahan levyn kannessa taas kuitenkin on, mutta vain hieman eri
tavalla kuvattuna kuin aikaisemmin. Ei se varmaan mihinkään tule ikinä
kuolemaan, Antti naurahtaa.
Vaikka koskettimia käytetäänkin varsin säästeliäästi kitaroiden
mausteena, varastavat ne paikoittain elintilaa makoisalta riffittelyltä
täysin turhaan. Antti yhtyy osittain näkemykseeni.
– Kyllähän synat ehkä vähän syö pohjaa riffittelyltä, johon meidän
musiikki kumminkin perustuu. Studiossa oli vain niin vähän aikaa, että
kokonaisuus piti riipiä kasaan aika lyhyessä ajassa ja viimeiset
muokkaukset jäivät osittain tekemättä. Olisihan sieltä saattanut jotain
koskettimia tippuakin pois, mutta tätähän ei Marco onneksi tiedä,
Antti naureskelee.
– Kun edellinen kosketinsoittajamme Pasi Hiltula lähti 2004,
vedettiin yksi keikka Oulussa ilman koskettimia, ja meidän kannalta se
oli aika erikoista. Koskettimet ovat kumminkin aika suuri osa meidän
musiikkia ja luovat tietynlaista tunnelmaa, vaikka ilman niitä musiikin
varmasti tunnistaisikin Kalmahiksi.
Antti tunnustaa Pekan tavoin olevansa vanha jäärä, jota uusi
musiikki ei jaksa kiinnostaa. Tämä myös kuuluu Kalmahissa, vaikka
musiikki ei olekaan jämähtänyt vanhoihin hyviin aikoihin.
– Itse näkisin, että meidän musiikki on aika reippaastikin kallellaan
90-lukuun, vaikkakin jollain tapaa modernisoituna. Ei 90-luvun jälkeen
ole tullut yhtään hyvää metallilevyä ainakaan minun korviini.
Vuosikausiin en ole löytynyt yhtään mielenkiintoista uutta artistia.
Tiedä mistä tuo sitten johtuu, ehkä pitäisi alkaa kuuntelemaan jotain
klassista, Antti naurahtaa.
VANHAN KIERRÄTYSTÄ
Edellä mainittu Ancestor on Antin vanhemman velipojan Pekka Kokon jo
vuonna 1991 perustama bändi, johon Anttikin hiukan myöhemmin liittyi.
Viiden melodista thrash-, speed- ja death metalia sisältäneen demon
julkaisemisen jälkeen orkesterin ura päättyi vuonna -98 ja tuhkista
syntyi Kalmah.
Vaikka Ancestor ei koskaan levytyssopimusta napannutkaan, ei sen
materiaalia voi varsinaisesti huonoudesta syyttää. Antti kun on
avoimesti myöntänyt jo pitkään käyttäneensä vanhoja biisejä ja ideoita
Kalmahin kappaleissa.
– Kyllähän uuttakin materiaalia syntyy koko ajan, mutta me vaan
haluamme aina kaivella niitä vanhoja demoja. Periaatteessahan tässä on
kyseessä myös eräänlainen vastaisku, koska aikoinaan Ancestor ei
levy-yhtiöitä kiinnostanut. Nyt naureskellen kierrätämme vanhoja
ideoita ja katsotaan kelpaavatko ne nytkään. Demot alkavat kyllä
olemaan jo aika loppuun koluttuja.
Miten tulevan viidennen levyn kappaleet sitten synnytetään, kun demoilta ei enää apua saa?
– Pitää varmaan ruveta kaivelemaan pöytälaatikoista materiaalia, mikä
ei Ancestorin demoille päätynyt, Antti hekottaa. – Kyllähän uusia
biisejäkin on jo syntynyt niin, että päästään ensi vuonna paukkaamaan
studioon. Bändin sisällä on nyt hyvä henki ja uutta materiaalia syntyy
vähän joka tyypiltä.
Edellisestä Swampsong-levystä ehti kulua jo kolme vuotta ja osasyynä
pitkään taukoon oli Antin mukaan oman ideasammion ehtyminen. Paniikkia
ei kuitenkaan päässyt syntymään ja tilanteesta selvittiin ilman
kallispalkkaisten terapeuttien apua.
– Täytyy kyllä myöntää, että muutamaan kertaan kävi mielessä, että
perkele, mitäs jos tässä ei enää synnykään mitään kunnollista. Pariin
kuukauteen en koskenutkaan kitaraan, vaan kun vähän ajan päästä alkoi
taas soitella, niin huomasi, että saattaahan sitä sittenkin jotain olla
tulollaan.
Pääasiassa Antin käsialaa olevat Kalmah-biisit syntyvät ehkä hieman
yllättäenkin akustisella kitaralla. Jos melodia toimii akustisella
soitettuna, toimii se myös sähkökitaralla, perustelee mies
sävellysmenetelmäänsä.
– Nytkään en ole kahteen viikkoon koskenut sähkökitaraan. Aikoinaan
tuli aika paljonkin soiteltua akustisella, ja silloin se vaikutti myös
soittotekniikkaani paljon. Yhden talven verran opiskelin oikein
klassista kitaransoittoa kansanopistossa, mutta sitten se jäi, kun
totesin että soittamisen pitää kumminkin lähteä ihan harrastuspohjalta.
Lystiä hommaahan opiskelu tosin oli, ja varsinkin siihen aikaan löytyi
kiinnostusta etenkin flamenco-kitaransoittoa kohtaan.
– Nimikappaleen introssahan on akustista kitaraa, ja on se sen verran
hyvän kuuloista settiä, että on tullut mietittyä sen käyttämistä
lisääkin.
Vaikka sävellykset syntyvätkin yksinkertaisissa olosuhteissa,
pyörivät kokonaisuuteen vaikuttavat elementit samanaikaisesti tekijänsä
päässä.
– Kosketinmelodioita tulee mietittyä jo tekovaiheessa, ja joitain
harmonioita taas sitten katsellaan kahdestaan Marcon kanssa. Kyllä kun
riffiä alkaa tulla, niin samalla siinä miettii myös rumpukomppeja ja
muita asioita.
Kuulostaisiko Kalmah Kalmahilta, jos ette olisi Pudasjärveltä kotoisin?
– Ei välttämättä, koska silloin sitä olisi saattanut altistua
jollekin muille vaikutteille. Täällä sitä on kumminkin ollut
lestadiolaismafian jyrättävänä, ja väkisinkin sillä on jotain
vaikutusta meihin ollut. Velipoikahan aikoinaan kuunteli myös näitä
legendaarisia Mengeleitä sun muita, ja varmaan nekin 6–7-vuotiaana omaan
takaraivoon iskostui.
Musiikillisen kasvatuksen lisäksi Pekan vastuulla ovat täysin myös Kalmahin sanoitukset.
– Treenikämpillä, ennen studioon menoa Pekka testailee erilaisia
tekstillisiä juttuja, ja vasta siellä ne alkavat sitten kokonaisuutena
hahmottumaan. Sovitusvaiheessa lyriikoihin saatetaan puuttua jonkin
verran, mutta hyvin vähän kumminkin. Siihen mistä Pekka laulaa ei
meillä ole sanomista. Vasta levyn julkaisemisen jälkeen aletaan
keskenämme ruotia ja naureskella tekstien sisältöä.
HALVALLA EI HYVÄÄ SAA
Vaan pysyy se sähkökitarakin Kokon veljesten käsissä. Jopa siihen
malliin, että herrat satsasivat uusiin käsintehtyihin Amfisoundin
Routa-malliin perustuviin kustomoituihin soittopeleihin.
– Pekalla nyt on aika huono Jackson ja minulla hitusen parempi, mutta
päätettiin kuitenkin hommata kunnon kepit itsellemme. On kyllä mahtava
ja hyvin käteen istuva kitara, ja voi oikeastaan sanoa, että tämä on
ensimmäinen oikea kitara mitä minulla on ikinä ollut. Tyylillisestihän
ne sopivat vielä toisiinsa ja onhan se hienoa esimerkiksi keikoilla,
jos kumpikin veivaa samantyylisillä kepeillä.
– Nimesin oman kitarani muuten Atraimeksi, jollaisen kuva löytyykin
toisesta siivekkeestä. Kaikenlaista hienoa taidettahan kepistä myös
löytyy, muun muassa otelaudasta lisää atraimia ja kuva miehestä
tuulastamassa järvellä. Tuollaista meille sopivaa erähenkistä teemaa
instrumenttiin haettiin.
Jatkuuko sama erähenkinen teema The Groan Of Windistä vastikään tehdyssä videossakin?
– Video on kyllä tyylikäs, studioon oli rakennettu suohauta ja päivä
me sitten turpeessa seisottiin ja soitettiin. Teemanahan on tietenkin
”suoherran seikkailut osa yksi”, Antti naureskelee.
– Eräs joensuulainen koulu oli ottanut Spinefarmiin yhteyttä ja
tarjonnut mahdollisuutta tehdä heille video. Spikefarmin Tenetz oli
käskenyt niiden valita vapaasti pari bändiä, ja porukka oli päätynyt
sitten meihin.
Sama periaate kuin videon kanssa toimii myös keikkarintamalla. Ilman
keikkamyyjää oleva bändi kun ei ahkerasti itseään kauppaile, tulevat
keikkapyynnöt yleensä järjestäjien suunnasta. Siksipä tämän hetken
keikkakalenterissa ei ole sovittu kuin yksi keikka Tuska-festivaaleille
ja toinen marraskuulle Skotlantiin.
– Kaikenlaiset perhetapahtumat estivät vähän kevään keikkailua, mutta
kyllä syksyllä on tarkoitus tehdä soitellessa Suomessa vähän
useamminkin. Kanadan-kiertueestakin on jotain neuvotteluja käyty, mutta
mitään varmaa ei vielä ole sovittu. Tarjontaa on kumminkin Suomen
maassa jo niin paljon, että ei pelkkä musiikki itsessään enää myy, sitä
pitää kyllä jonkun myydä.
Kalmahin yhteydessä on usein mainittu herrojen
hillapoimintaharrastus, jota ei kovin miehisenä toiminta yleensä
pidetä. Miehiä vai marjanpoimijoita -kysymykseen Antilla on selkeä
vastaus perusteluineen.
– Kyllähän me olemme miehisiä marjanpoimijoita. Meillä onkin
sellainen toistaiseksi vielä toteuttamaton idea, että tehdään paita
jossa edessä lukee bändin nimi ja selässä ”Marjanpoimija”. Monet
uhoavat, etteivät ole mitään marjanpoimijoita, vaan lähtekääpäs minun
mukaani suolle hillaretkelle 25 asteen kelillä paarmojen ja sääskien
syötäväksi. Joutuisi aika varmasti moni toteamaan, että se marjanpoimija
onkin aika kova jätkä.
– Onhan minulla sellainenkin haave, että jos joskus ollaan vähän
isompi nimi, niin pistetään suolle omat festivaalit pystyyn kuten
suojalkapalloturnaus konsanaan. Voisi keikat jäädä vaan aika lyhyiksi,
kun polvia myöten joutuisi suossa moshaamaan.
Julkaistu Inferno #38/2006
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti