Aphonic Threnody
Doomentia
3
Näkökulmasta riippuen
joko klassisesti tai kliseisesti esikoistaan myöten nimetty
multikansallinen Aphonic Threnody on läpeensä nostalginen akti.
Vaikka ko. adjektiivin käyttöä pyrinkin välttämään sen
aiheuttamien negatiivisten mielikuvien takia, ei mikään muu sana
kuvaa yhtä kokonaisvaltaisesti yhtyeen musiikkia. Eikä nyt edes
sillä, että When Death Comes olisi mitenkään huono levytys, mutta
täysin 90-lukulainen se kyllä on.
Hitaan ja karskin, death
metalistakin vaikutteita ottaneen doom-deathin synty ja kultakausi
sijoittuu noin reilun kahden vuosikymmenen takaisiin aikoihin.
Englantilaisbändit kuten Anathema, Cathedral, My Dying Bride ja
Paradise Lost loivat tai ainakin hyvin pitkälti muokkasivat
tyylisuunnan, jolle niin ikään brittikytköksiä sisältävä
Aphonic Threnody on kaiken velkaa. Kyynisempi voisi sanoa yhtyeen
kopioivan em. nelikon vanhoja tekemisiä, doom-friikki taas voi nähdä
asian kunnianosoituksena ja uskollisuutena genren perinteille.
Pitkine, yli 10-minuuttiakestävinen biiseineen When Death Comes on alusta loppuun tasaista ja
oikeastaan tasapaksuakin murheen aallon vellontaa. Ärinälaulu toki
löytyy myös siinä missä alati ujeltavaa kosketinmattoa ja
satunnaista sellon huminaakin täydentämässä surumielisten
kitaroista kaikuvia riffejä ja melodioita ja tokihan rauhallisemma
suvantakohdat ovat myös osa repertuaaria. Kaikin puolin
oppikirjamaista siis.
Satunnaiskuunteluun ja
välipalaksi albumista kyllä on, mutta eipä levy miksikään genren
merkkipaaluksi nouse toisin kuin vaikkapa hollantilaisen Celestial
Seasonin aliarvostettu Forevever Scarlet Passion -debyytti. Se kun
esitteli täsmälleen nämä samat melankoliakuviot jo 22 vuotta
sitten, mutta astetta paremmin ja mielenkiintosemmin tehtynä.
Born of Fire
Dead Winter Sun
Pure Steel
4
Jos Born of Firen ura
käynnistyikin jo viime vuostituhannen lopussa, ovat sen
musiikilliset juuret syvällä 80-luvulla. Ja toisin kuin samoihin
aikoihin syntyneessä, mutta myöhemmin pikkunätiksi tuku-tukuksi
vesittyneessä eurooppalaisessa power metalissa, amerikkalaisten
versiossa oli ja on usein edelleenkin enemmän kepeyden ja vauhdin
sijasta syvyyttä ja voimaa.
Kymmenen vuoden
hiljaiselon päättänyt kakkoslevy Dead Winter Sun palauttaa
vahvasti mieleen 30 vuoden takaiset maanmiehensä Helstarin,
Queensrÿchen ja miksei Savatagenkin. Siltä löytyy paljon
samankaltaista, juuri sopivissa määrin tarjoiltua melankolisuutta,monipuolisuutta ja teatraalisuutta kuin esikuviltaankin ja viime
vuonna yhtyeen laulajaksi tullut Gordon Tittsworth (tirsk) on
melkoinen kultakurkku hänkin.
Levyn vähäisin, mutta
samalla kuitenkin perin harmillinen puute on, että tällaisesta
biisimateriaalista olisi pienellä tiristyksellä ja hivenen
letaalimmeilla kertosäkeillä saanut aikaiseksi todella kovan ja
mahdollisesti jopa tulevan klassikon. Nyt levyn parhaimmistoonkin
kuuluvat Spiritual Warfare ja heti perässä seuraava Hollow Soul
jäävät ärsyttävästkin vaille lopullista kliimaksiaan, mutta
tästä kiusaavasta tekijästä huolimatta levyn pariin tulee
varmasti palattua vielä monen monituista kertaa.
Shredhead
Mighty Music
3,5
Elettäessä globaalia
2010-lukua mitään maailmankolkkaa ei enää voi pitää kovinkaan
eksoottisena metallibändin kotimaana. Ei edes Israelia, josta toisen
albuminsa nyt julkaiseva Shredhead ponnistaa. Sama pätee myös eri
genreihin, sillä vaikka vahvasti islamistisesta maasta tuleva ja
valtauskontoa rienaava black metal -bändi olisikin edelleen aika
äärimmäinen juttu, ei thrashia mättävä bändi
juutalaisvaltiosta ole minkäänlainen kummajainen edes
ajatuksentasolla. Eurooppa on ilmeisesti kuitenkin helpompaa ja
parempaa aluetta metallibändeille, sillä yhtye on siirtänyt
kuuleman mukaan männä vuonna kirjansa Berliiniin.
Shredhead todellakin
”shreddaa”. Kitaristinsa Yotam Nagorin johdolla kipakkaa riffiäja sooloa syljetään runsaasti läpi koko kiekon ja sama tulostaso
pätee omilla saroillaan myös loppuun kolmeen bändilaiseen. Onneksi
määrä ei kuitenkaan korvaa laatua tällä kertaa, vaan homma on
hyvässä tasapainossa eikä kuviotkaan ole sieltä kaikista
tyypillisemmästä päästä. Death Is Righteousin positiivisia
puolia on myös omanlaisensa 90-luvun alkupuolen vapaasti hengittävä
tyyli Anthraxin ja Testamentin tapaan, joka nykyään taas kuulostaa
oikeinkin piristävältä ja tuoreelta äärimmilleen ahdetun
turbomätön sijasta.
Vaikka albumi ei olekaan
ylimittainen, aivan koko kestoaan se ei silti kanna. Kuunteluinto
alkaa hiipua jossain puolivälin tienoilla, vaikkei loppupuolisko ole
biiseiltään sen heiveröisempi kuin alkukaan. Jos kertosäkeisiin
olisi saatu ladattua samanlaista tarttuvuutta kuin kahdella em.
speed/thrash-metal suuruudella, alkaisi Shredhead olla todella kovaa
kamaa. Tällaisenaankin sen modernimpi rempominen on
mielenkiintoisinta mitä vähään aikaan olen tässä tyylilajissa
kuullut.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti