Kaksi puhdasta klassikkoa, yksi keskinkertainen ja kaksi vaisumpaa levyä.
    Siinä Exoduksen levytysura lyhyesti kiteytettynä. Bändin hajottua
    -92 moni ei taatusti uskonut yhtyeen pelaavan kehiin enää koskaan.
    Vuosia myöhemmin yritystä kuitenkin löytyi, mutta intoa ei
    ja taas bändi haudattiin. Alkuperäisen vokalistin Paul Baloffin
    kuolema vaikutti viimeiseltä niitiltä, mutta toisen kuitenkin kävi. 
 
Nuclear Blastin toimistolta puhelimitse tavoitettu rumpali Tom Hunting vaikuttaa
  lyhytsanaisuudestaan huolimatta olevan rennolla tuulella. Edes sunnuntai iltapäiväksi
  osunut haastattelusessio ei tunnu haittaavan yleistä lepopäivää.
Exoduksen perustajajäseniin kuulunut Tom lähti bändistä heti
  kolmannen Fabulous Disaster -levyn jälkeen. Syy tähän
  paljastuu hieman yllättäväksi, ainakin jälkeenpäin
  ajateltuna.
– Ollessamme Headbangers Ball kiertueella -89 tunsin olevani pahasti sairas.
  Palattuamme kotiin kävin useamman lekurin vastaanotolla, mutta he eivät
  löytäneet minusta mitään vikaa. Vasta paljon myöhemmin
  selvisi, että hampaani olivat aika huonossa jamassa ja takahampaissani
  oli paha tulehdus. Kaiken tämän sähläyksen seurauksena
  kaverit luulivat, että haluan lopettaa soittohommat joten koko erojuttu
  oli siis suurta väärinkäsitystä ja varsin typerää toimintaa.
Soittohommat eivät kuitenkaan Tomilta loppuneet tähän ja 90-luvulla
  herra ehti puuhailla vähän kaikenlaista.
– Soittelin Angel Witchin kanssa lähes puolitoista vuotta ja olihan minulla
  pari omaakin viritelmää muutamasta duunipaikasta puhumattakaan. Exoduksen
  hajottua perustimme Exoduksen kitaristi Gary Holtin ja basisti Jack Gibsonin
  kanssa Wardance bändin vuonna 1995. Exoduksesta lähteminen ja paluu
  arkeen ei ollut minulle mikään varsinainen ongelma, sillä osaan
  mukautua aika helposti normaaleihin päivärutiineihin.
Bändihän yritti paluuta useampaan otteeseen, mutta ainoaksi todisteeksi
  tästä jäi Paul Baloffin kanssa -97 äänitetty livelevy Another
  Lesson in Violence. Tästä kului vielä nelisen vuotta,
  ennen kuin aika ja miehet olivat valmiita paluuseen.
– Tuo aikakausi oli koko bändille vaikeata aikaa, sillä käytimme
  tuolloin todella paljon huumeita ja mikään homma ei yksinkertaisesti
  vain toiminut. Tiesimme kyllä, että me kaikki haluamme soittaa Exoduksessa
  ja tehdä comebackin, mutta huumeiden vuoksi emme pystyneet keskittymään
  mihinkään tarpeeksi.
Narkoottiset aineet tuntuvat vaikuttavan eri ihmisiin hyvin eri tavalla. Jotkut
  muusikot luovat parhaat juttunsa pöllyssä ja toisilta syntyy pelkkää kuraa.
  Tom tunnustaa itse soittaneensa Bonded By Bloodilla selvinpäin,
  mutta meno muuttui kahdella seuraavalla studiolevyllä. Huumeiden vaikutuksesta
  Exoduksen musiikkiin Tomilla on kuitenkin selvät näkemykset.
– Biisit ehdottomasti paranivat, kun pääsee irti huumeista tai näin
  ainakin meidän kohdalla kävi. Kuten tiedät, lopultahan kaman
  vetäminen johti Paulin kuolemaan tai toimi ainakin merkittävänä tekijänä hänen
  poismenoonsa. Tästäkin huolimatta meiltä kaikilta kesti kuitenkin
  tuon jälkeen vielä vuosi päästä irti siitä paskasta.
Suunnitelma B
Alun perin Exoduksen tarkoituksena oli tehdä uusi levy Paulin ollessa
  mikin varressa, mutta miehen siirtyminen alakerran soittokuoroon sotki jonkin
  verran suunnitelmia. Varsinaista suoraa vaikutusta tapahtumalla ei kuitenkaan
  ollut musiikkiin.
– Musiikin suunta pysyi aika lailla samalla, vaikka tuo ikävä tapahtuma
  sotkikin alkuperäiset suunnitelmamme. Paulin kanssa meillä oli vaikeuksia
  saada uutta materiaalia aikaiseksi ja muutenkin oli kaikenlaisia häiriöitä.
  Itse biisintekoprosessi ei kuitenkaan eronnut juurikaan oli mikin varressa
  sitten Paul tai Steve. Päästyämme irti huumeista kaikki oli
  uutta ja tuoretta ja asiat vain alkoivat rullaamaan itsestään. Kaikesta
  huolimatta levy on täysin omistettu Paulin muistolle.
Kuinka hankalaa sitten Steve ”Zetro” Souzan houkutteleminen takaisin bändiin
  oikein oli ?
– Kun Paul kuoli, meillä oli kaksi keikkaa buukattuna Anaheimiin ja Zetro
  sattui juuri olemaan Disneylandissä perheensä kanssa. Soitimme hänelle
  ja kysyimme haluaisiko hän tulla vetämään nuo keikat. Hän
  suostui oitis ja lopputulos kuulosti todella hyvälle. Palattuamme takaisin
  Pohjois-Californiaan tiesimme, että haluamme jatkaa bändinä juuri
  tällä kokoonpanolla eli kaikki kävi varsin helposti.
– Zetrohan on aina Exoduksen hajoamisesta asti työskennellyt liittoon
  kuuluvana kirvesmiehenä. Lauloihan hän F-Bomb nimisessä bändissäkin,
  joka lämmitteli Exodusta ainakin kerran. Hän muuten työskentelee
  kirvesmiehenä yhä tänäkin päivänä, mutta
  Exoduksessa oleminen on hänen päätyönsä, nauraa Tom.
– Itse en ole koskaan pitänyt soittamista duunina. On hienoa tehdä rakastamaansa
  asiaa eli soittamista pari tuntia illassa ja tuhlata loppu aika päivästä ties
  mihin.
Steven ääni uusimmalla levyllä on hämmästyttävän
  tiukassa ja vihaisessa kuosissa. Ihmetyttääkin, kuinka miehen ääni
  on säilynyt niinkin hyvänä yli kymmenen vuotta edellisesti levystä.
– Uskoisin, että hänen äänensä kuulostaa nyt niin
  hyvältä, koska meillä ei levyä tehdessä ollut minkäänlaisia
  paineita. Force of Habit -levyä tehdessä vuonna -92
  bändissä soittaminen alkoi kaikista tuntua työnä. Steve
  kuulostaa juuri nyt paremmalta kuin koskaan ja tästä on myös
  osittain tuottajaa kiittäminen, joka sai hänestä kaiken irti.
Tempo of the Damnedilla kuultava musiikki kuulostaa harvinaisen
  paljon Pleasures of the Flesh ajan Exodukselta.
– Emme ainakaan tietoisesti lähteneet tekemään musiikkia, joka
  kuulostaisi samalta kuin vanha materiaalimme. Emme koskaan ole tehneet musiikkia
  muita kuin itseämme varten ja koska asenteemme hommia kohtaan oli täysin
  uusi, levystä tuli tuollainen. Useat ihmiset ovat sanoneet, että tämän
  levyn olisi pitänyt tulla Fabulous Disasterin jälkeen,
  mutta niistä ajoista on jo aika kauan. Musiikki varmasti kuulostaa myös
  siksi samalta kuin vanha materiaalimme, koska miehityskin on nykyisin sama.
Aitoa vanhaa materiaaliakin levyltä löytyy demoajoilta tutun aiemmin
  levyttämättömän Impaler-kappaleen muodossa.
– Fanit ovat kahdenkymmenen vuoden ajan vaatineet meitä levyttämään
  tuon biisin studiossa, joten päätimme tehdä sen nyt myös
  eräänlaisena kunnianosoituksena Paulille. Ainoastaan sanoja on hiukan
  muutettu alkuperäiseen versioon verrattuna, mutta sovitus on täysin
  samanlainen.
– Alun perin meidän oli tarkoitus laittaa levylle Crime of the Century,
  mutta nyt se säästetään jotain myöhäisempää tarkoitusta
  varten.
Ensimmäisenä biiseissä kiinnittää huomiota niiden
  pituus, koska keskipituus on jossain 5-6 minuutin tienoilla. Monen kohdalla
  kuitenkin tuntuu, että lopputulos olisi paljon nasevampi, jos kappaleet
  olisivat muutaman minuutin lyhyempiä.
– Niistä vain tuli niin pitkiä, naurahtaa Tom. Meillä oli vaikeuksia
  valita sopivaa biisiä videota varten, koska ne kaikki ovat niin pitkiä.
  Olemme tehneet nyt pari videota ja meidän täytyi valita niitä varten
  levyn lyhyimmät raidat. Ensimmäinen video on War Is My Shephard kappaleesta
  ja se on tarkoitus julkaista samaan aikaan kuin levykin. Lopputulos on erittäin
  tyylikäs ja näyttää aivan siltä kuin olisimme laittaneet
  50000 taalaa sen tekemiseen mitä emme todellakaan tehneet. Video on kuvattu
  lentotukialus USS Hornetilla jolla on amerikkalaisen merenkulun historiassa
  eniten upotuksia tilillään. Tällä hetkellä alus toimii
  museona ja se sijaitsee aivan treenipaikkamme vieressä. Kitarateknikkomme
  isä sattui tuntemaan jonkun, joka pitää tuota museota ja näiden
  yhteensattumien kautta päädyimme kuvaamaan siellä. Saimme myös
  juuri valmiiksi videon Throwing Down biisistä, joka on aika
  yksinkertainen ja kuvattu studiossa.
Harva bändi pääsee tekemään kahta videota, joten
  Nuclear Blastin kanssa diilin tekeminen taisi olla oikea valinta.
– Kauppasimme tätä levyä useille eri yhtiöille, mutta
  Nuclear Blast todella halusi sen. Tällä hetkellä he tekevät
  paljon arvokasta työtä musiikin hyväksi. Aina organisaation
  huipulta asti he ovat osoittaneet kunnioitusta meitä kohtaan ja he seisovat
  100% levyn takana. Olemme todella hyvissä käsissä.
Asennemuutos
Minkälainen levy Tempo of the Damned sitten oikein on rumpalin
  pallilta katsottuna?
– Sillä on ainakin äänekkäimmät rumpuraidat kuin
  millään aikaisemmalla levyllämme ja käytimme ensimmäistä kertaa
  klikkiraitaa äänitysten apuna. Muuten ei suuria eroja aikaisempiin
  studiosessioihin verrattuna juurikaan ole, paitsi että tuottajamme Andy
  Sneap oli aivan uskomaton. Olen todella hyvin tyytyväinen rumpusoundeihin,
  jotka hän meille loihti. Toki asenteemme oli myös aivan erilainen
  kuin ennen, sillä olimmehan kaikki kuivilla ja treenanneet seitsemän
  kuukautta äänityksiä varten. Nykypäivänä monenkaan
  bändin levyllä ei sooloja juurikaan kuulla ja onneksi meillä sattuu
  olemaan bändissä kaksi alan huippua.
– Shroud of Urine on tällä hetkellä suosikkibiisini
  levyltä, koska sitä on mukava soittaa, siinä on hyvä rumpukomppi
  ja hyvät laulut. Ei se tosin varmaan ikuisesti säily suosikkinani
  ja olen kyllä kaikista levyn biiseistä erittäin ylpeä.
Jos musiikki levyllä on yllättävänkin kiukkuista, vaikuttaisivat
  sanoitukset olevan vähintäänkin yhtä vihaisia.
– Gary kirjoitti suurimman osan sanoituksista ja hän vihoissaan Amerikan
  nykytilalle, korruptoituneelle hallinnolle ja muille sellaisille asioille.
  Emme ole mitenkään anti-amerikkalaisia, vaan rakastamme maatamme.
  Nämä ovat vain mielipiteitä, joita meillä muusikkoina on
  oikeus esittää musiikkimme kautta. Shroud of Urine on
  pieni nälväisy kristinuskoa ja kirkkoa vastaan ja kuinka he pitävät
  kirkkojen ulkopuolella olevat ihmiset entistäkin kauempana uskosta. Scar
  Spangled Banner kertoo siitä, mitä Gary tunsi noin puoli
  vuotta sitten sotaa, mediaa ja tietämättömiä amerikkalaisia
  kohtaan. Suurin osa sanoituksista on ihan täyttä asiaa siitä,
  kuinka media pakkosyöttää ihmisille ihan mitä tahansa.
Uuden levyn myötä Exodusta odottaa taatusti tiivis keikkatahti niin
  Amerikassa kuin Euroopassakin, vaikka tällä hetkellä ainoat
  keikat on sovittu kesäkuussa Ruotsiin ja Englantiin.
– Kuluva vuosi tulee varmasti viemään kaiken ajan elämästäni,
  nauraa Tom. Mutta ei se haittaa, koska minulla ei ole perhettä, on vain
  kaksi koiraa. Noiden jo sovittujen keikkojen lisäksi teemme varmasti ensin
  jenkkikiertueen, mutta haluamme kyllä iskeä kaikkialle minne vain
  on mahdollisuus päästä soittamaan aina Moskovaa ja Budapestiä myöten.
  Tulemme varmasti soittamaan paljon uutta materiaalia. Itse ainakin haluaisin
  ottaa settiin Parasiten sekä muutaman muun vähemmän
  soitetun biisin Pleasures of the Fleshiltä ja ehkä yhden kappaleen Impact
  Is Imminentiltä. Tällä hetkellä meillä ei kuitenkaan
  ole sen tarkempaa käsitystä mitä tulemme soittamaan.
Yleisö tulee keikoilla taatusti vaatimaan myös paljon vanhoja klassikoita,
  mutta Tom ei vaikuta asiasta kovinkaan innostuneelta.
– Suhtautuminen vanhojen biisien soittamiseen vaihtelee varmasti jäsenittäin,
  mutta itse olen aika kyllästynyt niiden veivaamiseen. Jos meillä ei
  olisi uutta materiaalia mitä soittaa keikoilla, uskoisin että menettäisimme
  uskottavuuttamme soittamalla vain vanhaa tavaraa. Pidän eniten uuden musiikin
  säveltämisestä ja äänittämisestä. Olen toki
  ylpeä menneisyydestämme ja rakastan vanhoja kappaleitamme.
Kuinka sitten rumpujen soittosi on muuttunut vuosien varrella?
– Siitä on tullut vähemmän luolamiesmäista. En ole koskaan
  käyttänyt mitään erityistä soittotyyliä, mutta
  toki se on muuttunut siitä kuin miten soitin ollessani 19-vuotias. Me
  myös treenaamme bändinä aivan eri tavalla kuin ennen, jolloin
  saatoimme jopa skipata keikkoja edeltävät soundcheckit. Olemme siis
  aivan erilainen bändi kuin ennen ja tunnemme enemmän kunnianhimoa
  soittamiamme keikkoja kohtaan. Meidän täytyy olla kiertueella aina
  valmiina antamaan parastamme 20-30 päivää putkeen ja se ei onnistu
  kuin kasvattamalla kestävyyttä ja massiivisella treenauksella. Keikoilla
  pyrin juomaan vettä ja hengittämään mahdollisimman paljon.
  Ja toki yritän hakata rumpuja aivan kuin haluaisin tappaa ne joka iskulla.
  Kun soitamme livenä, on kyse puhtaasti aggressiosta, yleisön vasteesta
  ja hullusta kaaoksesta lavalla.
Vanha koirakin voi siis oppia uusia temppuja ottamalla opikseen menneisyyden
  virheistä.
– Mitään ei kannata ottaa itsestäänselvyytenä. Vaikka
  olisitkin tänään huipulla, saatat huomenna olla katuojassa.
  Olen 38-vuotias ja todella onnellinen, että olen saanut tehdä tätä hommaa
  näin pitkään. Tulen taatusti jatkamaan soittamista ainakin seuraavat
  20 vuotta, jos roppani vain suinkin kestää.
Julkaistu Inferno #15/2004 
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti