torstai 1. huhtikuuta 2004

DEATH ANGEL – MONEN ALAN TAITAJAT

Vanhan liiton metallistit muistavat taatusti Death Angelin, joka 80-luvun lopussa julkaisi kolme erittäin kovatasoista levyä, jotka kaikki voidaan nostaa klassikoiksi. Yhtyeen ura katkesi kuitenkin valitettavan lyhyeen, mutta 14 vuoden tauon jälkeen bändi on palannut takaisin. Kitaristi ja pääasiallinen biisintekijä Rob Cavestany kertoo mitä aikanaan tapahtui ja missä nyt mennään.

Lämmitelläkseni kitaristia hieman ennen varsinaiseen asiaan siirtymistä tiedustelen herralta hieman kitaransoittoon liittyvistä asioista. Ehkä hieman yllättäenkin Rob luettelee pohdiskelevasti aimo liudan vanhan kaartin kitarasankareita kuten Uli Jon Roth, Matthias Jabs, Michael Schenker, Stevie Ray Vaughan ja Jimmy Page. Varsinaisista metallikitaristeista ei esille tule kuin Randy Rhoads ja Loudnessista tuttu Akira Takasaki. Siirryttäessä puhumaan Robin kitaroista ja käytössä olevasta laitteistoista mies selvästi innostuu asiasta.

– Livenä käytän pääasiassa kustomoituja Jacksonin kitaroita. Heidän katalogissaan se kulkee Death Angel -mallin nimellä, mutta periaatteessa olen vain suunnitellut sen muodon. Tämän lisäksi minulla on pari kustomoitua Jacksonin Starbody-kitaraa, joissa on alkuperäiset Floyd Rose -kammet. Toisaalta taas rakastan Gibsonin soundia ja levyä äänitettäessä käytänkin pääasiallisesti Gibson Les Paulia vuodelta -73. Tämän lisäksi minulla on tietenkin vanhan kunnon uskollinen Flying V vuodelta –81, joka oli ensimmäinen oikea kitarani ja jolla yhä soitan tänäkin päivänä. Niin ja onhan minulla vielä Gibsonin SG -85, joka on muuten alun perin kuulunut Teslan Tommy Skeochille. Levyn akustiset kitaraosuudet soitin uskollisella Martini D-28:lla. Kyllähän noita soittopelejä on aika monta kappaletta vuosien varrella kertynyt.

– Olen aina käyttänyt Marshallin vahvistimia ja itse asiassa ostin juuri jokin aikaa sitten Marshallin 100-wattisen JCM-2000 TSL 100 nupin, jota käytän keikoilla yhdessä Mesaboogien dual rectifier -putkinupin kanssa. Tai sitten käytän tuota Marshallin nuppia yhdessä Marshallin JCM-800 2210 -vahvistimen kanssa, joka minulla on ollut aina 80-luvun alkupuolelta saakka. Äänittäessämme uutta levyä minulla oli taas käytössä muunneltu 100-wattinen Marshallin Superlead-nuppi vuodelta –70, jossa on todella mukavan lämmin soundi.

Muistoja menneisyydestä 

Death Angelin 80-luvun lopussa julkaistut kolme levyä olivat toisiinsa verrattuna kaikki varsin erilaisia, mutta omasivat silti varsin loogisen kehityskaaren.

– Levyjen väliset eroavaisuudet ovat oikeastaan luonnollisen kehityksen tulosta. Levymme ovat heijastumia kunkin ajan kokemuksista ja tuntemuksista mitä kävimme läpi. Kokemuksista puhuttaessa en tarkoita vain musiikillista kehittymistä, vaan myös mitä elämässämme ja ympäröivässä maailmassa tapahtui. Toisaalta taas jopa meidän biisit eroavat toisistaan aika paljon eivätkä vain levyt kokonaisuuksina. Kaikista yhteneväisin levymme on ehkä The Ultra-Violence, koska se on ensimmäinen levymme ja siltä löytyy ensimmäiset koskaan tekemämme biisit. Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että olimme biisejä tehdessämme vain 10-14 ikäisiä nuoria kavereita ja levyä äänittäessämme vain nelisen vuotta vanhempia. Tuohon aikaan ilmaisumme ja näkemyksemme eivät olleet kovinkaan laaja-alaisia verrattuna myöhempiin aikoihin.

– Toista levyä tehtäessä olimme jo jättäneet koulun, olimme ehtineet kierrellä niin Yhdysvalloissa kuin Euroopassakin ja nähneet maailmaa paljon enemmän kuin monet ikätoverimme. Frolic through the Park on erittäin kokeellinen levy, koska halusimme tunkea sille kaikki kokemukset ja monipuoliset musiikilliset jutut, joita olimme alkaneet diggailla ja tämän takia muutos edelliseen levyyn oli aika radikaali. Päästyämme Act III:een olimme olleet todella kiireisiä keikkailun kanssa. Olimme kokeneet myös paljon muutoksia elämissämme, olleet paljon erossa ystävistämme ja perheistämme. Ikätovereihimme verrattuna olimme aivan erilaisia ihmisinä ja ilmaisimme tuota niin musiikissa kuin sanoituksissakin. Toki meistä oli tullut myös paljon parempia muusikoita ja olimme kehittyneet biisintekijöitä. Toimme musiikkiin myös paljon akustisia kitaroita ja otimme tietoisia riskejä hieman erilaisilla kappaleilla kuten A Room with a View ja Veil of Deception.

– Edellisen ja uuden levyn välillä vierähtikin sitten 14 vuotta. Olemme silti keikkailleet aika paljon parin viime vuoden aikana ja soittaneet biisejä kolmelta ensimmäiseltä levyltämme. Tuona aikana saimme ikään kuin uudestaan vaikutteita vanhasta materiaalistimme ja halusimme yhdistää nuo vaikutteet siihen missä me nyt musiikillisesti olemme.

Death Angel kokosi rivinsä uudestaan vuonna 2001 yli kymmenen vuotta hajoamisensa jälkeen. Aivan helppoa yhteen palaaminen ei kuitenkaan ollut.

– Eihän se aluksi ollut helppoa. Tiesimme kuitenkin, että jos haluamme tosissamme tehdä paluun Death Angelin kanssa, emme voi tehdä sitä puolivillaisesti. Jos aiomme soittaa livenä ihmisille, meidän tulee olla vähintäänkin yhtä hyviä ellei jopa parempia kuin aikanaan olimme. Vuosien tauon jälkeen kaikki oli hieman outoa, mutta vanha tunnelma palasi heti takaisin alettuamme keskenämme jammailemaan. Mitä enemmän me soitimme yhdessä, sitä paremmin asiat alkoivat sujua.

Orkesterin nykyinen kokoonpano on lähes sama kuin aikoinaan, poissa on vain toinen kitaristi Gus Pepa, jonka korvaajaksi löytyi orkesterin lähipiiristä herra nimeltä Ted Aguilar.

– Olemme tunteneet Tedin aina orkesterin alkuajoista lähtien ja hän tulee samalta alueelta kuin me. Hän on aina ollut kova DA-fani ja hän on luultavasti nähnyt kaikki Death Angelin, The Organizationin ja Swarmin keikat, joita olemme Bay Arean alueella soittaneet. Kun saimme tietää, ettei Gus halua olla mukana, Ted oli hyvin luonnollinen valinta ja hän otti pestin vastaan ilomielin. Hän osasi jopa soittaa lähes kaikki meidän biisimme ennestään ja hänen mukanaan bändiin tuli paljon energiaa ja positiivisia viboja. Ted on todella innoissaan mukana päästessään soittamaan keikkoja suurelle määrällä ihmisiä, ja hänen intonsa tarttuu koko bändiin ja tuo meille paljon ylimääräistä energiaa.

Vanhasta uuteen 

Uuden materiaalin kirjoittaminen pitkällisen tauon ja kovien odotusten jälkeen ei ollut niitä helpoimpia tehtäviä.

– Olemme erittäin ylpeitä vanhoista kappaleistamme ja tiesimme, että jos haluamme julkaista uuden levyn, sen täytyy olla vertailukelpoinen vanhojen levyjen kanssa. Ennen biisien tekoa meillä ei ollut hajuakaan siitä, mitä saisimme aikaan, mutta toki toivoimme, että vanhat vibat ja kemia olisivat yhä tallella. Kun sitten saimme parit viisut valmiiksi, itseluottamuksemme kohosi ja säveltäminen alkoi sujua kuin rasvattu. Paineet katosivat kertaheitolla, koska kappaleiden tekeminen oli taas jännittävää ja mukavaa puuhaa.

– Uusien kappaleiden kohdalla sävellysprosessi oli aikalailla samanlainen kuin ennenkin. Vaikka olenkin pääasiallinen biisintekijä ja teen useimmiten sanat ja musiikin, niin joskus laulajamme Mark tai rumpalimme Andy saattaa tehdä sanoituksia. Joskus käy kuitenkin kuten Spirit-kappaleen kanssa, johon Andy teki musiikin, sanat ja hän myös laulaa tuon kipaleen. Vaikka uuden levyn biisit kuulostavakin tutulta ja turvalliselta Death Angelilta, on muutoksia silti tapahtunut sävellyspuolella.

– Näkökulmani ja kokemuksien kautta opitut asiat heijastuvat toki musiikissani, mutta periaatteessa kaikki tapahtuu samalla tavalla kuin ennenkin. Kun saavutan oikean mielentilan, otan kitaran käteen ja alan soitella tai sitten nappaan kynän ja paperia ja alan raapustaa tekstejä.

– Nykyaikana teknologia on mahdollistanut asioita, mitkä ennen eivät olleet mahdollisia. Nykyisin minulla on mukana taskussa kulkeva ja pattereilla toimiva neliraituri, johon voi suoraan kytkeä kitaran. Osa uuden levyn kappaleista onkin tehty kiertäessämme Eurooppaa viime marraskuussa. Voin siis istuskella vaikka vuoren huipulla tai keikkabussissa ja tallentaa ideani helposti. Ennen vanhaan tämä ei ollut mahdollista ja jälkeenpäin sitä vain yritti muistella keksimiänsä ideoita. Tuosta vempeleestä on ollut todella paljon apua tähän mennessä, ja olenkin innoissani kun pääsen käyttämään sitä enemmän kiertueilla tulevaisuudessa.

Sanoituspuolella ei Robin mukaan levyltä löydy mitään varsinaista punaista lankaa tai yhteistä teemaa.

– Koska sanoituksista on vastuussa kolme eri henkilöä, jokaisessa sanoituksessa on hieman erilainen tyyli ja lähestymistapa käsiteltävään asiaan. Yritän itse kirjoittaa sanoitukset aina niin, että niiden lukija osaisi suhteuttaa ne omaan elämäntilanteeseensa eikä pyrkisi ymmärtämään miten minä asiat näen. Tavoitteeni on, että sanoitukseni saisivat lukijoissa aikaan heidän omanlaisiaan tunteita.
Levyn nimi The Art of Dying ei kuitenkaan ole aivan niin yksikäsitteinen, kuin ensisilmäyksellä voi vaikuttaa.

– Levyn nimellä on oikeastaan parikin eri merkitystä, joista toinen on hieman monimutkaisempi käänteinen sanaleikki. Tässä merkityksessä tarkoitamme nimellä itse asiassa elämistä ja kuinka ihminen elää elämäänsä on hänen taitonsa kuolla. Toisaalta levyn nimi viittaa myös siihen kuinka bändi aikanaan kuoli ja heräsi myöhemmin taas henkiin. Jos bändi ei olisi aikanaan lakannut olemasta, emme nyt olisi tässä ja nyt tekemässä tätä hommaa. Niin kummalliselta kuin se kuulostaakin, tiedostamme kuitenkin asian levyn nimessä.

Tuottajan temput 

Jos Death Angelin uusin levy on kokoelma uutta ja vanhaa, ovat levyn soundit puhtaasti vanhaa liittoa hyvässä mielessä. Levyn äänimaailma on mukavan rosoinen eikä minkäänlaisesta ylituottamisesta ole hajuakaan. Päädyn kehumaan Robille erityisesti raakaa mutta lämmintä kitarasaundia.

– Olemme kaikki vanhan koulukunnan faneja myös soundipuolella ja voisi kai sanoa, että meidän korvamme on viritetty juuri tämänkaltaiselle äänimaailmalle. Kukin taaplatkoon tyylillään, mutta en ole koskaan pitänyt ylituotetuista ja liian käsitellyistä soundeista. Toki soundien pitää olla selkeät, hyvin tuotetut ja miksatut, mutta kun kuuntelen musiikkia, pitää sen iskeä päin naamaa ja kuulostaa aidolta. Meille tarjottiin pitkä lista tuottajaehdokkaita, mutta vaikka heille pitääkin antaa kaikki kunnia, meidän pitää kuulostaa meiltä emmekä pitäneet juuri kenenkään kädenjäljestä. Tästä syystä päädyimme Brian Dobbsiin, koska hän työskenteli aikanaan Bob Rockin pääasiallisena äänitysteknikkona ja on todella pätevä siinä hommassa. Tuottaessamme levyn hänen kanssaan yhdistimme ideoita ja hän osasi toteuttaa kaiken mitä halusimme. Mehän emme tiedä alan terminologiasta hölkäsen pölähdystä, mutta matkimalla esimerkiksi suullamme mitä halusimme, hän tajusi oitis mitä ajoimme takaa.

Uudella levyllä huomiota kiinnittää myös albumin neljä viimeistä raitaa, jotka eroavat levyn muista kappaleista hieman. Suurin muutos on kuitenkin lauluissa, joita ei näillä raidoilla hoitele Mark vaan bändin muut jäsenet.

– Andy laulaa edellä mainitun Spirit-kappaleen, Dennis Land of Blood ja minä levyn päätösraidan Word to the Wise. Meillä kaikilla kolmella oli sanottavaa ja koska me kaikki osaamme laulaa, meillä on erilaiset äänet ja laulutyylit, meistä tämä tuntui hyvältä idealta ja olen lopputulokseen erittäin tyytyväinen. Halusimme, että levyn alkupuolisko olisi tavallisempaa Death Angelia varustettuna Markin tunnistettavalla äänellä, ja kun se tempaisee kuulijan mukaansa ja saa hänet koukkuun, on levyn loppupään syvällisemmät kappaleet helpompi omaksua.

Kun kerron Robille, että mielestäni nuo levyn neljä viimeistä kappaletta edustavat levyn parhaimmistoa, herra vaikuttaa aidosti ilahtuneelta ja kiittelee vuolaasti mielipidettäni, jota ei ole tarkoitettu pelkäksi kohteliaisuudeksi. Kun tiedustelen aikovatko herrat kenties soittaa noita kappaleita myös livenä, on vastaus hieman mietteliäs.

– Soitammeko noita biisejä livenä riippuu paljolti siitä, missä me soitamme ja kuinka paljon meillä on aikaa käytettävissä. Vaikka aiommekin soittaa noita kappaleita mahdollisuuksien mukaan, niin uskoisin että ne tulevat silti olemaan keikoilla hieman harvinaisempaa herkkua.

Tarkoittaako tämä nyt sitä, että minulla on kuitenkin mahdollisuus kuulla edes jonkin noista kappaleista heinäkuussa järjestettävällä Tuska-festivaalilla, jossa olette soittamassa?

– Tässä vaiheessa meillä ei ole vielä mitään käsitystä siitä, minkälainen biisilista meillä on Tuskassa. Biisilistamme vaihtelee keikalta keikalle, joten seuraavalla keikalla saatamme soittaa kappaleita, joita ette Tuskassa tule kuulemaan ja päinvastoin. Varmaa kuitenkin on, että tulette kuulemaan parhaat biisimme kaikilta neljältä levyltämme, joten toivottavasti pääset paikalle.
Siitä voit olla varma.

Julkaistu Inferno #17/2004

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti