perjantai 1. lokakuuta 2004

Inferno #21/2004

CALLENISH CIRCLE
Forbidden Empathy
Karmageddon Media

Tuplalevy Forbidden Empathy sisältää orkesterin musiikillisen historian vuosilta 95-99 eli demon, EP:n ja pari täyspitkää. Siinä missä Callenish Circlen uudet levyt ovat kiukkuista melodista death metallia, on ura alkanut huomattavasti hitaamman ja sävykkäämmän metallin parissa. Vaikka ero tyylillisesti onkin varsin suuri, ei laadussa ole juurikaan eroa kummankaan aikakauden eduksi. Vaikka käänteisen kronologisesti etenevä tutustuminen voikin tuoda kuuntelijoille mukanaan yllätyksiä, löytyy pakkauksesta varmasti iloa niin faneille kuin vasta orkesteriin tutustuville. 7/10

EARTH
Star Condemn'd
Iron Fist

Omaperäisellä nimellä ei orkesteri häikäise, sillä samaa nimeä on kantanut ainakin kolme erilaista kokoonpanoa. Star Condemn'd ei myöskään tarjoile kovin originelliä materiaalia, sillä tällaista tehtiin Ruotsissa jo 15 vuotta sitten Entombedin ja kumppaneiden toimesta. Karkeasti yleistettynä Earth on tehnyt levyllisen variaatioita klassisesta Left Hand Path –rallista. Osiin purettuna tämä tarkoittaa hieman kevennettyä ruotsisävytteistä DM:ää, jota väritetään koskettimilla ja hitaammilla osuuksilla. Ideoita saa kuitenkin aina varastaa, jos varastaa niitä hyviltä ja näin Earth on tehnyt. Hellyttävän toimivaa. 6/10 

HEATHEN
Breaking the Silence
Combat / 1987

Loppuvuodesta -84 perustettu Heathen nousi tietoisuuteen San Francisco Bay Area thrash metallin toisessa aallossa. Pari vuotta myöhemmin julkaistu Prey for Death –demo poiki heti levytyssopimuksen Combat Recordsin kanssa ja vuonna -87 orkesteri sai valmiiksi debyyttinsä Breaking the Silence . Levyn singlevalintaa coveria Sweetin Set Me Free :stä voidaan pitää hieman omituisena, mutta tällä bändi sai kuitenkin näkyvyyttä eri medioissa.

Vaikka Breaking the Silence myikin mukavasti 100000 kappaleen verran, ei orkesteri silti ole koskaan tullut kamalan usein esille puhuttaessa 80-luvun speed metallista. Heathenin debyytti edustaa genreä puhtaimmillaan, mutta mukaan on myös sotkettu paljon bändin vanhasta heavy metallista haettuja vaikutteita. Debyytin ehdotonta huippua edustaa timanttinen avauskaksikko Death by Hanging ja Goblin's Blade . Vaikka albumin loppupuoli sisältääkin vähemmän tarttuvia koukkuja ja enemmän kompleksisuutta, ei se häviä laadussa paljoakaan alkuosalle.

Levyn CD–versio oli koko 90-luvun erittäin hankalasti saatavilla, mutta onneksi Century Median uudelleenjulkaisu paikkasi tilanteen vuosituhanteen vaihtuessa. Vaikka levyä löytääkin nyt helpohkosti, voivat pihit ja epäilijät ladata koko tuotoksen Heathenin viralliselta kotisivulta osoitteesta www.heathenmetal.com yhdessä vuonna -91 julkaistun kakkoslevyn Victims of Deception in kanssa.

HORRICANE
The Lynch-Lawyers' Death Squad
Omakustanne

Bändi itse kutsuu vajaa puoli tuntia kestävää viiden biisin omakustannettaan demoksi, mutta levy on kansia ja saatekirjettä myöten tehty vimosen päälle. Kun levyn soundipolitiikkakin on kunnossa ja jälki erittäin selvää ja jyhkeää, pesee julkaisu ison liudan virallisia levy-yhtiön pihalle laittamia levyjä ainakin ulkoisilta ominaisuuksilta.

Horricanen takana on liuta virolaisia nuoria miehiä, joilla on aikaisempaa kokemusta muista orkestereista. The Lynch-Lawyers' Death Squad on parisen vuotta sitten perustetun kokoonpanon ensimmäinen julkaisu ja rima on heti alusta alkaen korkealla. Horricanen musiikkia voisi luonnehtia koneiden värittämäksi hieman industrialin kanssa flirttailevaksi futuristiseksi ja hidastempoiseksi death metalliksi. Avausraidasta tulee etäisesti mieleen Morbid Angelin God of Emptiness , eikä vähiten solisti Erx:n samankaltaista alarekisteriäänenkäytöstä. Tällä konseptilla mennäänkin sitten kaikki viisi kappaletta läpi ilman suurempia muutoksia eikä kavereita voi ideoiden tai kunnianhimon puutteesta moittia.

Musiikki jyrää massiivisena ja särmikkäänä kuulijaa alleen ja koskettimet vuorotellen joko keventävät tai synkentävät tunnelmaa. Lopputulos on ahdistavan mielenkiintoinen tovi synkissä tunnelmissa, harmi vain että painostava tunnelma muuttuu parin biisin jälkeen pienoiseksi tylsistymiseksi. 6/10

INFERNAL MAJESTY
One Who Points to Death
Black Lotus Records

Infernal Majesty ei ole yksi niistä monista vanhoista jarruista, jotka haikailevat nuoruutensa perään ja tylsän toimistotyön ja perheen vastapainoksi ovat päättäneet soittaa thrashia aivan kuten ennen vanhaan. Uskomatonta mutta kyllä orkesteri on pysynyt kasassa aina vuodesta -86 saakka, vaikka One Who Points to Death on järjestyksessään vasta neljäs studioalbumi.

Iästään huolimatta thrash-vanhus on yllättävänkin tomerassa ja äkäisessä kunnossa. Aggressioita ja menoa piisaa kuin junnuilla ikään eikä lopputulos ole mitenkään tekopirteä. Toki vanhan koulukunnan opit ovat musiikissa yhä havaittavissa. Selvimmin tämä on kuultavissa yllättävänkin moniosaisissa kappalerakenteissa, joissa vaihdetta saatetaan tapauskohtaisesti kesken kaiken survoa joko entistä pienemmälle tai suuremmalle. Keskitempoiset jyräysosuudet piristävät kokonaisuutta mukavasti, mutta turhan usein bändi sortuu harhailemaan hieman liian kauaksi alkuperäisestä ideasta. Poukkoileva kitaratyöskentely jatsailee metallisissa sfääreissä mielenkiintoisesti ja onkin piristävä poikkeus tämän päivän suoraviivaisemmassa soittotyylissä.

Vaikka kappaleiden ideat ovatkin hyviä, ei silti voi välttyä ihmettelemästä niiden viiden-kuuden minuutin kestoa. Lähes jokaisen kappaleen aikana alkaa viimeistään neljän minuutin tienoilla vilkuilemaan kelloa ja odottelemaan kappaleen päättymistä. Tällaisten levyjen kohdalla alkaa väkisinkin pohtimaan levyllä häärinen tuottajan ammattitaitoa. 6/10 

JON OLIVA'S PAIN
Tage Mahal
SPV

Savatagen solistina tunnettu John Oliva on sen verran tuottelias, että materiaalia on syntynyt pääbändin lisäksi myös sooloalbumille. Ylijäämämateriaalista ei ole kysymys, sillä vaikka levy lähenee kestoltaan megalomaanisia mittoja, on biisit kauttaaltaan tasaisen vahvoja. Musiikissa on mukana tuttua Savatage henkeä, mutta parisen piirua synkempänä. Vaihtelevatunnelmaiset kappaleet nitoutuvat toisiinsa sen verran vahvasti, että kyseessä vaikuttaisi olevan jonkin sortin teemalevy tai rock-opera. Kokonaisuus on hyvällä tyylitajulla toteutettu, eikä se sorru missään vaiheessa omaan mahtipontisuuteensa. 8/10 

RAMMSTEIN
Reise, Reise
Universal

Äitiä ei tarvitse enää huutaa apuun, sillä lähes hajoamisen partaalla ollut germaaniorkesteri on saanut koottua niin rivinsä kuin ideansa uudestaan. Lopputulos on sitten sitä paljon puhuttua uudistunutta Rammsteinia niin hyvässä kuin pahassa.

Vaikka orkesteri itse on haastatteluissa väittänyt, että Reise, Reise on kitaravetoisempi levy aiempaan verrattuna, voisin itse väittää lähes päinvastaista. Vaikka ensimmäinen singlejulkaisu Mein Teil edustaakin perinteistä Rammsteinia junttausriffeineen ja tarttuvine kertosäkeineen, on koko levyn painopiste siirtynyt entisestään kauemmaksi nykypäivän saksalaisesta marssimusiikista. Kappaleiden koukut rakentuvat pääsääntöisesti enemmän koneiden, koskettimien ja laulusuoritusten varaan kuin aiemmin, mutta ei kitaroitakaan täysin ole unohdettu. Näistä seikoista johtuen kokonaisuus kuulostaa paljon eläväisemmältä ja ilmavammalta kuin ennen, mikä varmasti lisää niin orkesterin kuin levyn elinkaarta. Kokonaan uusia aluevaltauksia ovat rohkeat siellä täällä esiintyvät saksalaisen kierot rytmit, minimalistisemmat taustat sekä hempeät melodiat. Ja kyllä se saksan kieli laulettuna kuulostaa yhä miehekkäältä, mutta samalla myös perverssiltä.

Levyltä löytyy heti ensikuuntelulla lukuisia iskusäveliä singlevalintojen lisäksi. Mukaan mahtuu toki muutamia tasaisen varmaa perusmateriaalia, sekä takuulla mielipiteitä kahtia jakavaa kokeellisempaa Rammsteinia. Vaikka uusiutuminen on tässä vaiheessa orkesterin uraa tullut tarpeeseen, on se samalla myös menettänyt jotain olennaista itsestään ja astunut pikkiriikkisen askeleen lähemmäksi valtavirtaa. Nähtäväksi vain jää, osoittautuuko muutos kannattavaksi ja alkaako bändi seuraamaan jatkossa muita vai muut sitä. 8/10

SHAPE OF DESPAIR
Illusion's Play
Spikefarm

Edellisestä Angels of Distress täyspitkästä on ehtinyt vierähtää jo kolme vuotta, mutta epätoivoa ei näemmä kokonaan ole heitetty kaivoon, sillä syyskuun lopussa julkaistiin kolmas täyspitkä Illusion's Play . Massiivisia muutoksia ei tauon aikana ole tapahtunut, sillä tyylilaji on edelleen melankolinen murinalaululla varustettu rauhaisa doom metal.

Reilun tunnin mittaisen levyn täyttää kuusi kappaletta eli ulkoiset puitteet ovat musiikille kohdallaan. Kokonaisuus on kuitenkin äärettömän helppo kuunnella läpi, sillä sen verran korvalle miellyttävästi ja sujuvasti teokset soljuvat osuudesta ja kappaleesta toiseen. Kappaleet laahaavat haikeiden kitaramelodioiden tahdissa ja raskautta tuovaa laulajan perusmurinaa pehmennetään kosketinmatoin ja säästeliäästi käytetyin puhtain vokaalein. Musiikkia voisikin luonnehtia jonkin sortin doom metallin hissimusiikiksi, sillä sen verran vaivatonta sen kuunteleminen on.

Periaatteessa kaikki oikeanmalliset osaset ovat oikeilla paikoillaan, mutta lopputulos kuulostaa hieman liian tutulta ja turvalliselta. Levyn tahdissa on helppo suorittaa syksyinen elonkorjuu, mutta seuraavaa satokautta varten olisi syytä löytää uusia lajeja ja viljelymetodeja. 7/10 

SPIRIT DISEASE
Redemption Denied
Vortex Motions

Nyt tullaan nurkan takaa ja lujaa. Spirit Diseasen nimisen rähinäremmin seitsemän biisin MCD ei ehkä ole pituudella pilattu, mutta laatu ei ennenkään ole korvannut määrää. Vaikka kyseessä on suht nuoren orkesterin debyyttituotos, löytyy musikanttien takaa paljon aiempaa kokemusta tiukan metallin soitossa ja sen kuulee sokeakin otsallaan.

Spirit Diseasen tyylilajina on aggressiivinen metalli, joka on saanut vaikutteensa niin death kuin thrash metallistakin ja onpa mukana hitunen grindiä ja jopa black metallia. Näistä on saatu kasaan erittäin mallikkaasti kulkevaa armotonta turpasaunaa, jonka intensiteettiä voi helposti verrata Impaled Nazareneen. Kuka tahansa osaa kaahata päättömästi, mutta tarkoitukselleni kaahaus yhdistettynä tarttuviin koukkuihin ja kykyyn himmailla tarvittaessa vaatii sovitustaitoa. Tätä orkesterilta löytyy samoin kun valjastaa brutaalius palvelemaan omia tarkoitusperiä menettämättä tippaakaan alkukantaista voimaa.

Vaikka muutama levyn raidoista ei aivan täydellinen napakymppi olekaan, ovat nekin helposti parempia kuin mihin monet saman genret orkesterit koskaan kykenevät. Levyn päättävään Death lainaan Evil Dead on onnistuttu puhkumaan niin paljon energiaa, että tältä se varmasti olisi kuulostanut jos Chuck olisi elossa vuonna 2004 ja vasta nyt julkaisemassa Scream Bloody Gorea. 9/10

UPPERCUT
Reanimation of Hate
G.U.C.

Aivan eilisen teutooniteeren poikien kokoonpano ei Uppercut ole, sillä takana on jo pari aiempaa julkaisua. Bändi vetelee letkeän ilmavalla otteella thrashia, josta aika ajoin kuultaa ohuesti läpi merkillisellä tavalla myöhempien aikojen Carcass. Kappaleet puksuttavat junan lailla tasaisesti eteenpäin eikä matkalla pysähdellä yhdellekään väliasemalle. Varsinaisia heikkouksia musiikista on erittäin vaikea löytää, mutta sama pätee myös vahvuuksiin. Vaikka kappaleissa on asennetta ja usein myös ideaa, jää viimeinen päähän taottu naula puuttumaan. Parempi kuin keskinkertainen mutta ei vielä hyvä. 6/10 

VARIOUS
Doom Capital
Crucial Blast

Marylandin/Washington D.C.:n metallipäät tuntuvat olevan sen verta kotiseuturakkaita, että paikallisista orkestereista on päätetty koota oikein kokoelma. Aivan turhaa henkselienpaukuttelua ei kokoelman julkaisija harrasta, sillä alueelta on yli 30 vuoden ajan tullut genressään merkittäviä nimiä. Tämä selviää varsin hyvin kansivihkosessa olevasta kattavasta alueen musiikillisesta historiikista, jossa vilisee tunnettuja nimiä kuten Pentagram, The Obsessed, Iron Man, Revelation, Spirit Caravan ja Clutch.

Vaikka kokoelman nimessä esiintyykin sana doom, ei kyseessä silti ole varsinainen doom metal kokoelman. Mielenkiintoinen havainto levystä on, että vaikka siltä löytyy 14 erilaista kokoonpanoa, on kaikilla silti joitain musiikillisia yhteneväisyyksiä. Tyypillistä kaikille biiseille on raskas poljento, jalkaa vipattava groove ja ainoastaan adjektiivilla rouhea kuvattava saundi. Loput määrittelyt ovat enempi vähempi hienosäätöä rokkaavampaan tai synkempään suuntaan. Taso kokoelmalla on kauttaaltaan yllättävän hyvä, eikä skipattavia biisejä varsinaisesti löydy yhtään.

Parhaiten korvakarvoja tuulettaa Leviathan AD:n vanhan Cathedralinin kaltainen murina, Earthriden Mötörhead-henkinen biker rock ja Life Beyondin rullaava 70-lukulainen raskasrock. Kun vihkosen pieneen tilaan on vielä ängetty varsin napakat infopaketit jokaisesta orkesterista, ei kenellekään pitäisi enää jäädä epäselväksi miksi Crucial Blast pitää Marylandia jenkkien doom keskuksena. 7/10

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti