perjantai 1. lokakuuta 2004

TAISTELUPARIT II: JASKA RAATIKAINEN (CHILDREN OF BODOM) & KAI HAHTO (ROTTEN SOUND)

Koska olette aloittaneet soittamisen ja osaatteko soittaa rumpujen lisäksi mitään muuta instrumenttia?

Jaska: - Aloittelin rumpujen soiton 12-vuotiaana, jolloin soitin käyrätorvea jo neljättä vuotta musiikkiopistossa. Pianoa olen itse opiskellut 5-vuotiaasta asti, joten harrastajana osaan jonkin verran sitä soittaa.

Kai: - Ekan rumpusettini sain n. 6–vuotiaana, mutta ekan rummun sain kyllä jo aikaisemmin. Rumpujen lisäksi soitan myös perkussioita, jonkin verran pianoa ja marimbaa. Kitaraakin tulee joskus tapailtua, mutta se on tosi vähäistä.

Mikä oli suurin motivaatio tai syy soittamisen aloittamiseen ja ketkä olivat/ovat suurimmat esikuvanne?

J:- Innostukseni torven soittoon alkoi hiipua noihin aikoihin ja rummut ja rytmi tuntuivat vain jotenkin hyvältä ja "coolilta". Suurimmat vaikuttajat olivat tuolloin mm. Guns ’n’ Roses ja Metallica, hieman myöhemmin tulivat mm. Florida death metal jne.

K: - Suurin syy soittamisen aloittamiseen on varmasti tullut ihan luonnollisesti, koska jo ihan pienenä kolistelin äidin kattiloita ja pannuja. Motivaatio tuli sitten kuunnellessa Iron Maidenia, Kissiä, Acceptia ja muita 80 luvun hevibändejä. Soitin levyjen mukana aika ahkerasti ja muutenkin tuli opeteltua kaikenlaista ihan korvakuulolta. Aikaisemmat vaikuttajat olivat Nicko McBrain ja Peter Criss ehkä suurimpina. Nykyisiä esikuvia on törkeästi, mutta muutamia nimiä mainitakseni: Dave Weckl, Mike Mangini, Morgan Ågren, Sean Reinert, Gene Hoglan, Dave Culross, Virgil Donati ja Buddy Rich.

Minkälainen soittohistoria teillä on takananne?

J: - Tietysti koulussa etenkin yläasteella ja lukiossa koulun pakollinen musiikkitoiminta. Sen jälkeen erilaiset bändit ihan laidasta laitaan. Tärkein kuitenkin on Aleksin kanssa kuudennella luokalla perustettu vieläkin toimiva heavypumppu, tosin luonnollisesti hieman eri muodossa kuin tänä päivänä.

K: - Yläasteella tuli aloitettua bänditouhut ja sen jälkeen tuli soitettua kaikenlaisissa bändeissä mm. Cartilage, Vomiturition, Misantropia, Wings, Agressor, Enochian Crescent jne. Tämänhetkisiä kokoonpanoja on mm. Rotten Sound, Wintersun, Max on the Rox sekä liuta kaikenlaisia jazz kokoonpanoja dixielandistä fuusiojazziin. Teen myös jonkun verran tuurauskeikkoja eli häitä, tanssimusaa jne. Opetan myös rumpuja/lyömäsoittimia yksityisesti sekä Vaasan Kuula-opiston avoimella osastolla.

Mikä tekee hyvän rumpalin ja mikä on rumpalin tärkein ominaisuus?

J: - Muiden kuunteleminen on erittäin tärkeää, vaikka liiallinen provosoituminen voikin olla vaarallista. Rummuthan ovat eräänlainen bändin koossapitävä voima, selkäranka, jonka ryhti (tarkkuus ja tyyli) tietysti vaikuttaa koko bändiin.

K: - Hyvällä rumpalilla on vahva rytmiikka, tempokäsitys, dynamiikka, luova hulluus sekä kyky tuoda oma leimansa musiikkiin tyylilajista riippumatta. Rumpalin tärkein ominaisuus on taas heittää pelastusliivit kehiin kun lautta uppoaa mitä ikinä se sitten tarkoittaakaan.

Kuinka usein ja millä tavalla treenaatte?

J: - Pyrin treenaamaan päivittäin jonkin verran sekä tekniikkaa, että esim. tulevia keikkoja varten etenkin omaa suoritusta ja sen heikkouksia. Uusia asioita treenatessani analysoin kaiken mahdollisen perusteellisesti. Liike lähtee rytmin hahmottamisesta. Keikkoja ja etenkin studiota varten treenaus lisääntyy ja muuttuu luonnollisesti paljon. Ilmarummutan kuulemma usein myös unissani.

K: - Yritän harjoitella joka päivä n. 2-3 tuntia, jolloin käyn läpi tiettyjä rutiineja tarkoituksena parantaa minussa ilmeneviä puutteita. Harjoittelen myös jonkin verran levyjen mukana sekä käytän peiliä fyysisen olemuksen apuvälineenä. Äänitän myös omaa soittoani sekä pidän päiväkirjaa seuratakseni omaa kehitystä.

Onko teillä takana minkäänlaisia teoriaopintoja musiikista ja osaatteko lukea (rumpu)nuotteja? Suositteletteko teorian opiskelua itseopiskelun sijaan/rinnalla?

J: - Olin musiikkilinjalla koko kouluaikani, joten teoriaopintoja on kertynyt pakostakin jonkin verran. Ymmärrän kyllä rumpunuotteja, mutta olen niiden kanssa hidas. Kuunteleminen ja tekeminen ovat mielestäni teorian rinnalla aivan yhtä tärkeitä, ellei tärkeämpiäkin, ja niiden kautta perusteoriakin aukeaa ennemmin tai myöhemmin. Aika-arvojen tunteminen rumpujensoitossa helpottaa kyllä asioiden hahmottamista, joten tämän takia suosittelen teorian perusteita kaikille.

K: - Opiskelin 90-luvun lopulla klassista ja pop-jazz teoriaa paikallisessa konservatoriossa. Opettelin myös aikoinaan lukemaan rumpunuotteja joka taas mahdollisti monen keikan klaaraamisen. Kerrankin menin yhdelle hääkeikalle tuuraamaan ja viikossa piti opetella 60 biisiä. Ilman rumpunuottien kirjoitustaitoa olisin varmasti unohtanut puolet keikalla, mutta laitoin tärkeimmät kompit ja iskut nuoteiksi ja keikka hoitui hienosti. Suosittelen teorian ja nuottien opiskelua muun treenauksen yhteydessä, koska se on oiva apuväline tallentaa omia komppeja ja fillejä sekä siinä oppii yhden tavan lisää opetella soittamista.

Minkälaista rumpupatteria käytätte ja onko setissänne jotain "tavallisuudesta" poikkeavaa? Mikä on rumpalin tärkein apuväline?

J: - Omistan melko yksinkertaisen heavysetin ja jos jotain erikoista pitää mainita, niin molemmilla puolilla on sekä ride että haitsu, joista oikeanpuolinen haitsu on koko ajan kiinni. Apuvälineistä korkeimmalle arvostan tervettä ruumista, hyviä korvatulppia ja käteen sopivia kapuloita.

K: - Mulla on kolme settiä: Yamahan jazzsetti, Sonorin setti sekä käsintehty Kumun tuplasetti, jota käytän suurimman osan ajastani eri bändien kanssa. Settiin kuuluu kaksi basaria, kuusi tomia ja virveli. Tomien määrä on yleensä maksimissaan neljä kerralla. Peltejä löytyy Sabiania, Zildjiania, Ufipia ja Wuhania. Joskus tulee myös sotkettua kaikenlaisia perkussioita ja ihme sälää settiin eli kaikki mikä kuulostaa hyvältä toimii! Käytän myös aika peilikuvamaista ajattelua setissäni eli molemmilla puolilla on haitsut, komppipellit, crashit, splashit, chinat jne. Koska olen alun perin vasenkätinen, mutta soittanut aina kuin oikeakätinen, kyllästyin tavallisen rumpusetin tuomaan rajoittuneisuuteen ja halusin avata soittoani uudella tavalla. Nyt voin käyttää sekä oikeaa että vasenta puoltani luovemmin.

Mitä seikkoja kannattaa ottaa huomioon rumpusettiä hankkiessa?

J: - Budjetti ja käyttötarkoitus tulee ensimmäisinä mieleen. Fiilis on myös tärkeää. Jos kunnianhimoa löytyy ja tavoitteet ovat korkealla, voi tietenkin vakavasti harkita parempaa ja laadukkaampaa (kalliimpaa): hyvältä saundaava hieno setti tuo tietenkin motivaatiota ja oma soittokin kuulostaa mahdollisesti paremmalta.

K: - Rumpusettiä hankkiessa kannattaa tietenkin miettiä, onko kyseessä eka setti vai onko soittanut jo jonkin aikaa ja haluaa vain uudet pannut. Tietenkin kaikki riippuu kukkaron syvyydestä ja siitä, kuinka paljon on valmis erkkejä settiin sijoittamaan. On lukuisia eri mahdollisuuksia rummun puumateriaalien suhteen ja markkinoilla on paljon eri peltimerkkejä ja rumpuvalmistajia. Kannattaa toki myös miettiä mikä on se oma juttu jota tekee. Jos tykkäät esimerkiksi soittaa rock-heavy osastoa, ei välttämättä ole paras idea ostaa jazz-settiä pienillä tomeilla ja bassorummulla. Kannattaa jutella musaliikkeiden myyjien ja rumpaliystävien kanssa, kerätä tietoa eri vaihtoehdoista ja käydä paikanpäällä testaamassa. Vaikka rummut näyttäisivät katalogeissa kuinka hienoilta, niin lopputulos ilman kokeilua ei välttämättä sitten tyydytäkkään.

Mitä neuvoja tai vinkkejä antaisitte aloittelevalle rumpalille?

J: - Tavoitteita olisi hyvä olla ja tekemisen kautta oppii. Suosikkikappaleiden mukana soittaminen on hyvää treeniä, kuten myös mielikuvaharjoittelu tai pöytärummutus. Eri musiikkityyleille kannattaa olla avoin. Suosittelen jonkin musiikillisen instrumentin esimerkiksi pianon tai kitaran harrastamista rumpujen soiton ohella.

K:- Aloittelevan rumpalin kannattaa heti yrittää saada hyvä opettaja, joka opettaa perusasiat kerralla kuntoon. Ettei käy niin kuin mulle, että ensin soittaa 10 vuotta päin helvettiä ja sitten vasta tajuaa että näinhän ne kapulat pysyy paremmin hanskassa. Itseopiskelu on tietenkin tärkeää ja avoin mieli uusille asioille sekä myös kokeilun halu. Ostakaa videoita, käykää keikoilla ja menkää nyppimään rohkeasti suosikkirumpalianne hihasta ja pyytäkää neuvoja.

Onko tänä vuonna tullut yhtään levyä, joka olisi rumpalin ominaisuudessa saanut leukanne loksahtamaan?

J: - Ei ole tullut. Uutta Rotten Soundia odotellessa.

K:- Diablon Eterniumia tuli kuunneltua aika ahkerasti sen tultua ulos. Heikki pistelee muutaman aika pahan sillä levyllä.

Julkaistu Inferno #21/2004

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti