keskiviikko 1. maaliskuuta 2006

ANGEL BLAKE - OMIN KÄSIN ONNEEN

Kuningas on kuollut, kauan eläköön kuningas! The Crownin hajottua pari vuotta sitten kruununperillisiä löytyy tänä päivänä One Man Army And The Undead Quartetin, Engelin ja Stolen Policecarin lisäksi Angel Blake -orkesterista.

Kitaristi Marko Tervosen johtama Angel Blake on jo toinen The Crownin tuhkista noussut kokoonpano, joka julkaisee levyn. Solisti Johan Lindstrand ehti ensin nimihirviönsä OMAATUQ:n kanssa. Molemmista yhtyeistä puhuttaessa lienee mahdotonta välttää mainitsemasta The Crownia. Marko toteaakin asian väistämättömäksi, mutta on alkanut epäillä ihmisten lukutaitoa, jos utelun kohteena ovat olleet bändin hajoamiseen liittyvät kysymykset.

Angel Blake on alusta alkaen ollut Markon soolobändi, jossa herra on vastuussa niin sävellyksistä, sanoituksista kuin kaikkien instrumenttien soittamisesta. Ainoastaan laulaminen sysättiin vanhan ystävän Tony Jelencovichin (ex-Transport League, M.A.N, Mnemic) harteille. Urakka ja vastuu ovatkin olleet suuria.

– Halusin kait itselleni hieman haastetta, ja sitä levyn synnyttäminen itsekseni todellakin oli. Alusta alkaen minulle oli itsestään selvää, että tuotan ja äänitän levyn itse. Päädyin työskentelemään levyn materiaalin parissa hieman outoina kellonaikoina, koska rakensin samaan aikaan omaa MT-studiotani ja tulin vielä isäksi. Jos tässä prosessissa olisi ollut mukana vaikka bändikavereita, he olisivat varmasti listineet minut, koska aikatauluja ei olisi voinut suunnitella yhtään etukäteen.

– Soittamalla itse kaikki instrumentit asetin ikään kuin soundin, miltä Angel Blake kuulostaa jatkossa. Saatuani muutamat rakot käsiini soittotatsi palautui mieleeni helposti, olinhan kuitenkin soittanut useita vuosia rumpuja ennen Angel Blakea. Uusien instrumenttien opettelu on ollut aina helppoa minulle, se kulkee kait verenperintönäni.

– Nyt olen ainakin todistanut itselleni, että voin tehdä levyn alusta loppuun itse. Tässä vaiheessa on kuitenkin mahdotonta sanoa, tulenko tekemään niin myös jatkossa. Kaikkien narujen pitäminen omissa käsissä oli erittäin hienoa, mutta samalla myös hieman pelottavaa. Jos hommat eivät luonnistaneet, ei voinut syyttää ketään muuta kuin itseään, Marko naurahtaa.

Levyltä on turha odottaa death/thrash-jatkumoa. Marko kertookin, ettei olisi ikinä pystynyt tekemään yhtä hyvää aggressiivista musiikkia itsekseen kuin The Crown aikoinaan yhtyeenä teki
.
– En ole menettänyt kiinnostustani death tai thrash metaliin, mutta uudet bändit eivät juurikaan jaksa kiinnostaa minua. Nykyisin äärimetallissa julkaistaan liian paljon paskaa, ja viime aikoina kovasti esillä ollut metalcore saa minut vain haukottelemaan. Ehkä jonain päivänä saatan huomata tehneeni kymmenkunta uutta death metal -rallia, ja toki silloin äänittäisin ja yrittäisin saada ne julkaistuksi.

– Rakastan musiikkia sydämeni pohjasta enkä voisi elää ilman sitä, on kyse sitten muusikin kuuntelemisesta tai sen luomisesta. The Crownin hajoamisen jälkeen elämä olisi varmasti ollut paljon helpompaa, jos olisi hommannut itselleni normaalin päivätyön ja unohtanut musiikin kokonaan. Olen kuitenkin täysin varma, että jonkin ajan kuluttua minusta olisi tullut katkera paskiainen, ja tässä maailmassa heitä on jo aivan liikaa.

HYVILTÄ SAA LAINATA

Angel Blake ei ole ottanut Danzigilta vain nimeään, vaan myös vaikutteita. Niitä on napattu myös Sentencedin, Paradise Lostin ja HIMin kaltaisilta, melankoliaa viljeleviltä yhtyeiltä.

– Klassisin tapa keksiä bändille nimi on varastaa se jostain biisistä, Marko naurahtaa. – Angel Blake on nimenä aika neutraali eikä millään tavalla liian ilmeinen tällaiselle musiikille, joten se ei aseta minulle mitään rajoituksia musiikin suhteen.

– Tällainen melankolinen sävy on ollut aina minussa, ehkä se johtuu suomalaisista sukujuuristani. The Crownin levyillä on monia kappaleita, jotka kuulostaisivat ilman death metal -laulutyyliä aika paljon Angel Blakelta. Eräänä esimerkkinä olkoon vaikka Hell Is Here -albumin At The End -kappaleen keskikohta. Minusta näiden kahden bändin musiikki ei loppujen lopuksi ole niin erilaista, koska olen aina tehnyt kappaleita omalla tyylilläni, enkä ole nytkään yrittänyt tietoisesti muuttaa sitä.
Musiikillisesti levy onkin aika vaihteleva. Siltä löytyy hieman rankempaa menoa Self-Terminate- ja Thousand Storms -kappaleiden muodossa, mutta myös doom metal -fiiliksiä tavoittelevia kappaleita kuten Solitude, My Friend ja …Til The End sekä melankolisempaa rokkia kuten Lycanthrope- tai The Forsaken.

Ovatko näinkin erilaiset kappaleet kirjoitettu pidemmällä aikavälillä vai syntyykö sinulta yksinkertaisesti vain erilaisia kappaleita
?
– Osa riffeistä on jopa viiden vuoden takaisia, jolloin ne eivät sopineet The Crownin tyyliin, esimerkkinä vaikkapa Deathrace Kingin aikaan keksimäni …Til The Endin pääriffi. Olen yrittänyt välttää saman asian tekemistä kahdesti ja saada jokaiselle biisille omanlaisensa, tietyn ytimen ympärille perustuvan tunnelman.

Miten äärimmäisen paljon coveroitu Rolling Stones -klassikko Paint It Black levykokonaisuuteen sitten istuu?

– Arvasin, että valintani lainakappaleeksi saa varmasti paljon negatiivista palautetta, koska kappaleesta on tehty niin paljon versioita. Suoraan sanottuna suurin osa noista versioista on kumminkin ihan paskoja, ja minusta Tonyn ääni sopii täydellisesti tulkitsemaan kappaleen sanoituksia. Materiaalia minulla oli kyllä aivan riittävästi, joten sen puutteesta ei ollut todellakaan kysymys. Itse asiassa minulla on jo noin 70 prosenttia seuraavastakin levystä kirjoitettuna.

SUHTEILLA SAA

Angel Blake levyttää Metal Bladelle, levy-yhtiölle josta Markolla on edellisen orkesterinsa kanssa paljon kokemusta. Suhteista ei ole musiikkibisneksessä todellakaan haittaa.

– Oikeiden ihmisten tunteminen on äärimmäisen tärkeätä, on kyse sitten levytyssopimuksen tai uuden työpaikan saamisesta. Lähetin Metal Bladelle demon, he pitivät siitä ja päättivät antaa minulle mahdollisuuden, eli kaikki tapahtui ihan normaalilla tavalla. Toki asiat tapahtuivat kohdallani ehkä helpommin kuin joidenkin nuorten kaverien kanssa, jotka eivät koskaan aiemmin ole julkaisseet mitään.

Alkuperäisten suunnitelmien mukaan Angel Blaken ei ollut tarkoitus keikkailla ollenkaan, mutta hiljattain julkaistun tiedon mukaan yhtye alkaa soittaa myös livenä. Keikkakokoonpanosta löytyy tuttuja sekä tuntemattomia nimiä. Rummuissa on Janne Saarenpää (ex-The Crown), kakkoskitarassa Christian Älvestam (Scar Symmetry, Unmoored) ja kontrabassossa metalliskenen ulkopuolelta tuleva Örjan Wressel.

– Mietin noin viiden sekunnin ajan koesoittotilaisuuden järjestämistä, mutta päädyin kysymään vanhoilta tutuiltani, kiinnostaisiko heitä tulla soittamaan kanssani. Tuttujen kavereiden kanssa työskenteleminen on vain helppoa, eikä ikäviä yllätyksiä pitäisi tulla, kuten tuntemattomien kanssa voi aina tapahtua.

– Valitsin Örjanin, koska kontrabasso kuulostaa hyvältä ja ei ole aivan tyypillinen instrumentti metallibändissä. Albumin viimeinen raita …Til The End on soitettu muuten kontrabassolla, ja pienoisella säröllä varustettuna se luo todella raskaan pohjan. Seuraava levymme tullaan soittamaan kokonaan tuolla instrumentilla.

The Crown hajosi osittain huonosti järjestettyihin kiertueisiin, joiden aikana laskupinot kasaantuivat, mutta keikkailuista ei tullut tarpeeksi rahaa niiden maksamiseen. Kuinka aiot välttää saman kohtalon Angel Blaken kanssa?

– Jos asiat alkavat mennä samaan jamaan kuin aikaisemmin, osaan painaa jarrut pohjaan aikaisemmassa vaiheessa, kiitos aikaisempien kokemusteni.

Orkesterin suunnitelmissa on tähdätä ensin festivaalivetoihin nimen kartuttamiseksi ja jos kysyntää riittää, mahdollisesti lähteä rundaamaan laajemminkin.

– Emme kuitenkaan aio enää lähteä soittamaan viidellekymmenelle ihmiselle ja ottaa turhaa riskiä tehdä henkilökohtainen konkurssi. Sellaisia paskakeikkoja tuli aikanaan tehtyä ihan tarpeeksi The Crownin kanssa. Keikkojen soittaminen oli toki aina hauskaa, mutta pidemmän päälle moinen keikkailu vain myrkyttää sielusi ja sitä alkaa vakavasti miettiä koko musiikkitouhun lopettamista.

Julkaistu Inferno #34/2006

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti