keskiviikko 1. lokakuuta 2003

THE CROWN – RIIVATUT KRUUNUNPRINSSIT

Kotontaan tavoitettu ainoastaan sinisiin kalsareihin pukeutunut rumpalismies Janne Saarenpää kuulostaa erittäin leppoiselta ja tyytyväiseltä. Orkesterin kuudennen täyspitkän "Possessed 13" julkaisuun on aikaa vain kuukausi ja vanha tuttu kokoonpano on taas kasassa.

Viimeiset pari vuotta ovat olleet The Crownille kiireisiä ja ongelmallisia. Pitkäaikainen laulaja Johan Lindstrand halusi kokeilla normaalia kello 9-17 elämää, mutta palasin takaisin viime vuonna vain vuoden poissaolon jälkeen.

– Johan olisi varmaan aina jatkanut jauhamista siitä, että mitäs jos olisikin tehnyt toisin ja hommannut työpaikan josta saa varman palkan. Nyt se sai sitä kokeilla ja huomasi, ettei se ollut sitä varten. Nyt kun Johan tuli takaisin, niin ollaan huomattu, että se on aivan uudella asenteella ja innolla mukana tässä meiningissä.

Minkäänlaisia sopeutumisvaikeuksia ei herra Lindstrandilla ollut palata vanhan kokoonpanonsa pariin.

– Hommat jatkui siitä mihin ne aikanaan jäi ja se oli kuin olisi paussia painettu. Sen huomasi just hyvin, kun viime vuonna tultiin Tuska festivaaleille soittamaan. Alunperinhän keikka oli tarkoitus tehdä Tomaksen kanssa, mutta se kieltäytyi vihoissansa ja pyydettiin Johan paikkaamaan. Istuttiin siinä sitten hotellin ravintolassa syömässä ja se oli taas sitä samaa vanhaa hihittelyä ja urpoilua. Sellaista saatanan huonoa huumoria, joka kuitenkin on aina yhtä hyvää.

Crowned in Terror -levyllä laulaneen Tomas Lindbergin eroamisesta bändistä on ollut liikkeellä mitä erilaisempia huhuja joille on tullut aika laittaa piste.

– Tehtiin edellisen levyn tiimoilta jenkkikiertue ja siellä me sitten huomattiin, että ollaan Tomaksen kanssa fundamentaalisesti liian erilaisia ihmisiä. Se tykkäsi juoda itsensä aikamoiseen humalaan ennen keikkaa ja me taas tykätään soittaa ensin niin hyvin kuin osataan ja vasta sitten heittää vapaalle. Ei me ruvettu kuitenkaan vaatimaan, että Tomaksen olisi pitänyt olla selvin päin tai että Tomas olisi vaatinut meitä olemaan kännissä, mutta tuo juttu vaan ikään kuin symbolisoi koko homman. Soitin sitten kiertueen jälkeen sille ja sanoin, ettei tämä taida oikein toimia ja Tomas sanoi itsekin miettineensä lopettamista. Se oli sellainen yhteinen päätös.

KÄÄNTÖÄ JA VÄÄNTÖÄ 

Edellisen levyn julkaisusta ei ehtinyt vierähtää kuin vuosi, kun herrat olivat jo studiossa äänittämässä uutta levyä.

– Markolla ja Magnuksella on aina suurin piirtein kahden levyn verran edestä biisejä ja ideoita valmiina. Nyt kun meillä oli ongelmia laulajan puuttumisen kanssa, niin päätettiin asioiden selkeytymistä odotellessa treenata uusia biisejä ja satsata siihen, että uudesta levystä tulee mahdollisimman hyvä. Minun mielestä meidän viime levyllä jäi se treenaaminen ja yhteistyö vähän puolitiehen kaikkien jäsenten ajanpuutteen takia.

– Biisien tekeminen menee tänä päivänä aika rutiinilla, mikä on ehkä ihan hyväkin juttu. Marcus teki tälle levylle kanssa yhden biisin nimeltään Morningstar Rising, kun me sanottiin sille, että olisi pikku hiljaa hyvä alkaa tekemään jotain. Se oli tehnyt sen biisin rumpukoneen kanssa ja se kuulosti ihan Cannibal Corpselta. Sitä sitten käännettiin ja väännettiin aika tavalla ja lopputuloksena onkin sitten ihan täysosuma The Crown biisi.

Pääasiallisen biisintekijäkaksikon ohjeistus rumpujen suhteen vaihteleekin sitten aika tavalla.

– Magnus on aina antanut minulle aika vapaat kädet soittaa mitä haluan. Se on saattanut korkeintaan suulla vähän matkia, että tuossa vois olla jotain tällaista sähinää tai tuommoista tuhinaa. Marko taas tekee kotona rumpukoneen kanssa lähes kaiken valmiiksi viimeistä lyöntiä myöten. Mutta se taisi olla jo viime levyllä, kun se sanoi minulle että tee enemmän niin kuin haluat ja onhan se molempien kannalta paljon hauskempaa näin.

Mitä rumpujen paukuttamiseen tulee, niin herra Saarenpään alkuaikojen vaikutteet kuin nykyiset esikuvat ja suosikit ovat vähintäänkin hieman ihmetystä herättäviä.

– Ihan ensimmäinen levy joka sait minut kiinnostumaan rumpujen soitosta oli Run DMC:n Tougher Than Leather. Sillä levyllä on sellainen biisi kuin Mary, Mary joka alkaa rumpukompilla ja kun sen kuulin aikanaan musiikkitunnilla koulussa, niin päätin että tuo minun on pakko oppia soittamaan. Samoihin aikoihin rupesin sitten kuuntelemaan myös Metallicaa, mutta levy joka sai minut palvomaan death metallia ja aloittamaan The Crownin oli Deathin Leprosy. Siinä vasta on aivan täydellinen levy.

Suosikkirumpaleikseen Janne on nimennyt Eppu Normaalin Aku Syrjän ja Mötley Cruen Tommy Leen.

– Aku Syrjähän on älyttömän tiukka rumpali, niin lähellä rumpukonetta kun voi vaan olla. Akullahan on sama homma kuin Tommylla, että se ei ole sen kummemmin vaikeata mitä ne soittavat, mutta ne vaan soittaa niin saatanan oikein ne soittamansa jutut ja ne ei heittele mukaan yhtään mitään turhaa.

SUORAAN, EI KIEROON 

Uusin levy vaikuttaa aikaisempaa hieman monipuolisemmalta ja suoraviivaisemmalta, mutta tietoisia suunnitelmia hienoisesta tyylinvaihdoksesta ei levyä tehdessä ollut.

– Ainut mitä minä ja Magnus puhuttiin oli, että jos tällä kertaa kikkailtaisiin vähän vähemmän. Tavoitteena oli, että keikoilla pystyisi rentoutumaan vähän enemmän ja keskittymään siihen, että se kappale soitetaan niin hyvin kuin mahdollista. Ettei tarvitsisi sitten livenä alkaa miettimään, että tässä tulee taas se saatanan painajaiskohta, joka ei minulla ikinä mene hyvin. Nyt kun levy on nauhoitettu, niin huomattiin että levy on aika paljon paluuta Deathrace Kingin aikoihin. Tässä on vähän kaikkea, on nopeaa ja hidasta. Olihan edellinen levy helvetin hauska tehdä, koska se on niin aggressiivinen ja nopea levy, mutta nyt on kiva hengähtää vähän välillä ja keskittyä siihen livenä soittamiseen.

– Meidän paras levyhän tämä on juuri siksi, että nyt bändin ilmapiiri on just sitä, mitä sen kuuluukin olla, koska me saatiin meidän alkuperäinen laulaja takaisin. Meillä on taas viisi parasta kaveria soittamassa, jotka tekee just sitä mitä me tykätään tehdä. Jokainen bändistä vähänkään kiinnostunut varmasti kuulee, että nyt pojat tekee sen minkä ne osaa niin hyvin kuin mahdollista. Jos meidän uuden levyn ostaa, niin melko varmasti kuulee, että tämä on oikealla reseptillä tehty. Tiedä sitten kenenkä makuun tämä levy on.

Uuden levyn materiaali on biisin nimiä myöten melkoinen kunnianosoitus vanhan liiton meiningille.

– Kyllähän se on minulla ollut poikasesta asti haaveena, että tehtäisiin levylle introt, outrot ja instrumentaaleja ja oli tosi mahtavaa saada ne levylle asti. Ja eihän esimerkiksi Magnuksen tekemä Kill'em All -biisi kulkenut alun perin sillä nimellä ollenkaan. Se vaan esitteli meille sen riffejä iloisena ja sanoi, että saatatte huomata pienoisia viittauksia yhden bändin suuntaan. Mehän purskahdettiin heti nauramaan, että tämähän on silkkaa Metallicaa. Ruvettiin sitten siitä kehittelemään kappaletta, niin Magnus tuli siihen tulokseen, että laitetaan sille sitten samalla sellainen osuva nimikin. Oikeastaan koko levy haisee varmaan vastatuuleenkin, että tämä levy on tribuutti Metallicalle, vaikkei niiden riffejä siellä suoraan olekaan. Ja esimerkiksi Dawn of Emptiness riffistä mulle tulee mieleen Morbid Angel. Helvetin hauskaahan se on tehdä tällaista ja kun jostain tykkää, niin tietysti sitä pitää myös näyttää ihmisille, että mistä me ollaan tultu.

PAHAN ONNEN LUKU 

Niin levyn nimessä kuin biisien lukumäärässä esiintyvä luku 13 ei ole puhdasta sattumaan.

– Jostain syystä meillä jäi aikanaan nuo 10-vuotis synttärit pitämättä, koska me ollaan aika helvetin huonoja saamaan mitään aikaiseksi. Huomattiin sitten tänä vuonna, että me ollaan jo 13 vuotta tehty tätä juttua. Alunperinhän meillä oli 15 uutta kappaletta, mutta huomattiin siinä että se on vähän liikaa ja ettei meidän aika riitä treenamaan niitä tarpeeksi. Päätettiin sitten jättää pari pois, että saadaan täyteen se maaginen luku 13. Tästä syntyi sitten sellainen jännä idea levylle ja samalla tuo kauhuleffa-teema, jota kannet myös noudattaa.

– Levyn kannethan on suunnitelleet samat taitavat saksalaiset kaverit, jotka aikanaan suunnittelivat sen meidän Crenom-paidan. Meidän basisti Magnus oli meidän tietämättä sitten ruvennut niiden kanssa juttelemaan uuden levyn kansien tekemisestä ja parissa kuukaudessa ne suunnittelivat pohjat kansia varten. Kaverit laitto meille näytteen ja me oltiin täysin myytyjä. Jännä puoli tässä on vielä se, että Magnus ei kato leffoja juuri ollenkaan, kun loppubändi on taas ihan täysiä filmifriikkejä.

Levyn kansitaide lämmittää todella varsinkin vanhojen Hammer Horror yhtiön leffojen ystäviä, sen verran vahva mielleyhtymä siitä syntyy. Tämän kaltainen kansitaide ei kuitenkaan pääse oikeuksiinsa CD-levyn kansivihkosissa ja onneksi levystä on tulossa vanhan kunnon vinyyli hienoilla gatefold-kansilla.

Levy-yhtiö tuntuu olevan erittäin tyytyväinen bändin saavutuksiin, sillä uuden levyn kappaleesta Face of Destruction/Deep Hit of Death kuvattiin Saksassa elokuussa video.

– Ruotsissa videon tekeminen olisi ollut aivan liian kallista, vaikka mielellämme olisimmekin tehneet sen täällä. Kävimme elokuussa soittamassa Saksassa Summer Breeze festivaaleilla, ja siinä ihan lähellä asui yksi elokuva-alan opiskelija, joka on tehnyt videon mm. Amon Amarthille. Päätettiin, että tässä on halpa ja hyvä ratkaisu tehdä myös meille video. Lopputulosta ei vielä olla itse nähty, mutta se on sellainen aika kliseinen juttu, missä me soitetaan täysillä tiiliseinän edessä yhdessä varastolukaalissa. Tuo videobiisi antaa ehkä parhaimman kuvan koko levystä, vaikka ensi meillä olikin mielessä hidas Bow to None josta me tykätään ihan helvetisti. Se vaan olisi antanut ehkä hieman väärän kuvan levystä, ja tuo nyt videoksi päässyt biisi on yhtä paljon vanhaa kuin uuttakin The Crownia.

Vaikka yhteistyö sujuukin Metal Bladen kanssa hyvin, on The Crownin sopimus nyt kuitenkin katkolla eikä jatkosta ole vielä tehty päätöstä.

– Kyllähän levy-yhtiö olisi halunnut tehdä meidän kanssa uuden sopimuksen ennen uuden levyn julkaisua, mutta me päätettiin ottaa riski tässä asiassa. Odotetaan nyt kun tuo levy tulee ulos, tehdään kiertue ja katsotaan josko levy sattuisi myymään sen verran hyvin, että saataisiin ehkä parempi diili aikaiseksi. On tosin hyvin paljon mahdollista, että me jatketaan niiden kanssa myös tulevaisuudessa.

V-KÄYRÄN KOHOTUSTA 

Allekirjoittaneen pinnaa kiristävät kummasti promon joka biisiin puolen minuutin välein tungetut piippaukset, joiden takana on taistelu piratismia vastaan. Moinen raiskaaminen estää taatusti mahdollisen radiosoiton eikä sen vaikutusta arvosteluihinkaan voi sulkea täysin pois.

– Aivan varmasti tulee vaikuttamaan arvosteluihin nuo piippaukset ja olen jo kuullut, että tää levy olisi saatavana netistä. Minun puolesta ihmiset saa ladata levyjä netistä niin paljon kun ne haluavat. En todellakaan ole yhtään tuon piippi-homman kannalla. Levy-yhtiö antoi meille noita promoja jaettavaksi kavereille, mutta ei minua huvittanut niitä kenellekään edes jakaa. Ainut pointti tässä piratismissa vaan on, että jos me ei myydä hyvin levyjä, niin me ei päästä myöskään kiertueille.

Kiertueista puheen ollen hauskojen muistojen lisäksi ei niistä ole kuuleman mukaan käteen muuta juurikaan jäänyt.

– Kyllähän ensimmäisten kiertueiden tekeminen oli aikanaan ihan hauskaa, vaikkei niistä rahaa juuri saanutkaan. On kuitenkin pikkuhiljaa ruvennut vituttamaan se, että kun tullaan kiertueelta takaisin kotiin, niin taskussa ei ole pennin hyrrää ja kotona odottaa nippu laskuja jotka pitäisi jollain maksaa. Jos ei keikoista ala kohta tulemaan edes jotain hiluja taskuun, niin ei me voida enää jatkossa tehdä keikkoja.

Viimeisimpien tietojen mukaan The Crown on kuitenkin silti tekemässä keikkoja marraskuussa ympäri Eurooppaa ja vielä toistaiseksi on vahvistamatta kolme vetoa Suomessa.

– Kyllä se nyt näyttää sille, että me ollaan taas tulossa Suomeen mutta tällä kertaa ihan täysin voimin. Edellisellä kerralla se oli vähän sellaista jään koittamista kepillä, mutta hyvinhän te suomalaiset tunnuitte meidät muistavan. Jännäähän se nyt on tulla uuden levyn kanssa, ja vaikka se onkin juuri julkaistu, niin kyllä me painetaan täysillä sen biisejä ja tullaan soittamaan uutta materiaalia aika paljon. Parilta edelliseltä levyltä ei setissä ole varmaankaan kuin kolmisen kipaletta kummaltakin.

Kaikkihan ainakin luulee tietävänsä, mitä se kiertueella oleminen oikein on, mutta Jannen vastaus osaa silti yllättää.

– Mää varmaan kitisen meistä eniten vähän joka asiasta. Ennen se oli sitä, että minä ryyppäsin aika paljon, eniten koko bändistä.

Niin, sinähän olet kuitenkin suomalainen?

Niin joo, naurahtaa Janne. Kerran kiertueella Morbid Angelin Pete Sandoval sitten sanoin mulle, että kokeileppa olla joskus selvipäin ja sitähän piti sitten toki testata. Niin minä sitten olin kotona kolme kuukautta selvin päin, treenasin kovasti ja huomasin sen fantastisen ison eron. Nykyisen tilanne onkin se, etten pysty kiertueilla paljoa juomaan, koska muuten keikat kärsisi niin saatanasti. Vaikka se juhliminen muiden bändien kanssa kiertueella onkin yksi tärkeä osa, niin onhan se toisaalta mukavaakin että on enemmän muistoja kiertueilta kuin ennen.

Alkoholin nauttimiseen ja treenauksen puutteeseen ei Jannen soitto kuitenkaan taatusti tule kaatumaan tulevalla kiertueella.

– Ennen treenaaminen oli vähän ajanpuutteesta kiinni, mutta nyt kun pääsin, enkä siis suinkaan joutunut työttömäksi, niin soitan rumpuja joka päivä, koska minä vain tykkään soittamisesta. Ennen oli vaatimuksena soittaa vähintään pari viikkoa ennen kiertuetta joka päivä, että sai kunnon ja soiton kohdalleen.

Suunniteltu Lahden keikka on kuitenkin viimeinen Suomessa.

– Niin, onhan se hyvin paljon mahdollista, että sen jälkeen otetaan sitten kaikkien kolmen keikan edestä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti