torstai 17. lokakuuta 2024

Inferno #227/2024

Amethyst
Throw Down the Gauntlet
No Remorse

3,5

Esikoislevyään julkaiseva Amethyst on heti uransa alussa ottamassa askeleita oikealla polulla, jonka kohteena kaukaisuudessa siintää lupaava tulevaisuus. Yhtyeen juuret kumpuavat vahvasti 70-luvun heavy rockista, joka samaan aikaan kuulostaa myös ajattomalta ainakin varttuneemman väen korviin.

Ilman Thin Lizzya yhtyettä tuskin olisi olemassa, sen verran selkeitä mielikuvia ja lähes suoranaisia lainauksia musiikissa on kuultavissa. Ja ovathan sveitsiläiset toki myös alkupään Iron Maidenia kuunnelleet, joka sekin toki on mallia irlantilaisten tuotoksista aloitellessaan ottanut. Tuoreemmista tämän vuosituhannen nimistä voisi tässä yhteydessä mainita myös Wytch Hazelin, jonka senkin ilmeisen esikuvan jäljet johtavat samalle sylttytehtaalle.

Throw Down the Gauntletin tuotanto on kaikessa pehmoisuudessaan hyvinkin korvia miellyttävää, mutta lepsua meno sillä ei ole. Tästä pitää huolen rentona rullaavien kappaleiden suhteellisen rivakka tempo ja jämäkkä soittotatsi, joka kaikessa yksinkertaisuudessaan tuo musiikkiin myös riittävästi omaa ilmettä debytantiksi. Kovia keikkoja lisää ja pari selkeää hittiä seuraavalle levylle, niin johan ollaan kovuuden äärellä.

Jade/Sanctuarium
The Sempiternal Wound
Pulverised

2,5

Kimppajulkaisuun päätynyt kaksikko lähestyy death metalin vinkkelistä hidastelua, jota ei voi doomiksi eikä edes miksikään sen alagenreiksi kutsua. Keskitempoisesti kolmea kappalettaan kuljettava Jade satsaa melodioissaan tunnelmallisuuteen ja paikoitellen jälki on jopa melko jylhää. Vähänkään verkkaisempana musiikkinsa istui vaivattomasti doom-death-lokeroon.

Sanctuariumun ulosanti on taasen huomattavasti alkukantaisempaa death metalia, joka vauhdin tippuessa keskimallisesta hitaaseen synkentää ilmapiiriä entisestään. Kahden pitkän biisin nihilistinen möyrintä ja solistin mölähtely on yhdistelmä, joka luolamiesmäisyydellään kiinnostaa levyn avaajaa enemmän.

Laceration
I Erode
20 Buck Spin

3

Jos alati yhä kiihtyvän muutoksen kourissa olevan maailma paino alkaa painamaan liikaa hartioita, kannattaa tukeutua erityisesti uuteen musiikkiin, joka edustaa jo vuosikymmeniä sitten hyväksi havaittuja arvoja ja tyylejä. Nyt toista levyään julkaisevan Lacerationin kohdalla tämä tarkoittaa 90-luvun alun thrashiakin sivuavaa death metalia, jonka pioneereja ja sitä myötä ilmeisiä esikuvia olivat maanmiehensä Malevolent Creation sekä Demolition Hammer.

Sitkeästi lähes 20 vuotta demojen, pienjulkaisujen ja keikkailun parissa puurtaneen yhtyeen uurastusta aletaan palkita, onhan tuore levytysdiili undergroundissa hyvin tunnetun 20 Buck Spinin kanssa selkeä nousu seuraavalle tasolle. I Erodea kuunnellessa on helppo ymmärtää miten tähän on tultu, vaikka lihaa ja perunaahan tämä genressään onkin. Ei yllätä, mutta vie nälän ja laadukkaista perusaineksista näin hyvin tehtynä vieläpä maistuukin.

Jos kappaleissa ei liiemmin vaihtelua olekaan toisiinsa verrattuna, osaa yhtye mainiosti rymistellä, vyöryttää ja hidastella oikeassa suhteessa kantaen läpi koko täsmämittaisen napakan albumin. Väripilkkuina seassa toimii hienosti kitaristien tyylitajuinen sooloilu, joista osaltaan on myös vastuussa korvia kivasti römeällä äänellään raapiva Luke Cazares.

Eihän tästä julkaisusta klassikoksi ole, mutta arkisena käyttömusiikkina ajaa hyvin asiansa.

Mayhemic
Toba
Sepulchral Voice

2,5

Perin kiihkeään eteläamerikkalaiseen tapaan Mayhemicin esikoisalbumi on läpeensä kipakkaa scorchio-thrashia, jonka vaikutteet viittaavat selkeästi muinaisiin aikoihin, jolloin Kreatorikin vielä nautti tappamisesta nykyisen melodiailottelun sijaan.

Muutaman biisin verran soiton kiihkeyden ja solistin räksytyksen yhdistelmä jaksaa vielä viihdyttää, jonka jälkeen se muuttuu yksitotisemmaksi sortuen paikoin jopa omaan pikkunäppäryyteensä. Toba vertautuukin lähinnä halpaan ja helppoon kyykkypunaviiniin siinä missä maanmiestensä Demoniacin kahdelta viimeisimmiltä albumilta löytyy bukeeta josta nauttia pelkän hupun himmentämiseen tähtäävän kaatamiseen sijaan.

Midnight Force
Severan
Dying Victims

1

Nyt on kova yritys tehdä hämyistä ja eeppistä heavy-metallia menneiden vuosikymmenten hengessä, mutta ajanlaskun alussa vallinnutta muinaista roomalaista dynastiaa käsittelevän teemalevyn sisällön synnyttämät mielikuvat ovat kaikkea muuta kuin uljaita. Lähinnä mieleen tulee alakoululaisia larppaamassa älylaitteillaan miekalla huitomispelejä ja intoilemassa Tiktokissa vaikuttajaksi hinkuvien tekemien klippien perään.

Kolmatta levyään julkaisevan Midnight Forcen ongelma ei ole valitsemansa tyyli, vaan sen kokonaisvaltainen toteutus. Kaikkia osa-alueita aina soundeista sävellyksiin ja soittoon leimaa käppäisyys, jonka estetiikka tuntuu tässä tapauksessa täysin itseisarvoiselta. Edes bändin brittiläisyys ei toimi vähäisenäkään pelastajana, sillä silkkaa tuhnuahan Severan on.

Kappaleet eivät ole pohjimmiltaan mitenkään toivottoman huonoja, vaan enemmänkin ärsyttävän latteita. Laulajankin kireähkö ylärekistereitä tavoitteleva ääni kuulostaa sekin pakotetulta onnistuen silittämään vastakarvaan. Melkein tekisi mieli jo tyypätä aiemmat kehutut julkaisut onko kyseessä pelkkä yksittäinen mahalasku vaiko enkö vaan ymmärrä tällaista rujoa taidetta.

The Other Sun
Daimon, Devil, Dawn
Invictus

3

Vain ruotsalainen voi keksiä tehdä vahvasti vaikutteita surf- sekä vähän myös länkkärimusiikista vaikutteita ottanutta tummasävytteistä gootteilun, dark waven ja neo-folkin lähimaastoissa vapaasti vaeltelevaa rokkia, jonka tematiikkaa leimaa salatieteet. Sekä vielä suoriutua tästä paperilla kuulostavasta kummallisesta sekamelskasta kuivin jaloin.

Kovalla tyylitajulla toteutettu esikoislevytys on leppoisaa kuunneltavaa, mutta lähes järjestään yli viisiminuuttisten kappaleiden perisynti on luvata pinnan alla kytevän jotain massiivista ja mystistä, mutta lopulta aina jäädä raapimaan pintaa. Nasevampi ja härskisti hittihakuisempi lähestymistapa saattaisi saada aikaan jotain oikeasti suurta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti