Abraxas Countdown
Abraxas Countdown 7”
Samsara Exit
3
Yksinkertaisen
tyylikkääseen avattavaan nuttuun puetun Abraxas Countdownin
pienehköpainoksinen esikoinen antaa jo pelkällä habituksellaankin
ymmärtää, että duona toteutetun musiikin kanssa ollaan joka
suhteessa täysillä mukana.
Avausraita Requiem for
Entertainment ei vielä kuitenkaan kasvata kummoisiakaan odotuksia,
sillä sen post-rock henkinen ja vastakohdista tehoa hakeva
minimalistinen eteneminen kuulostaa hieman päämäärättömältä
koneiden käyntiin polkemiselta. Kääntöpuolen Israel (Azrael Is
Real) -biisissä mylly jyskääkin jo hitailla kierroksilla selvästi
aloitusta tehokkaammin. Jesumaisessa lopputuloksessa yhdistyykin
varsin mukavasti simppeli hypnoottisuus herkempään ja
melankolisempaan tunnelmointiin ja juuri tällaisessa materiaalissa
yhtye vaikuttaisi olevan omimmillaan.
6,5 minuuttia musiikkia
per puoli 33:lla pyörivälle seiskalle tekee kuitenkin soundeista
ikävän latteat ja rupiset, vaikka korvat eivät edes jalometallia
olisikaan. Kun soundillisesti toimivampi ilmainen nettilataus tarjoaa
kaupan päälle vielä hyvin kokonaisuutta täydentävän ja yhdessä
B-puolen kanssa kärkeen nousevan godfleshmaisen The Cradle of Grace-bonuskappaleen, voi vain kurtistella kulmiaan sekä formaatti- että
kappalevalinnoille.
Selkeistä satsauksistaan
huolimatta Abraxas Countdown ei vielä debyytillään ole läheskään
valmis, mutta oikeaan suuntaan se silti on matkalla.
Capilla Ardiente
Bravery, Truth And the
Endless Darkness
High Roller
3,5
80-luvun loppupuoliskolla
ja 90-luvun alussa Candlemass ja Solitude Aeturnus määrittelivät
käytännössä kahdestaan ensimmäisillä albumeillaan miltä
eeppinen doom metal on. Noiden 20 vuoden takaisten julkaisujen
jälkeen uusia yrittäjiä on toki tullut tasaisesti vähissä
määrin, mutta varsin harvassa ovat olleet edes lähellekään em.
klassikoita päässeet yhtyeet ja julkaissut. Capilla Ardientella
tuntuisi löytyvän tähän potentiaalia, vaikka taivaspaikka ei
vielä ensimmäisellä levyllään aukeakaan.
Chileläisten musiikin
laadukkuus ei varsinaisesti tule suurena yllätyksenä, onhan nelikon
jäsenistö suurilta osin tuttua jo aiemmin ansiosta ihan mukavasti
mainetta keränneistä tuomionjulistajista kuten Procession ja Poema
Arcanvs. Niinpä sisältöä hyvin kuvaavalla, jyhkeällä nimellä
ristityn levyn neljä yli 10 minuutin mittaista biisiä ovatkin
alusta loppuun saakka monipuolisen tasapainoksia teoksia, jotka
yhdessä lyhyehköjen intron ja välisoiton kanssa muodostavat melko
ilahduttavan kokonaisuuden.
Capilla Ardienten
musiikissa on paljon samaa kuin Ancient Dreamsin (1988) ja Tales of
Creationin (1989) aikaisessa Candlemassissa, vaikkei tunnelma yhtä
vahvan eeppiseksi kohoakaan. Usein biiseissä edetäänkin
samanlaisella yllättävälläkin vauhdilla, jossa siinäkin em.
mestari oli erittäin taitava. Eikä kitaristi-laulaja Felipe Plaza
Kutzbachin tarvitse hävetä vertailussa Messiah ”The mad monk”
Marcoliniiin, sillä sen verran kuulaana ja kantavana hänen äänensä
soi.
Bravery, Truth And the
Endless Darkness on kaikin puolin jämerä ja taidokas esitys tässä
erittäin vaikeassa genressä, vaikka jonkinlaista ytimekkäämpää
tarttuvuutta siltä jääkin kaipaamaan. Toivon mukaan tunnelin
päässä näkyy valoa tässä asiassa jo seuraavalla levyllä.
Church of Void/Lowburn
Split 7”
Omakustanne
3
Hajanaisen ja ikävän,
parhaimmillaankin keskinkertaisen neitsyttäyspitkänsä viime vuonna
Svartin kautta julkaissut Church of Void on lyöttäytynyt yhteen
”saman kylän” miesten Lowburnin kanssa, ja tuloksena on
pienikokoinen ja painoksinen vinyylijulkaisu eli splitti.
Jälkimmäinen porukkahan julkaisi niin ikään esikoisjulkaisunsa
viime vuoden puolella ja kaikessa yksinkertaisuudessaan vallan
maistuvaa stoner-rokkia Soaring High EP:n neljä raitaa olivatkin.
Splitin avaava, tanakan
suoraviivaisesti jytäävä Church of Void tuntuu saaneen juonen
päästä kiinni debyyttiään selvästi paremmin, vaikkei muutamalla
mieluisalla ja yksinkertaisella kitarajipolla varustettu Mad
Mortician vielä mikään syvälle kuuloelimeen luikerteleva
korvamato olekaan.
Lowburnin Dope Is a Pope
rokkaa sekin raskaasti ja sekä samasta äänityspaikasta että
miehestä johtuen pitkälti samankaltaisin soundein kuin
kaverinsakin. Jostain kumman syystä se tuntuu kuitenkin kadottaneen
turhan paljon vielä EP:llä vahvasti huokuneesta usvaisesta
letkeydestään, joka tämän kaltaisessa huuruilussa on
ykkösprioriteetti.
Kun toinen yllättää
hiukan ja toinen pettää saman verran, on lopputulos kokonaisuutena
kaikkien inhoama ihan kiva. Sellaisellekin on kuitenkin aikansa ja
paikkansa ja aina sekin selvästi paskaa parempi on.
Desert Lord
To the Unknown
Under a Serpent Sun
3,5
Vain vuosi perustamisesta
julkaistu Salvation 7” oli kehno startti Desert Lordin
levytysuralle, junnaava ja mitäänsanomaton laahaus kun painoi
herrojen otsaan oitis negatiivisen stigman. To the Unknown -levyllä
oma tyyli tuntuu kuitenkin löytyneen hieman uudesta suunnasta ja
letkeän raskas ja rouheahko synkistely kuittaakin esikoisen
epäonnistumisen hyvin.
Kuten yhtye nimessäänkin
kenties jo vihjaa, löytyy musiikistaan enemmän kuin hyppysellinen
ns. desert rockia sekä stoneria, vaikka kotimaastamme lähin
aavikkoa edes etäisesti muistuttava paikka löytyykin jumalan selän
takaa Kalajoen hiekkasärkiltä. Selvimmin tämä tulee ilmi heti
kärkeen vauhdikkaasti kulkevassa Forlorn Caravanissa loppuviisikon
pikemminkin vasta matkatessa kohti hiekka-alueen ydintä hitaammin ja
raskaammin.
Kumpikin tyyli sopii
Desert Lordille hyvin, mutta avaajan ytimekkäämpää
lähestymistapaa voisi soveltaa useammassakin kappaleissa. Jos bändi
osaakin erilaisin pienin jipoin ja sopivin vaihteluin pitää
biisinsä varsin mielenkiintoisena, voisi albumin neljää 8,5-9,5
minuutin raitaa osaavasti laihduttaakin ilman pelkoa anoreksiasta.
To the Unknown yllättää
positiivisesti ja nostattaa vieläpä pientä toivoa sen suhteen,
että entistä tutummaksi tyylinsä kanssa tuleva porukka saattaa
jatkossa pystyä petraamaan vielä tästäkin.
GumoManiacs
Out of Disorder
Golden Core
3
Lähes kaikki niin vanhat
kuin uudet sakurässijulkaisuthan nyt vaan on lähtökohtaisesti
tsekattava, jos sopivasti eteen sattuu. Laulaja-kitaristi Daniel
Reißin lempinimellä Gumo vielä demottanut, mutta debyytilleen
nimensä GumoManiacsiksi vaihtaneen porukan kaksi ensimmäistä
albumia eivät ole tuttuja edes niminä, mutta hyvä että Out of
Disorder nyt sentään.
Ja sitä ihteäänhän
levy on alusta loppuun. Musiikin juuret löytyvät kyllä selkeästi
vanhakantaisesta pieksennästä, mutta varsin onnistuneesti Gumo
yhtyetovereineen on saanut modernisoitua sekä sävellykset että
tuotannon ilman että jälki kummassakaan olisi mitenkään liian
siistiä tai ahdettua. Lähimpänä vertailukohtana voisi toimia
Exodusin Pleasures of the Flesh (1987) – Fabulous Disaster (1989)
-levykaksikko, vaikkei GumoManiacs läheskään yhtä härskiä,
oivaltavaa tai tarttuvaa olekaan.
Mitään vikaa ei levystä
tahdo löytyä, sille sen koko kappalekymmenikkö rullaa mukavasti
eikä kuunteli ala tuntumaan työstä oikein missään vaiheessa.
Yhtä lailla siltä uupuu sellaiset syvälle tunkeutuvat koukut,
jotka repisivät kuuloelimistä alasimet, jalustimet ja vasarat
mukaansa.
Kiekon parhaan biisin
tittelistä ei tarvitse edes käydä minkäänlaista taistelua: John
Rambo. ”I am John Rambo, they call me a legend of war”
Joint Depression
Lowdown DVD
Sisamassam Zero
Production
1,5
Sinnikkäästi aina
90-luvun alusta lähtien lukuisia demoja, livejä ja albumeitakin
tahkonneet pohjoisen pojat yllättävät neljännellä levyllään.
CD-soitin kun sylkee sen heti kättelyssä pihalle ja ainoastaan itse
hopeakiekon tarkempi tutkiskelu paljastaa julkaisun DVD:ksi netin
kertoessa tarkemmin, että kyseessä on yksittäisten kappaleiden
muodostama musiikkielokuva.
Joint Depression
kuulostaa epäilemättä edelleen enempi vähempi samalta kuin miltä
se on alusta alkaen kuulostanut ja syntymävuosikymmenelleen
tyypilliset raskaammat alternative rock/metal vaikutteet ovat
vahvoina läsnä. Vaihtoehtoisuus vain kuulosti jo tuolloinkin
korviini muutamaa äärimmäisen harvaa poikkeusta lukuun ottamatta
tylsältä sisäänpäin kääntyneeltä hiplailulta eikä Joint
Depressionin kaikin puolin kotikutoinen meininki tee poikkeusta.
Musiikki tuntuukin olevan
oululaisille setämiehille pikemminkin yhdessä puuhastelua ja
todellisuuspakoa perhe- sekä työelämästä kuin kunnianhimoista
luomisen pakon tyydyttämistä. Niin tylyltä kuin toteamus voikin
kuulostaa, ei sen tarkoitus ole millään lailla vähätellä
tekijöitä ja heidän motiivejaan, vaan kuvailla sillä ainoastaan
itse musiikillista lopputulosta. Lowdown kun on muutamaa pientä
valopilkkua lukuun ottamatta tympeän demomaista kuunneltavaa, jota
kohtaan ei nostata kiinnostusta ppriun vertaa tarjolla oleva elävä
kuvakaan.
Lowdown on kovalla
innolla, sydämellä ja työllä toteutettu kovin sympaattinen
audio-visuaalinen äänite, jonka merkitys ja sisältö ovat koko
tekijäkaartille making of -dokumenttiekstroineen taatusti tärkeämpiä
kuin mitä ostavalle yleisölle. Sitkeys ja periksi antamattomuus
ovat silti kuitenkin aina arvostettavia hyveitä eikä itse tekemistä
pidä koskaan väheksyä. Sekin on itsessään jo paljon enemmän
kuin mihin monet tyhjännillittäjät koskaan kykenevät.
Koiran Näköinen Nainen
Kesämuistoja 7”
Blast of Silence
2,5
Joskus 20 vuotta sitten, kun muutamat
Karkkiautomaatin kaltaiset kepeästi punkahtavat pop-yhtyeet olivat
kovassa huudossa, ko. musiikin tyylilaji ärsytti suunnattomasti.
Liekö ikääntymisen myötä mies ja maku pehmennyt, kun parisen
vuotta nosteessa olleista uuden aallon orkestereista on löytynyt
maistuviakin tapauksia Moderni elämä ja Lähtevät kaukojunat
etunenässä.
Yksikkönä toimiva Koiran näköinen
nainen on parissa vuodessa julkaissut useita kasetteja eikä
ensimmäisestä seiskastakaan ole kuin puolisen vuotta. Uutta
materiaalia pukkaa kuin liukuhihnalta konsanaan ja tämä kuuluu myös
negatiivisesti Kesämuistoja EP:llä. Pienjulkaisun kuudesta
kappaleesta kun neljä on juuri huonolla tavalla harmittomia ja
kuuntelun jälkeen välittömästi unholaan painuvia vetäisyjä.
Ainoastaan A-puolen päättävä Kari
Peitsamo sekä kääntöpuolen keskimmäinen, lyhyen ytimekäs ja
eniten punk 22 & Down jättävät jonkinlaisia muistijälkiä.
Toivon mukaan kesä 2014 jättää itselle värikkäämpiä
musiikkimuistoja kuin mihin tämä bändi tällä julkaisulla pystyy.
Monolith
Dystopia
Final Gate
3
Niin uniikki kuin Ozzyn
honotus onkin, ihmeen paljon maailmasta löytyy häntä hyvin
imitoivia laulajia. Ensimmäisen täyspitkänsä nyt julkaisevan
Monolithin laulaja-basisti Ralf Brummerlohin Osbourne-imitaatio
kuuluu kyllä top kolmoseen kuulemistani ja eiköhän lopuillekin
yhtyeen kolmesta soittoniekasta Sapatin kuusi ensimmäistä älppyä
ole aika tuttuja. Cosmic Fairy -niminen biisi tarjoaa tästä ainakin
melko vahvan vinkin.
Vaan eipä sakemannit
sentään biisejä 1:1 matki, siinä missä Tony Iommi alkaa Bill
Wardin rumpusvengauksen päälle jyrätä riffiä raskaalla kädellä,
lähtee Ron Osenbrück huuruilemaan kitaralla kohti kosmisempia ja
psykedeelisempiä sfäärejä Andre Dittmannin pyrkiessä seuraamaan
kannuillaan. Startin Won't Come Downissa tämä onnistuu melko hyvin,
lopun Rainbow'ssa taas selvästi kolhommin ja tylsemmin.
Diagnoosi Monolithin
kohdalla on jo aika selvä, mutta taudin oireiden parantamiseksi tai
oikeastaan pahentamiseksi kuulijassa lääkityksen merkkiä ja määrää
tulisi yhtyeen miettiä tarkemmin. Homeopatia ei tähänkään
tautiin auta, mutta jonkinmoisilla luonnonrohtojen käytöllä bändin
musiikki voisi laajentaa tajuntaa entistäkin korkeammalle,
laajemmalle ja värikkäämmäksi.
Ocean Chief
I Hate
4
Sitten helmikuussa 2013
ilmestyneen kolmannen Sten-levynsä jälkeen Mjölbyn merikarhu
tuntuu muuttaneen kurssiaan melko radikaalistikin kohti korkeuksia.
Levyn kokonaiskesto on lähes puolittunut kompaktiin 42 minuuttiin,
vaikka kappalemäärä onkin taas melkein tuplaantunut seitsemään.
Tätä selittää tasaisesti biisien väleihin upotetut, Ocean
Chiefin mitassa lyhyet instrumentaalit, joiden ansiosta raskas
kokonaisuus saa tervetulleita uusia tumman eri sävyjä.
Universums Härd on
edelleen läpeensä tanakkaa ruotsalaista lanaamista, mutta kosmisia
asioita pohtivia sanoituksia kompataan entistä useammin joskin
sopivan säästeliäästi lisääntyneellä stoner-groovella ja
psykedeliselläkin huuruilulla. Entistä avarampi, joskin edelleen
tiukan fokusoitunut ja tinkimätön, lähestymistapa nostaakin
musiikin selvästi uudelle tasolle. Nyt raskas kuulostaa entistä
raskaammalta, hidas entistä hitaammalta ja kokonaisuus aiempaa
kiinnostavammalta.
Monipuolisuus sopii hyvin
Ocean Chiefille ja lokikirjaani Universums Härd merkitäänkin
yhtyeen tähän mennessä parhaimmaksi julkaisuksi. Tämän levyn
soidessa on hyvä miettiä ihmisen pienuutta ja merkityksettömyyttä
universumin mittakaavassa.
Overkill
Nuclear Blast
4
Melkoisen muikeilla sekä
tymäkillä Ironbound (2010) ja The Electric Age (2012) lätyillä
2000-luvun alkupuolen kuivan ja nuivan neljän albumin mittaisen
kauden kuitannut Overkill on edelleen timmissä kunnossa
uniikkinäänisen laulajansa Bobby "Blitz" Ellsworthin
tavoin. Näiden 30+ vuotta speed/thrash-hybridiä jyränneiden
tahdissa ja laadussa harva nykypäivän opetuslapsistakaan pysyy.
New Jerseyn poppoon kaksi
em. viimeisintä levyä ovat olleet leimallisesti, mutta pelkästään
positiivisessa mielessä, 2010-luvun tuotoksia niin soundeiltaan kuin
biiseiltäänkin. White Devil Armory taas kuulostaa ainakin
osittaiselta paluulta 90-luvun tunnelmiin sillä erotuksella, että
se on selvästi tasaisempi kokonaisuus kuin vuonna 1999 ilmestynyt
Necroshine puhumattakaan tämän neljästä edeltäjästä. Tuopahan
uutukainen mieleen ajoittain jopa viimeisenä hyvänä alkuaikojen
levynä pidetyn Horrorscopen (1991).
White Devil Armory vyöryyämyreistä ihailtavan vaivattomasti, ja vaikka siltä ei
idioottivarmoja iskusäveliä tai tulevia klassikoita löydykään,
on materiaali kauttaaltaan ihailtavan tasalaatuista ja
aseistariisuuvaa. In Union We Stand edelleen!
Purple Hill Witch
Purple Hill Witch
The Church Within
2,5
Kylmä ja musta metalli
tuntuu olevan enemmän norjalaisten juttu kuin haalea ja purppurainen
ainakin jos Purple Hill Witchin ensimmäistä täyspitkää albumia
käytetään mittapuuna jälkimmäisestä genrestä. Jamihenkinen japsykedeelinen stoner-doom-trio on kotiläksynsä tehnyt vähän
liiankin hyvin, sillä ulkoa opettelemisen maku musiikista maistuu
sisäistämisen ja siitä vedettyjen omien tulkintojen sijasta.
Soundimaailma levyllä on
taustoiltaan mukavan lämminhenkistä muhjua, josta skeba kuitenkin
on laitettu erottumaan pintaan selkeänä ja terävänä. Harmi vain,
että juuri kitarariffit ovat kaikessa tavanomaisuudessaan tavattoman
tylsiä suoraan oppikirjasta revittyjä. Basso sen sijaan venkoilee
mielenkiintoisesti välillä hyvinkin omia polkujaan, mutta sekään
ei riitä vetämään kokonaisuutta keskinkertaisuuden yläpuolelle.
Purple Hill Witchiltä
puuttuu musiikistaan Church of Miseryn härski, vastustamaton groove,
mutta myös Electric Wizardin tonnin painoiset riffit ja jostain
syvyyksistä kumpuava painostavuus. Ilman näitä sen debyytti ei vie
järkeä tai aiheuta munaskuihin jännää kihelmöintiä kuten
asiaan kuuluisi.
Serpent's Aim
Burn Up the Road EP
Omakustanne
2
Omien sanojensa mukaan
Serpent's Aim on syntynyt nurin perin, eli suuntaamalla ensin
studioon, eikä kylille ja kuppiloille huutelemaan. Tämä ei ole
kuitenkaan osoittaudu lopputuloksena kannalta kovinkaan onnistuneeksi
ratkaisuksi, sillä lähes kaikesta aina instrumenteista ja lauluista
itse sävellyksiin vastuussa olevan Benjamin Varosen alle vuoden
ikäinen levylle taltioitu visio on selkeä raakile.
Kylillä ja kuppiloissa
olisi todellakin kannattanut meuhkata kokonaisena bändinä ennen
näiden kuuden biisin julkaisua. Nyttemmin viisikoksi täydentynyt
porukka kun olisi taatusti yhteissoiton ja ideoinnin myötä saanut
kasvatettua runsaasti enemmän lihaan luiden ympärille, mutta
samalla saanut myös karsittua pois suurimmat kömpelyydet.
Ei vanhakantaisetheavy/hard rock -rallit aivan toivottomia ole pois lukien tökeröillä
nimilläkin varustetut puoliballadi You sekä tissinläpsyttelynä
kulkeva Would You Be My Beast Tonight? Eniten potentiaalia löytyy
melko räväkästi ja tarttuvasti etenevistä If I Rockista ja Women
Driversista ja My Thick Electric Stickin letkeä perushyvä boogie
erottuu selkeästi joukosta edukseen.
Kehnosta levytysuran
alusta huolimatta yhtyeelle haluaa toivoa kaikkea hyvää jo
pelkästään valitsemansa sympaattisen musiikkityylin takia.
Sisuuntumisen ja kovan työn teon kautta porukka pystyy taatusti
selkeästi parempaankin.
Zaum
Oracles
I Hate
4
Tavallisuudesta reilummin
poikkeavat genrelokeroinnit, on ne sitten asettanut itse artisti tai
levy-yhtiönsä, tuppaavat monesti vaikuttamaan pelkältä
sanahelinältä ja erottuvuuden tavoittelulta, mutta kanukki-duo
Zaumin lanseeraama Middle Eastern Mantra Doom kuvaa hyvin loogisen
ajattelun ja järjen tavoittamattomiin pyrkivää musiikkia.
Ei Oracles-esikoisella
kebabin käry mitenkään erityisen voimakkaana kaiuttimista leiju,
mutta sitarin käyttö kitaran sijasta basson ohella sekä
verkkaisesti etenevien pitkien ja varsin minimalististen biisienhypnoottinen rytmitys luo kieltämättä vahvaa tunnelmaa
seesteisyyteen pyrkivästä itämaisesta mantrasta. Mistään
auringonpaisteisesta ja iloluonteisesta kukkakedoilla tapahtuvasta
hippeilystä ei kuitenkaan ole kysymys, sillä Zaumin mumisemat
hengellisyyttä huokuvat runot ovat sisällöltään ajattomia ja
paikoittain jopa pahaenteisiä.
Tämän Infernon
doom-katsauksessa Zaum nousee piikkipaikalle ennakkoluulottomalla ja
haastavalla julistuksellaan. Jos kappalenelikon avaava, eteerinen ja
tummanpuhuva Zealot ei vakuuta, ei sitä tee loputkaan veisut.
Orcales onnistuukin pysäyttämään ja rauhoittamaan kummasti kesken
arjen askareidenkin kiinnittämällä huomion itseensä salakavalasti
mutta varmasti. Om ah ra pa ca na dhih.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti